Závady v oblasti organizace práce, nedodržování stanovené podmínky pro nařízení práce přesčas, špatná komunikace s odbory či nedostatečné školení zaměstnanců z právních a ostatních předpisů.

To jsou některé z nedostatků, které na přelomu ledna a února odhalili v nošovické automobilce Hyundai inspektoři práce. Jak už Deník v pondělí informoval, vedení továrny nyní běží desetidenní lhůta, aby inspektorátu práce oznámil, jak se s problémy vypořádá.

„Po uplynutí této lhůty pro přezkoumání protokolu z kontroly bude vydáno opatření a budou stanoveny termíny k odstranění nedostatků zjištěných kontrolou. Teprve potom může být zahájeno správní řízení a oblastní inspektorát práce rozhodne o tom, zda a v jaké výši bude uložena pokuta,“ sdělila Václava Kociánová, vedoucí oblastního inspektorátu práce.

Hrozí až dvoumilionová pokuta

Vedení automobilky Hyundai se zatím nechtělo k zjištěným problémům, za které mu může hrozit pokuta až dva miliony korun, blíže vyjadřovat. „Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech vypracuje zprávu obsahující věcné a časové vypořádání jednotlivých připomínek, na jejímž základě rozhodne inspektorát o dalším postupu,“ vyjádřil se mluvčí nošovické továrny Petr Vaněk.

Podle Radka Kuchaře, šéfa odborů v automobilce Hyundai, kontrola inspektorů bezpochyby přispěla k dobru zaměstnanců. Potvrdila totiž, že problémy, na které dělníci na konci loňského roku upozorňovali, a kvůli kterým byli dlouhou dobu ve stávkové pohotovosti, nebyly jen jejich výmyslem.

„Zaměstnavatel tehdy naše výhrady nebral pořádně v potaz. Pokud s tím teď ale nebude něco dělat, dostane sankce. Myslím, že se to nyní pohne a že se situace zlepší,“ řekl Kuchař s tím, že stejně tak věří v to, že díky kontrole inspektorů začne vedení Hyundaie se zaměstnanci lépe komunikovat.

V továrně jsou v současnosti zaměstnány dva tisíce tři sta lidí, kteří pracují ve dvousměnném provozu. Vyrábějí vozy Hyundai i30 ve verzích hatchback a kombi a od listopadu loňského roku také vůz sesterské automobilky Kia Venga.

Co odhalili v Hyundaii inspektoři práce?
nedostatečně zpracované provozní předpisy pro různá zařízení
nedostatečné školení zaměstnanců z právních a ostatních předpisů
závady v oblasti organizace práce
závady v oblasti prevence rizik
nebyly dodrženy stanovené podmínky pro nařízení práce přesčas
nedodržení povinností kontroly zdravotní způsobilosti při vzniku pracovního poměru a při práci v noci
celkově špatná komunikace se základní odborovou organizací

Čtěte také: Dohoda automobilky s odbory zažehnala stávku