Revizoři vloni v hlavním městě odhalili 236 tisíc lidí bez jízdenky, kterým rozdali pokuty za 109 milionů korun. Přesto je to stále jen zlomek skutečného množství černých pasažérů, kteří dopravní podnik ročně připraví o desítky milionů korun. Nyní to vypadá, že by se mohla karta obrátit, tedy alespoň v metru, kde by se po letech měly znovu zavést turnikety. Ty bez platné jízdenky cestujícího do metra nevpustí.

Podle oficiální zprávy, kterou na včerejším jednání dopravního výboru hlavního města představil generální ředitel Martin Dvořák, by mohl systém turniketů alespoň částečně začít fungovat už v roce 2011, naplno pak o rok později.

„Doba přípravy a realizace projektu představuje reálně 2 až 3 roky,“ tvrdí Dvořák. Akce by měla stát přibližně 2,3 miliardy korun.

Pražský dopravní podnik si nechal zpracovat odbornou studii, ta prokázala, že technicky je uzavření vstupů do metra pomocí turniketů možné. „Začali jsme na tom pracovat zhruba před rokem, abychom věděli, co nám turnikety přinesou. Inspiraci jsme našli ve francouzském Toulouse, kde se po zavedení systému až nečekaně zvedly tržby,“ pokračoval generální ředitel DP. Ten očekává úplnou eliminaci černých pasažérů v metru.

Už nyní je ale jasné, že bude nutné vyřešit několik problémů. Ropid, regionální organizátor pražské integrované dopravy, vidí jako nutnost včas informovat o turniketech kvalitní kampaní. Kritici se obávají i dlouhých front u turniketů.