VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Postavit silnici ve Španělsku je asi dvakrát dražší než v Německu

Brusel – Postavit silnici ve Španělsku je skoro dvakrát dražší než v Německu. Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy Účetního dvora Evropské unie, který zkoumal silniční projekty postavené za pomoci evropských peněz v Německu, Španělsku, Řecku a Polsku.

15.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Tyto země dostávají z členských států nejvíc evropských peněz na výstavbu silnic. Auditoři se zaměřili na 24 projektů v hodnotě přes tři miliardy eur (78 miliard korun).

Náklady vypočítávali v přepočtu na 1000 metrů čtverečních silnice. Nejnižší náklady byly v Německu (v průměru 287.043 eur). Za ním následovalo Řecko (357.051 eur), Polsko (445.129 eur) a Španělsko (496.208 eur). Účetní dvůr ve své zprávě zdůraznil, že tyto rozdíly nelze vysvětlit různými náklady práce.

Zpráva uvedla, že zkoumané projekty zkrátily ve všech případech dobu cestování a zlepšily bezpečnost. Ve většině případů se ale postavily dražší dálnice tam, kde bylo možné postavit lacinější rychlostní silnici. Celkem 14 z 19 projektů výstavby dálnic a rychlostních silnic mělo nakonec nižší využití, než se předpokládalo při plánování stavby. Platí to i o dálnici z Drážďan k českým hranicím, kde provoz odpovídá 79 procentům původních předpokladů.

„Dálnice by se měly z peněz EU financovat jen tehdy, když to dopravní podmínky jasně vyžadují," řekl autor zprávy Harald Wögerbauer.

V průměru činil u sledovaných projektů nárůst průměrných nákladů v porovnání s původními plány 23 procent. Průměrné zpoždění bylo devět měsíců, tedy 41 procent původně sjednaných lhůt. Zatímco v Polsku to byly „jen" tři měsíce, v Německu sedm měsíců, ve Španělsku 11 měsíců a v Řecku 16 měsíců.

Zpráva unijních auditorů doporučila, že projekty spolufinancované z evropských peněz by měly napříště vycházet z jasně stanovených cílů. Stejně tak by unie měla podmiňovat svůj příspěvek nasazením „nákladově efektivních technologií výstavby silnic", uspořádáním mezinárodní soutěže a vybíráním nejúspornějších nabídek.

Autor: ČTK

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Čistírna odpadních vod na Císařském ostrově v Praze.

Dejvice i Letnou trápí zápach. Může za to čistírna odpadních vod

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies