VYBERTE SI REGION

Výprodeje pokračují. Na co si dát pozor u zlevněného zboží

Praha /ROZHOVOR, GRAFIKA/ – Sleva, sleva a ještě další sleva. Obchodníci lákají zákazníky na novoroční výprodej. Pro obě strany to může být výhodná akce. Prodejci si vyprázdní sklady pro nové zboží na další sezonu, zákazníci mohou výrazně ušetřit. Ale pozor. Najdou se i nepoctivci, kteří pod cedulkou SLEVA rozhodně nenabízejí výhodný nákup.

2.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Vitríny a poštovní schránky zaplnily reklamy s mohutnými slevami, které po svátcích nabízejí obchodníci. Právní poradce spotřebitelského časopisu dTest Jan Votočka tvrdí, že valná většina z nich ke slevám přistupuje poctivě. Také proto, že jim v případě porušení pravidel hrozí nemalé sankce.

Jaké máte s povánočními slevami zkušenosti? Je více poctivých, nebo naopak nepoctivých obchodníků?
Naprostá většina obchodníků ctí literu zákona a postupuje v jeho souladu. To je zapříčiněno i tím, že slevy a ceny jsou poměrně přísně kontrolovány, a to i tak, že kontrolním úřadem bývají dopočítávány, jestli třeba sleva 30 procent činí ve finále částku 30 procent. Pokud je to sleva větší ve prospěch zákazníka, dále se to neřeší. Pokud je deklarována 30 procent, ale finančně to vyjde na 27 procent, už to podléhá nějaké sankci. To znamená, že valná většina obchodníků se snaží dodržovat zákon o cenách a zákon o ochraně spotřebitele. Nepoctivých obchodníků však také není úplně zanedbatelné množství, ale dá se říct, že menšina.

Dá se to nějak procentuálně vyjádřit?
Hodně těžko. Ale před nedávnem vyšla zpráva obchodní inspekce, že problémy se našly zhruba u třetiny obchodníků, co se týče označování zboží a v souvislosti se slevami.

Na co by si tedy měli dávat zákazníci zejména pozor?
Rozhodně by měli na prvním místě zpozornět, pokud uvidí výrobek, u kterého je pouze nová cena a stará je třeba přelepená nebo vůbec není čitelná. To může ukazovat na to, že žádná sleva neproběhla nebo neproběhla v takové výši, jak prodejce deklaruje. Měla by být vždy patrná jak cena nová, konečná, tak cena původní. Pokud to tam není, může to zavánět nedbalostí prodejce nebo i úmyslem v tom, že sleva není taková, jak byla deklarována. Na druhém místě se někteří obchodníci snaží omezovat budoucí výdaje za náklady a případné reklamace a říkají, že zákazník nemá právo zboží reklamovat v případě, že je koupené jako zlevněné. To znamená, že na zboží není klasická dvouletá záruka nebo jen na šest měsíců. To je samozřejmě v rozporu se zákonem. I na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců s výjimkou případů, že zboží bylo zlevněno pro určitou konkrétní vadu. Tuto vadu pak není možné při reklamaci uplatňovat.

Obchodníci někdy slibují výrazné slevy. Lze nakonec opravdu ušetřit významné částky?
Pokud zákazník zboží potřebuje, je lepší variantou počkat si na slevu, ne brát si na něj úvěr. Nejhorší, co může zákazník udělat, je úvěrovat vánoční dárky nebo zboží, které nepotřebuje. V současné době existuje mnoho druhů zboží, které se jinak než na slevu neprodávají. Zákazníci vyčkávají, až bude zlevněné. Slevy se teď pohybují v řádech 50 až 70 procent, což je poměrně významná položka. Neznáme marže obchodníků, tudíž nemůžeme posoudit, kolik oni po slevě na tom utrží. Nicméně logicky vyplývá, že se to vyplatí.

U kterého zboží lze očekávat největší slevy?
Každoročně jsou největší zájem a největší slevy u elektroniky, u textilu a oděvů.

Mohou si zákazníci u někoho stěžovat, když obchodníci nakonec uplatní jinou slevu, než deklarují?
Zákazníci se mohou obrátit na naši poradenskou linku a my to poté postupujeme dále kontrolním úřadům nebo je na ně odkážeme. Potom je to v pravomoci České obchodní inspekce a živnostenských úřadů.

S jakou sankcí mohou takoví obchodníci počítat?
Pokud by to bylo kvalifikováno jako klamavá obchodní praktika, tak tam je pokuta, tuším, až pět milionů korun. To je podle zákona o ochraně spotřebitele.

Lze tedy říci, že zákazník je v tomto období slev chráněn zákonem…
Rozhodně ano. Avšak pokud se zákazník ocitne v obchodě, kde je mu garantována sleva 50 procent, ale u pokladny by měl ve skutečnosti slevu jen dvacetiprocentní, tak se nedovolá ochrany, aby mu to bylo prodáno za 50 procent, jak bylo napsáno v reklamě nebo v regálu se stohem oblečení. To je problém. Nemůže se obrátit na Českou obchodní inspekci, aby nařídila prodejci prodej za cenu 50 procent. Ale může se obrátit na dozorové orgány, aby věc prošetřily, takové jednání zakázaly, případně sankcionovaly a do budoucna působily na obchodníka, aby příště označoval zboží v souladu se zákonem.

Slevy

Autor: Vilém Janouš

2.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies