VYBERTE SI REGION

Poptávka na trhu práce není jenom po mladých a perspektivních

Praha - Český trh práce urazil za 27 let od roku 1989 řádný kus cesty. Zatímco dříve stačilo být mladý a třeba umět nějaký jazyk, aby člověk získal dobře placené místo, dnes je potřeba také něco umět – být kvalifikovaný. A právě na kvalifikaci a zkušenostech mohou stavět zejména starší ročníky v momentě, kdy hledají práci.

2.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: Thinkstock.com

Podle analytiků pracovního trhu se česká ekonomika více než kdykoli předtím nachází v situaci, kdy si solidní firmy uvažující dopředu snaží udržet kvalitní pracovníky, které již mají.

„Uvědomují si, že když mají člověka, který už má nějaké zkušenosti, zná svou práci, obor i trh, může jim přinést velkou přidanou hodnotu. Mladý člověk ale také není bez šancí. Firma si ho utvoří k obrazu svému a má-li drive a ochotu učit se nové věci, může být také přínosem. Mladí lidé bývají ochotni více věci měnit, upravovat, inovovat a vylepšovat. A to je důležité," vysvětluje ředitelka HR a vzdělávání společnosti Partners Gabriela Beránková Kudrnová.

Cení se zkušenosti

Mnohé firmy vědí, že je pro ně výhodné mít někoho zkušenějšího, kdo jim bude přinášet prospěch okamžitě a dlouhodobě. Mění se i nároky na nové zaměstnance. Dříve se především požadovalo, aby chtěli pracovat, rychle se učili, nekradli a byli loajální. Vše ostatní je firma naučila. Dnes se po nich v podstatě chce, aby hned začali přinášet nějakou přidanou hodnotu. Což značí, že člověk ve stejný den, kdy nastoupí, už i pracuje.

„A jestliže po někom chci, aby efektivně pracoval již v den svého nástupu, nemůže to být někdo úplně nezkušený. Nemusí ale umět vše, vždy je to individuální. Pokud mají kolegové nebo nadřízení čas věnovat se jeho zaučení, vzniká prostor dát šanci i někomu méně zkušenému," dodává Gabriela Beránková Kudrnová.

Znalost jazyků je velká výhoda, ale nestačí

Důvodem tohoto přístupu ze strany firem je fakt, že v dnešním konkurenčním prostředí již nestačí dělat jenom základní výrobky, operace a služby. Firmy se musí odlišit od konkurence, rozvíjet se, aby si udržely své místo na trhu. Což bez lidí, kteří mají nějakou profesní úroveň, dost dobře nejde.

„Dávno skončila doba, kdy stačilo, aby člověk uměl jen jazyk a mohl to dotáhnout dál než specializovaný odborník bez znalosti cizí řeči, protože se dokázal domluvit s Němci, Francouzi, Švýcary nebo Holanďany. Dnes je na trhu práce výhodou mít zkušenosti, být odborníkem v dané oblasti a umět jazyk. V ideálním případě i více," uzavírá Gabriela Beránková Kudrnová, která znalost cizích jazyků zmiňuje zejména s ohledem na to, že mnozí z velkých tuzemských zaměstnavatelů jsou zahraniční firmy, které tuto znalost často vyžadují nejen na řídících pozicích.

Autor: Redakce

2.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Hmyzí "loupežník". Pakudlance jižní se letos v Podyjí daří

Znojmo – Pakudlance jižní se letos v Podyjí daří. Její hojný výskyt v korunách dubů u tamní Fládnitzské chaty přírodovědce příjemně překvapil.

Stoupenci německé krajní pravice vylezli na Braniborskou bránu

Berlín - Příslušníci německé krajní pravice dnes v Berlíně vylezli na symbol německé jednoty, Braniborskou bránu, kde rozvinuli transparent proti imigraci. Zhruba 15 lidí z Identitního hnutí (Identitäre Bewegung) se dostalo na vrchol brány i na pětimetrovou sochu čtyřspřeží bohyně vítězství. Jejich transparent hlásal "Bezpečné hranice - bezpečná budoucnost". Přibližně po 50 minutách zase slezli, uvedla agentura DPA.

Americké námořnictvo zachránilo na tichomořském ostrově dva lidi

Kolonia (Mikronésie) - Po týden trvajícím pátrání se podařilo objevit nezvěstný manželský pár, který uvázl na neobydleném tichomořském ostrově v oblasti Mikronésie. Záchrana přišla poté, co vrtulník amerického námořnictva spatřil v písku na břehu ostrova velký nápis SOS, informovala dnes s odvoláním na americkou ambasádu v mikronéské metropoli Kolonia stanice BBC.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies