Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodejci se pomocí triků snaží vyhnout reklamacím

Praha – Reklamace straší řadu obchodníků. Proto se jim někteří z nich snaží vyhnout, i když se někdy uchylují k praktikám, které by lidé se selským rozumem označili jako nečestné. Doplatí na to zákazník.

6.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Eva Kořínková

„Zaznamenali jsme, že se například jako dekorace prodávají airsoftové zbraně, a to téměř výhradně v e-shopech. Takto je prodáváno 99 procent zbraní,“ uvedl Jan Votočka z poradenského oddělení Občanského sdružení spotřebitelů TEST.

Funkční dekorace

Airsoft je obdoba paintballu, kdy hráči po sobě střílí malými kuličkami z věrných kopií skutečných zbraní. Jejich cena se přitom pohybuje v tisících korun. „Jedná se o plně funkční zbraně, ale obchodníci, kteří je označili jako dekoraci, doporučují z ní nestřílet, protože by se mohla poškodit,“ přiblížil praktiky některých e-shopů Votočka.
Na toto jednání však není jednoznačný právní názor. Někteří totiž upozorňují, že zákazník byl předem srozuměn s tím, že si kupuje dekoraci. Sdružení spotřebitelů to naopak považuje za snahu obcházet zákon. V konkrétních případech by tak musel rozhodnout soud.

Maketa mobilu

Nejde přitom jen o airsoftové zbraně. Čas od času se objevují prodejci, kteří se třeba snaží mobilní telefony prodat jako maketu. Přitom se jedná o plně funkční zařízení jako běžný telefon.
„Snažíme se, aby obchodníci uváděli podmínky v souladu se zákonem, na což je upozorňujeme,“ upřesnil Votočka s tím, že v krajních případech jejich sdružení může podat i žalobu k soudu.

Módní obuv

V poslední době se také objevují případy, kdy se reklamacím chtějí vyhnout i obchodníci s obuví. Jak upozornila Česká televize, stále častěji se objevují ti, kteří obuv označují jako „módní“.

„Není to výmysl, který by byl specifikum pro Českou republiku. Přejali jsme ho v rámci harmonizace legislativy s Evropskou unií,“ vysvětlila pro ČT Vlasta Mayerová z České obuvnické a kožedělné asociace. Právě unie rozdělila boty na společenské, vycházkové, rekreační, sportovní a módní.
Takto označená obuv přitom není určena pro běžné nošení a je velmi pravděpodobné, že se jeho majiteli na nohou při běžném nošení rozpadne. Kvůli označení „módní obuv“ však v reklamačním řízení zpravidla neuspěje.

„Z větší části je to klamavé označení. Takových bot se u nás většinou nedostává a jsou k dostání spíše ve specializovaných obchodech. V 95 procentech je takto označená obuv běžná obuv,“ tvrdí Votočka.

Upozorní jen leták

Nepoctiví obchodníci přitom zákazníka předem neupozorní, že se jedná o módní obuv. Ten to zjistí až z přibaleného letáku, když doma krabici rozbalí. „Jestli prodávající předem zákazníka výslovně neinformoval, musí případnou reklamaci vyřídit jako běžnou,“ upozornil odborník.
Útěchou může být, že tyto praktiky zatím nejsou masově rozšířeny. „Zatím se nejedná o velký počet. Zdá se, že na tento trik mnoho obchodníků zatím nepřišlo,“ dodal Votočka.

Záruky a reklamace

Autor: Vilém Janouš

6.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

VIDEO: U Belgie našli zachovalou ponorku z 1. světové války. I s posádkou

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
7 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

Svět by měl zasáhnout proti terorismu, řekl Zeman v OSN

Prezident Miloš Zeman vystoupil na půdě Valného shromáždění OSN v New Yorku. Upozornil zde na boj s terorismem. Svět podle něj stále nedokázal rozhodně zasáhnout, k čemuž je mimo jiné potřeba i silný úřad OSN, který by byl schopen použít i vojenskou sílu. Vyzval také k zastavení migrace.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

Česká meziválečná avantgarda boduje. Toyen, Šíma a Kupka stojí miliony

Na zahraničních aukcích se z českých autorů stále nejlépe prodávají jména spojená s meziválečnou avantgardou. Mezi nejdražšími bohemiky první poloviny letošního roku figurují obvyklá jména, tedy Toyen, Josef Šíma a František Kupka. Mezi desítkou nejdražších děl českých autorů mají každý po dvou dílech. Ke koupi deseti nejdražších bohemik by případný zájemce potřeboval 2,2 milionu eur, tedy asi 57 milionů korun, uvádí server Artplus.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení