VYBERTE SI REGION

Pozor na zálohy do zahraničí. Mohou se prodražit

Ostrava - Našli jste si na internetu lacinou chatu či jiné ubytování v zahraničí? Těšíte se, že ušetříte? Nadšení může brzy vychladnout, pokud po vás bude chtít chatař zaslat zálohu.

28.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Počátkem července jsme si chtěli vyjet na dva či tři dny na Slovensko. Když jsme objevili horskou chatu, kde ubytování na dvě noci pro naši čtyřčlennou rodinu vyšlo na pětašedesát eur, lebedili jsme si, jak ušetříme. Chatař po našem e-mailu pro nás nocleh rezervoval a slušně nás požádal o zaslání zálohy třicet eur,“ popisuje muž z Ostravy, který v té době ještě netušil, že by se mu mohl výlet kousek za hranice výrazně prodražit.

Za třicet eur poplatek dvě stě korun

„Zavolal jsem do své banky a řekl jsem, že bych potřeboval poslat chataři na Slovensko zálohu. Když mi v telefonu řekli, že za zaslání třiceti eur zaplatím bance v ČR poplatek dvě stě dvacet korun a další poplatek zřejmě pak i na Slovensku, byl jsem v menším šoku. Zdálo se mi to jako dost přemrštěná částka. Zkoušel jsem zjistit, jak v podobných případech postupovali přátelé či známí, jejich zkušenosti ale byly podobné,“ pokračuje pětačtyřicetiletý Ostravan, který si nepřál uvádět své jméno.

Situaci nakonec vyřešil domluvou se slovenským chatařem. „Napsal jsem mu, že je přece nesmysl platit bankám obnos, za který bychom pořídili jeden nocleh, a dal jsem mu čestné slovo, že kdybychom nemohli z vážných důvodů dorazit, o peníze od nás nepřijde,“ dodává muž z Ostravy.

Karel Matysík z cestovní kanceláře Duhové Alpincentrum říká, že s podobnými případy se setkává poměrně často. „Když jde například o zaslání zálohy za klienta a jde o nízké částky, tak ty poplatky cenu zájezdu navýší v řádu stokorun. Snažím se pak domluvit třeba s rakouským hoteliérem, že nebudu posílat zálohu a pak i platbu, ale pošlu mu peníze najednou. Abych ty poplatky bance nemusel platit dvakrát,“ vysvětlil zástupce cestovní kanceláře a dodal: „Pokud jde o zájezdy, za které platí zákazník třeba dvacet tisíc korun, tak ten poplatek až tak vysoký v poměru k celkové ceně není, u těch lacinějších to ale znamená citelné prodražení.“

Jak je na tom konkurence?

Zkoušeli jsme zjistit u některých našich bank, jestli neexistuje lacinější varianta převodu peněz do zahraničí. „Pokud klient převádí peníze do Slovenské spořitelny, účtujeme poplatek padesát korun. Za ostatní přeshraniční převody a platby do padesáti tisíc eur včetně účtujeme poplatek ve výši 220 korun,“ odpověděla Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

Platební styk se zahraničím podle ní zatím nepatří k masivně využívaným službám. „V současné chvíli také nejsme v eurozóně, díky které se i náklady na zahraniční platební styk výrazně sníží,“ dodala Pačesová.

„Pokud platba splní podmínky europlatby a klient ji zadá prostřednictvím přímého bankovnictví, výše poplatku činí dvě stě dvacet korun, pro ostatní platby je poplatek nastavený jako jedno procento z částky. Minimálně 220, maximálně tisíc pět set korun,“ odpověděl Pavel Zúbek, mluvčí GE Money Bank.

Komerční banka podle Michala Teubnera zpoplatňuje úhrady do zahraničí při částce do padesáti tisíc eur poplatkem 195 korun. Laciněji by vyšlo zaslání třiceti eur při využití služby Western union, kterou nabízí i Česká pošta.

„Podle aktuálního kurzu Western Union na Slovensko ze dne 23. června by poplatek za zaslání třiceti eur činil sto šedesát korun,“ upřesnila mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Tato služba umožňuje klientům zasílat či přijímat peníze do několika minut po celém světě a bez použití bankovních účtů. Komunikace mezi místem podání a výplaty peněz probíhá elektronicky. Peníze se přijímají a vyplácejí v pobočkách Western Union nebo v pobočce, kde se služba Western Union poskytuje.

Podle Selicharové tuto službu nejvíce využívají lidé, kteří pracují v cizině a posílají domů peníze. Dále lidé, kteří se v cizině dostanou nenadále do finančních problémů a potřebují zaslat rychle hotovost (jsou jim ukradeny peníze, potřebují platit v nenadálých případech za služby lékaře a podobně).

Dotaz: Před několika dny se začaly prodávat zájezdy na last minute. Mohou se lidé těšit na zajímavé a hlavně laciné nabídky?

Odpovídá: Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)


Formou last minute se v České republice ročně prodají dvě pětiny všech zájezdů, to znamená přibližně 900 tisíc zájezdů.

Letos jsou díky politickým problémům historicky nejnižší ceny last minutů do Tuniska, Řecka a Egypta. Cena týdenního leteckého zájezdu na last minute do Tuniska začíná od 6390 korun (včetně poplatků), do Řecka a do Egypta od 6990 korun (včetně poplatků). Snahou je extrémně nízkými cenami nastartovat blížící se hlavní turistickou sezonu. V turistických letoviscích panuje v těchto zemích dlouhodobě klid, zájezdy tak lze i z hlediska bezpečnosti doporučit. Do těchto destinací létají i všechny velké západoevropské cestovní kanceláře. Po zklidnění politické situace už v budoucnu nemůžeme tak levné ceny zájezdů očekávat.

Rekordně levné ceny last minute letos nabízí i Turecko, ceny leteckých zájezdů se pohybují od 6970 korun včetně poplatků. Sleva v případě last minute se pohybuje až třicet procent z katalogové ceny zájezdu, cestovní kanceláře se tak snaží „za každou cenu“ zaplnit neprodaná zbylá místa, aby nemusely platit stornopoplatky za nasmlouvané kapacity.

Formou last minute se nejvíce prodávají zájezdy charterovými leteckými spoji, jelikož u těchto zájezdů cestovní kanceláře garantují leteckým společnostem nasmlouvaná místa v letadle pod stoprocentním stornopoplatkem, a proto je maximální snaha tato místa prodat. Z našich analýz vyplývá, že by se letos mělo formou last minute prodat přibližně 900 tisíc zájezdů (tedy čtyřicet procent všech zájezdů v České republice) za sedm miliard korun.

Stejně jako loni budou i letos sedmdesát procent všech dovolených z celoročního hlediska absolvovat Češi v období od června do září.

Hlavní výhodou zájezdů last minute je výhodná cena, nevýhodou je pak značně probraná nabídka zájezdů, která nemusí vždy vyhovovat jak běžným klientům (například požadavek na vzdálenost hotelu od pláže či moře), či rodinám s dětmi (například požadavek na dětské bazény, animátora), či důchodcům (například požadavek na výtah v hotelu, vzdálenost od památek).

Nejvíce zahraničních dovolených stráví Češi letos stejně jako vloni v Chorvatsku, následovat bude Slovensko, Itálie a Řecko. Plnou polovinu všech zahraničních dovolených stráví letos Češi v jedné z těchto čtyř zemí.

Žebříček nejpopulárnějších českých dovolenkových destinací za rok 2010 - počet osob:

Chorvatsko – 687 tisíc
Slovensko – 604 tisíc
Itálie – 593 tisíc
Řecko – 367 tisíc
Egypt – 308 tisíc
Rakousko – 237 tisíc
Turecko – 196 tisíc
Francie – 156 tisíc
Spojené království – 145 tisíc
Španělsko – 126 tisíc
Maďarsko – 117 tisíc
Německo – 107 tisíc
Bulharsko – 99 tisíc
Tunisko – 85 tisíc

Čtěte také: Vyjet na dovolenou bez pojištění? Hazard

Autor: Břetislav Lapisz

28.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies