VYBERTE SI REGION

Ministerstvo nabízí finanční pomoc na opravy silnic. Přihlásily se jen dva kraje

Praha – Většinou chybí peníze, a proto se děravé silnice neopravují. Jenže čas od času se objeví i opačný problém: peníze jsou, ale úřady o ně nestíhají požádat.

10.3.2015 1
SDÍLEJ:

Dan ŤokFoto: čtk

Přesně s takovou situací se nyní potýká ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Na konci ledna ministerstvo dopravy krajům nabídlo, že místo dvou miliard korun nyní pošle samosprávám dvojnásobek této částky, který by měly použít na opravu svých okresek, tedy silnic II. a III. třídy. Ke včerejšímu dni ale na Státní fond dopravní infrastruktury dorazily žádosti jen ze dvou krajů – ze Středočeského a Libereckého. Zbytek zatím mlčí.

Rozčarovaný ministr včera apeloval na hejtmanství, aby zrychlila, 
a vyslal pomyslný šíp kritiky proti (převážně) sociálnědemokratickým vládcům krajů.
„Protože začíná stavební sezona, vyzýváme ostatní kraje, aby neprodleně využily naší finanční pomoci a mohly tak zlepšit stav krajských silnic," konstatoval ministr Ťok.

Středočeši žádají o miliardovou dotaci, Liberecký kraj 
o 327 milionů korun. V obou případech je žádost asi o třetinu vyšší, než na kolik by měly dotyčné kraje nárok. Kraje na ministerstvo dopravy už dříve poslaly seznamy silnic, které by chtěly do programu zahrnout, nicméně konečnou žádost o poskytnutí dotace od SFDI zatím podaly jen výše zmíněné dva krajské úřady.

Typické chování

„Je to typické chování státní správy a bohužel to bylo zvykem i tady na ministerstvu," zlobil se včera Ťok včetně kritiky vlastních řad. Jednotlivé kraje se ale brání s tím, že ministerstvo si poskytnutí peněz podmiňuje tím, aby byla zpracovaná administrativa. „Seznam jsme posílali na SFDI už 
v lednu, ale plánované akce muselo nejdříve schválit zastupitelstvo kraje 26. února. Předpokládáme, že do konce týdne bude vše připraveno, abychom mohli žádost odeslat," uvedl náměstek Správy 
a údržby silnic Pardubického kraje Antonín Jalůvka.

Ministerstvo dopravy ale včera naopak konstatovalo, že administrativa v tomto případě tak složitá není. Jde o peníze z národních zdrojů, nikoliv 
z fondů EU. „K poskytnutí finančních prostředků stačí krajům předložit seznam projektů a jejich ekonomické zdůvodnění, podmínkou v této fázi není mít ukončená výběrová řízení na tyto akce," uvedlo ministerstvo. Jestli se taková akce bude opakovat, není jasné.

Seznam silnic, které by nutně potřebovaly opravu, je rozsáhlý. Akutní je třeba oprava silnice II. třídy číslo 602 u Olešné na Pelhřimovsku. Silnice spojuje Pelhřimov s krajským městem Jihlavou a zatím se nezdá, že by na ni došlo dřív než příští rok.

Na některých místech se ale bude opravovat mohutně. Třeba v okolí Brna. Řidiči tam musejí počítat s omezením na spojnici rychlostní silnice R52 a dálnice D2, která je hlavním tahem do nákupního centra Olympia, dělníci tam postaví čtyři mosty. Dva z celkových šesti vznikly loni, už tehdy se objevily problémy, denně totiž po dopravní tepně projede až dvacet tisíc aut. Nynější stavba mostů přitom potrvá až do října. 

Autor: Redakce / ČTK

10.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
6 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies