VYBERTE SI REGION

Postavit silnici ve Španělsku je asi dvakrát dražší než v Německu

Brusel – Postavit silnici ve Španělsku je skoro dvakrát dražší než v Německu. Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy Účetního dvora Evropské unie, který zkoumal silniční projekty postavené za pomoci evropských peněz v Německu, Španělsku, Řecku a Polsku.

15.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Tyto země dostávají z členských států nejvíc evropských peněz na výstavbu silnic. Auditoři se zaměřili na 24 projektů v hodnotě přes tři miliardy eur (78 miliard korun).

Náklady vypočítávali v přepočtu na 1000 metrů čtverečních silnice. Nejnižší náklady byly v Německu (v průměru 287.043 eur). Za ním následovalo Řecko (357.051 eur), Polsko (445.129 eur) a Španělsko (496.208 eur). Účetní dvůr ve své zprávě zdůraznil, že tyto rozdíly nelze vysvětlit různými náklady práce.

Zpráva uvedla, že zkoumané projekty zkrátily ve všech případech dobu cestování a zlepšily bezpečnost. Ve většině případů se ale postavily dražší dálnice tam, kde bylo možné postavit lacinější rychlostní silnici. Celkem 14 z 19 projektů výstavby dálnic a rychlostních silnic mělo nakonec nižší využití, než se předpokládalo při plánování stavby. Platí to i o dálnici z Drážďan k českým hranicím, kde provoz odpovídá 79 procentům původních předpokladů.

„Dálnice by se měly z peněz EU financovat jen tehdy, když to dopravní podmínky jasně vyžadují," řekl autor zprávy Harald Wögerbauer.

V průměru činil u sledovaných projektů nárůst průměrných nákladů v porovnání s původními plány 23 procent. Průměrné zpoždění bylo devět měsíců, tedy 41 procent původně sjednaných lhůt. Zatímco v Polsku to byly „jen" tři měsíce, v Německu sedm měsíců, ve Španělsku 11 měsíců a v Řecku 16 měsíců.

Zpráva unijních auditorů doporučila, že projekty spolufinancované z evropských peněz by měly napříště vycházet z jasně stanovených cílů. Stejně tak by unie měla podmiňovat svůj příspěvek nasazením „nákladově efektivních technologií výstavby silnic", uspořádáním mezinárodní soutěže a vybíráním nejúspornějších nabídek.

Autor: ČTK

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies