VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Postavit silnici ve Španělsku je asi dvakrát dražší než v Německu

Brusel – Postavit silnici ve Španělsku je skoro dvakrát dražší než v Německu. Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy Účetního dvora Evropské unie, který zkoumal silniční projekty postavené za pomoci evropských peněz v Německu, Španělsku, Řecku a Polsku.

15.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Tyto země dostávají z členských států nejvíc evropských peněz na výstavbu silnic. Auditoři se zaměřili na 24 projektů v hodnotě přes tři miliardy eur (78 miliard korun).

Náklady vypočítávali v přepočtu na 1000 metrů čtverečních silnice. Nejnižší náklady byly v Německu (v průměru 287.043 eur). Za ním následovalo Řecko (357.051 eur), Polsko (445.129 eur) a Španělsko (496.208 eur). Účetní dvůr ve své zprávě zdůraznil, že tyto rozdíly nelze vysvětlit různými náklady práce.

Zpráva uvedla, že zkoumané projekty zkrátily ve všech případech dobu cestování a zlepšily bezpečnost. Ve většině případů se ale postavily dražší dálnice tam, kde bylo možné postavit lacinější rychlostní silnici. Celkem 14 z 19 projektů výstavby dálnic a rychlostních silnic mělo nakonec nižší využití, než se předpokládalo při plánování stavby. Platí to i o dálnici z Drážďan k českým hranicím, kde provoz odpovídá 79 procentům původních předpokladů.

„Dálnice by se měly z peněz EU financovat jen tehdy, když to dopravní podmínky jasně vyžadují," řekl autor zprávy Harald Wögerbauer.

V průměru činil u sledovaných projektů nárůst průměrných nákladů v porovnání s původními plány 23 procent. Průměrné zpoždění bylo devět měsíců, tedy 41 procent původně sjednaných lhůt. Zatímco v Polsku to byly „jen" tři měsíce, v Německu sedm měsíců, ve Španělsku 11 měsíců a v Řecku 16 měsíců.

Zpráva unijních auditorů doporučila, že projekty spolufinancované z evropských peněz by měly napříště vycházet z jasně stanovených cílů. Stejně tak by unie měla podmiňovat svůj příspěvek nasazením „nákladově efektivních technologií výstavby silnic", uspořádáním mezinárodní soutěže a vybíráním nejúspornějších nabídek.

Autor: ČTK

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Princ Charles řídí lokomotivu historického vlaku, kterým jezdíval jako malý kluk.
1 16

Princ Charles mašinfírou. Řídil vlak, ve kterém jezdil jako dítě

Andrej Babiš
9

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl muž středního věku, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru neprůjezdná.

Soud osvobodil muže obžalovaného z házení vajec na Zemana

Trestní soud zprostil viny Jindřicha Frühaufa, který podle obžaloby hodil dvě vejce směrem k prezidentovi Miloši Zemanovi. Soudce uvedl, že se skutek nepodařilo prokázat. Důchodce z Kladna vinu popíral, vypověděl, že na shromáždění pouze troubil na vuvuzelu. Za výtržnictví mu hrozily až dva roky vězení, státní zástupkyně pro něj navrhla peněžitý trest 25 tisíc korun. Úterní verdikt není pravomocný.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

AUTOMIX.CZ

Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Také vám přijde škoda, že ikonické momenty zlaté éry motorsportu jsou často k vidění jen na starých, často jen černobílých fotografiích a v dost omezené kvalitě? Už nemusíte smutnit, existují totiž lidé, kteří umí tyto příběhy reprodukovat v naprosto mimořádné kvalitě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies