VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozemkové úpravy: Pomoc obcím i české krajině

Praha - Ochrana krajiny, hospodaření s půdou, předcházení povodním. To jsou oblasti, o nichž diskutují odborníci, víc by se však o ně měla zajímat i veřejnost. Dotýkají se každého z nás.

26.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Martin Šandera

Problematika pozemkových úprav představuje souhrn několika dílčích oblastí.

V loňském roce vzniklo v jejím rámci například i 1700 kilometrů zpevněných cest a celkové náklady na úpravy dosáhly téměř dvě miliardy korun. Ekologická opatření pak byla uskutečněna na více než dvou tisících hektarech půdy. Pokud jde o peníze, letos má být na tento účel vyčleněna zhruba stejná částka.

Není to však téma, které by stálo zrovna v popředí zájmu veřejnosti. Dobře si to uvědomují i zainteresovaní odborníci: za jeden z cílů nedávné konference České zemědělské univerzity proto označili zlepšení informovanosti o pokroku v této oblasti.

Impuls pro venkov

„Pozemkové úpravy patří mezi priority ministerstva zemědělství. Znamenají totiž příležitost pro ty vlastníky půdy, kteří mají opravdu zájem pracovat na své půdě. A obcím zase určení vlastnictví pozemků v dlouhodobém horizontu pomáhá ochránit majetek při povodních. Zároveň tyto úpravy slouží jako prevence před erozí půdy a před kontaminací vod. Domnívám se tedy, že dávají impuls rozvoji celého venkovského prostoru,“ uvedl na konferenci Roman Boček, první náměstek minis­tra zemědělství.

Snahou pozemkových úřadů je využít vyčleněné prostředky co nejefektivněji. Výhodou je, že tyto snahy podporuje i Evropská unie, konkrétně Programem rozvoje venkova. Na ten se pak vážou prostředky ze státního rozpočtu, a to do roku 2013.

„Poptávka však finanční možnosti převyšuje přibližně trojnásobně. Pozitivní ovšem je, že vychází ze zájmu samotných obcí. Z celkových přibližně čtyř miliard korun určených pro nynější programovací období je už vyčerpána více než polovina. Předpokládáme, že na podzim vypíšeme další kolo předkládání projektů,“ řekl k tomu vrchní ředitel Ústředního pozemkového úřadu Jaroslav Vítek.

Zdroje financí

Významným zdrojem financování jsou také prostředky na protipovodňová opatření. V období let 2007 až 2013 dosahuje jejich výše jednu miliardu korun. Přínosná je rovněž spoluúčast Ředitelství silnic a dálnic tam, kde jsou pozemkové úpravy vyvolané výstavbou rychlostních silnic a obchvatů měst.

A nejen to. Podle Jaroslava Vítka je to i cesta k obnově duchovních hodnot venkova: „Úpravy pomáhají řešit vlastnické vztahy a zlepšují hospodaření s půdou. Nejenže zpřístupňují vlastníkům pole a spojují obce, ale v mnoha případech se zemědělské komunikace využívají i k vycházkám a rekreačnímu sportování, což přispívá ke zkvalitnění života.“

O potenciálu i významu této problematiky nejlépe vypovídá to, že pozemkové úpravy vítězí v konkurenci všech krajinářských projektů v Ceně české krajiny, což je národní soutěž, z níž vycházejí nominace pro obdobné celoevropské klání.

Děkan Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze Petr Sklenička zdůraznil význam kvalifikovaných odborníků na danou problematiku. Fakulta jich připravuje přibližně čtyřicet ročně. Jedním z výzkumných projektů univerzity je například sledování efektu pozemkových úprav na území, které opakovaně postihují přívalové deště. Jiným projektem je vyhodnocování rozdílů v míře poškození krajiny před pozemkovými úpravami a po nich.

Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy prezentoval na konferenci výsledky výzkumu účinnosti pozemkových úprav, zatímco Český úřad zeměměřický a katastrální spojil tuto oblast s projektem digitalizace katastru.

ceny vítězům

V rámci konference byly také vyhlášeny výsledky soutěže o nejlepší „společ­né zařízení“, tedy projekt, na kterém se podíleli pozemkové úřady, projektanti i dodavatelé.

- Cena veřejnosti: Polní cesty Ludíkov, Vodní nádrž Zápověď Šardice a Stavěšice, Retenční nádrž Vlčice u Trutnova

HLAVNÍ KATEGORIE

- Zpřístupnění pozemků: 1. Polní cesta Bučina, 2. Polní cesta Olšany u Telče, 3. Polní cesty Lidice a Běloky

- Protierozní a vodohospodářská opatření: 1. Vodní nádrž Zápověď Šardice a Stavěšice, 2. Poldry Darkovice, lokalita „U Štípek“ + cena Ústředního pozemkového úřadu, 3. Suchá ochranná nádrž Staré Město pod Landštejnem

- Opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí: 1. Interakční prvek Sovenice + cena ministra, 2. Niva Rybníček, 3. Biocentrum v lokalitě U jezera, Dynín

Autor: Jozef Gáfrik

26.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Řečtí důchodci musejí vyjít s čím dál menšími penzemi.
7 6

Těžký život řeckého penzisty. Důchod mu snížili už jedenáctkrát

Martina Sáblíková
2 7

Martina Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

Mírný pád Miloše Zemana. Poslední průzkum ukázal pokles jeho preferencí

Postoj prezidenta Miloše Zemana ve vládní krizi mu sebral část voličů. Naopak přibylo potenciálních voličů bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše. I přesto by teď nejvíc Čechů v prezidentských volbách hlasovalo pro Zemana. Vyplývá to z průzkumuspolečnosti Median pro Český rozhlas.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

/INFOGRAFIKA/– Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies