VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokrmy z darů moře jsou u Čechů stále oblíbenější, vedou krevety

Praha - Krevety, ústřice, krabi i hlemýždi se podle oslovených předních šéfkuchařů stále častěji objevují na jídelních lístcích tuzemských restaurací ve větších městech. Ačkoli jsou Češi ve srovnání s Evropskou unií podprůměrní jedlíci ryb, exotické korýše a měkkýše se naučili jíst na svých zahraničních cestách a vyhledávají je i po návratu domů. 

12.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: ARCHIV HD

Velký zájem je podle pořadatelů i o gastronomické kurzy, kde se učí správné úpravě mořských plodů a ryb.

Poptávka se podle šéfa Pražského kulinářského institutu (Prakul) Romana Vaňka zvyšuje přímo úměrně znalosti produktu, připomněl, že povědomí o rozmanitosti pokrmů Češi ztratili i kvůli dlouhému období komunismu. „V současné době začíná v rámci evolučního gastronomického probouzení stoupat obliba korýšů a měkkýšů, nejvíce vyhledávané jsou krevety,“ řekl.

Měkkýšů za 77 milionů

Od začátku tisíciletí dovoz stabilně stoupá, pouze v roce 2010 nastal pokles zřejmě v důsledku ekonomické recese. Loni se podle údajů Českého statistického úřadu na český trh dovezlo 707 tun korýšů, tedy mimo jiné krevet a humrů, za 112 milionů korun, nejvíce z Německa a Vietnamu. Měkkýšů se dovezlo 1048 tun, třeba i ústřic a hlemýžďů, celkem za 77 milionů korun, nejvíce z Francie a Polska. Oproti předloňskému roku se import zvýšil u měkkýšů o osm procent a u korýšů o 23 procent.

Prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek potvrzuje, že díky trvalému zájmu začínají restaurace dávat mořské plody na jídelní lístky častěji. „Týká se to ale hlavně větších měst, luxusnějších a specializovaných restaurací. Na malých městech bych je nehledal,“ řekl.

Libují si ve šnecích

Češi se již naučili konzumovat i ústřice a o Vánocích hlemýždě, k jejichž konzumaci se vracejí v inspiraci prvorepublikovou tradicí. „Co se týká šneků, začínají se dostávat zpátky do povědomí. U korýšů zájem neklesl,“ uvedl šéfkuchař Petr Hajný z pražského Chagall's Club Restaurant.

V obchodech lze sehnat hluboce zmražené i chlazené produkty, záleží na druhu a způsobu dopravy. Čerstvě nalovené dary moře nakupují dodavatelské firmy, zásobující obchody a restaurace, v noci přímo u vybraných rybářů nebo na burzách. Během dopoledne je dopraví do ČR a odpoledne si na nich již může pochutnat zákazník.

„Popularita tohoto produktu stoupá. My jsme dokonce zavedli nové sobotní brunche, specializované vyloženě na grilované mořské potvory – krevety, mušle, ústřice,“ podotkl šéfkuchař hotelu InterContinental Praha Miroslav Kubec. Vede Asociaci kuchařů a cukrářů České republiky, která pořádá oblíbené kurzy vaření. Také Prakul organizuje ročně na dvě stovky kurzů, z toho minimálně 40 procent se věnuje přímo úpravám ryb a mořských plodů. Navštěvuje je zhruba třetina profesionálů, zbytek tvoří amatéři. Ročně jimi projde přes 4500 lidí. Zájem o dary moře zvyšuje patrně i trend zdravé výživy.

Voda kvůli šťavnatosti

A jak si správně mořské plody doma připravit? Upravit se mohou na mnoho způsobů, nejvíce jim ale sluší jednoduchost. Pak stačí doplnit bílým vínem, velkolistou petrželkou, trochou soli, česneku a bílého pepře, radí odborníci. Kulináři se snaží, aby voda v mořských plodech zůstala co nejvíce kvůli šťavnatosti. Při vaření se podle šéfkuchaře Vaňka musí dávat pozor, aby se mořské plody nepřevařily a nepřepekly. Krevetě stačí pouze minuta tepelné úpravy, někdy i méně.

Dovoz měkkýšů a korýšů do České republiky

korýši (t) měkkýši (t)
2011 707 1048
2010 574 970
2009 626 1475
2007 477 925
2000 20 30

Zdroj: Český statistický úřad

Autor: ČTK

12.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
1 25

Na kolapsech se podílí horko, ale i alkohol. Lékaři: Omezte pobyt na slunci

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Milionová milost

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

V Pákistánu vzplála nabouraná cisterna, nejméně 120 lidí přišlo o život

K tragédii došlo v Pákistánu, kde havarovala cisterna s palivem. Při nehodě zemřelo podle posledních informací přes 120 lidí. Další desítky byly s vážnými popáleninami převezeny do nemocnic. Podle záchranářů tak mohou počty obětí nadále stoupat.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky přidělávají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

Macron spojil se Schwarzeneggerem síly v boji proti změně klimatu

/VIDEO/ Slavný herec a bývalý kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger našel spojence v boji za záchranu klimatu: francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Oba si přejí zvrátit rozhodnutí odstoupit od klimatické dohody z Paříže, které nedávno učinil americký prezident Donald Trump.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies