VYBERTE SI REGION

Pomazánkové máslo z Chocně mění kvůli EU název i balení

Choceň - Choceňská mlékárna dnes skončila s plněním pomazánkového másla do starých obalů a začala ho jako tradiční pomazánkové balit do nových kelímků. Přejmenování tradičního výrobku nařídil Soudní dvůr EU, protože neobsahuje dostatečné množství tuku. Novinářům to dnes řekl ředitel mlékárny Pavel Marek.

16.4.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: čtk

"Je to škoda, že (Unie) vstupuje do autonomie států a autonomie výrobků, které už mají nějakou tradici, trošku to člověka mrzí, ať už to jsou pomazánková másla nebo tradiční rum, které se zbytečně z trhu ztratí," řekl Marek.

Šéf společnosti doufá, že na produkci nebude mít změna vliv. Design obalů je podobný, klade důraz na slovo Choceňské, aby zákazníci věděli, že jde o tentýž výrobek, jen s pozměněným názvem. Náklady na nové obaly i likvidaci těch starých Marek odhadl na 1,7 milionu korun. Další peníze mlékárna vynaloží na billboardovou a televizní kampaň.

Pomazánkové máslo začala poprvé v roce 1977 vyrábět dnes již neexistující mlékárna v Liberci. Tehdy nebyl dostatek mléčného tuku na výrobu klasického másla, a tak dostala od státu zadání, aby vymyslela roztíratelnou pomazánku, která by jej nahradila. O dva roky později zahájila výrobu i Choceňská mlékárna. Pomazánkové máslo vyrábí klasické bez příchuti a v dalších deseti chutích.

"Nemuseli jsme změnit obaly jen u jedenácti druhů pomazánkových másel. Výrobek dodáváme i dalším privátním značkám, což je celkem 40 druhů obalů. Byl to složitý proces," řekl Marek. Choceňská mlékárna dodává výrobek obchodním řetězcům, například pod značkou Tesco, Albert nebo Ranko.

Letitý spor o pomazánkové máslo

Česká republika se Soudním dvorem prohrála letitý spor o pomazánkové máslo v říjnu 2012. Žádost o výjimku zachování názvu podala v roce 2004 s tím, že jde o tradiční výrobek. Pomazánka se vyrábí z kysané smetany a sušeného mléka, obsahuje 31 procent tuku a 41 procent sušiny. Nemá obsahovat rostlinný tuk. Máslo musí obsahovat alespoň 45 procent mléčného tuku.

Pomazánku vyrábí v tuzemsku pět společností. Kromě Choceňské mlékárny také Madeta, Mlékárna Bystřice pod Hostýnem, Jaroměřická mlékárna a nověji také Olma. Mlékárna Kunín měla nějaký čas v portfoliu i pomazánkové máslo, ale přestala ho už vyrábět. Choceňská mlékárna jej ročně vyrobí 4500 tun, společnost tak drží podíl na trhu kolem 60 procent.

"Není jednoduché vyrobit pomazánkové máslo, na tom si vylámali někteří zuby. Technologie není jednoduchá. Každý nový výrobce, který se tady objeví, od každého kousek sebere," uvedl Marek.

Choceňská mlékárna založená v roce 1928 má české majitele. Většinový podíl vlastní firma Accom Holding a z 15 procent Zemědělské družstvo Zálší. Společnost zaměstnává devět desítek lidí. Roční tržby vykazuje okolo 600 milionů korun. V letech 1979 až 2013 vyrobila 65.000 tun pomazánkového másla. Ročně jde o 24 milionů balení výrobku. Roční spotřeba pomazánkového másla je v tuzemsku 0,8 kilogramu na obyvatele.

Autor: ČTK

16.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Americký astronaut českého původu Eugene Cernan v roce 2008 navštívil Českou republiku. V pozadí Cernanova vnučka Ashley.
1 10

Zemřel astronaut Eugene Cernan. Poslední muž, jenž stanul na Měsíci

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

AKTUALIZOVÁNO

Turecko dopadlo Uzbeka viněného z istanbulského masakru

Istanbul - Turecká policie dopadla dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt. K útoku se přihlásila organizace Islámský stát, která ho označila za pomstu za tureckou vojenskou intervenci v Sýrii.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies