VYBERTE SI REGION

Praštěné nápady? Možná ano, ale úspěšné

Praha /INFOGRAFIKA UVNITŘ/ - O neotřelé podnikatelské nápady není v době krize nouze. S neobvyklými výdělečnými aktivitami přicházejí hlavně studenti. A mají úspěch.

22.11.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Jsou tak trochu „ulítlí“, anebo jim jenom nechybí odvaha? Bez ní se neobejde nikdo, kdo dnes chce uspět v podnikání. A nejnápaditější – zdá se – jsou v tomto směru studenti. Mladí lidé bez závazků a hypoték, kterým nechybí křídla, aby skočili do neznámého prostoru.

A tak se před pěti lety na univerzitě v Pasově zrodila u tří studentů obchodu a práv myšlenka prodávat milovníkům müsli unikátní směsi namíchané přesně podle představ každého objednavatele. Tři studenti – Hubertus, Phillip a Max se jednou v létě jeli vykoupat k jezeru a v autě se pohoršovali nad plytkostí inzerátu německého výrobce müsli. Začali se předhánět, kdo vymyslí lepší inzerát. A pak někdo jen tak plácnul: „Když dokážeme udělat lepší inzerát, proč bychom také nezvládli udělat i lepší müsli?

Dnes mají mladí třicátníci úspěšnou firmu Moje müsli. A přes internet prodávají müsli tisícům zájemců z celé Evropy. Je namíchané přesně „na míru“ podle výběru ze sedmdesáti ingrediencí.

Levnější cestovné

Za úspěšnými nápady ale nemusíme chodit do ciziny. Studenti ze severních Čech ve snaze ušetřit cestovné do školy v Plzni vymysleli úspěšnou službu, o kterou je zájem nejen mezi vysokoškoláky.

Waybook, tedy tzv. spolujízda, při které si zájemce přes internet najde někoho, kdo ho za příspěvek na benzin sveze v určitý den a hodinu, kam potřebuje, je tak úspěšná, že už má i konkurenty.

„Neradi prozrazujeme něco dopředu, ale právě chystáme další vylepšení,“ řekl Deníku jeden z trojice autorů nápadu – Jiří Vlašimský z Horního Jiřetína na Mostecku.

Další originální služba se zrodila také mezi studenty – tentokrát ovšem na Karlově univerzitě v Praze. „Nikdo nemá rád uklízení, ale každý se rád podívá na hezké tělo,“ popisuje filozofii nápadu studentka ekonomie Katka Kopecká. Skupina Crazy Cleaners nabízí úklid v domácnostech, přičemž uklízeči nebo uklízečky mají na sobě jen spodní prádlo. Podobně akční byl i tuzemský zakladatel služby Hodinový manžel, Lubomír Mocek z Olomouce. Když si v roce 2003 přečetl v tisku, jak dobře se uchytil „zručný všeuměl“ v ruských domácnostech, řekl si, že to může fungovat i tady. „Zpočátku to bylo vymyšlené pro starší lidi, kteří si neumí poradit s drobnými opravami, ale už to využívají i mladí, kteří jsou tak zaneprázdnění, že si na drobné patálie raději objednají někoho šikovnějšího,“ řekl Deníku.

Společná rukavice

Další úspěšné podnikatelce, Elišce Počarovské z obce Miroslav na Znojemsku, stačilo k inspiraci, když krátce po dokončení studia ekonomie a managementu šla v zimě na procházku s neposedným synovcem. Zrodila se rukavice pro dva, zvaná „gLove“ – to proto, že kromě maminek s malými dětmi využívají jiný model i milenci vedoucí se za ruce. „Nechápu, jak je to možné, ale 95 procent objednavatelů jsou muži. To mě šokovalo,“ řekla v pátek redakci s tím, že očekávala spíš zájem maminek malých nezbedů, kterým záleží na tom, aby se jim dítě s rukavicí na ruce nevysmeklo.

„Unikátní nápady mají šanci!“ tvrdí Tomio Okamura, který podniká v cestovním ruchu a neváhá investovat do originálních záměrů. „Jejich výhodou je, že s výrazně nižšími náklady generují slušný obrat,“ vysvětluje. Dnes má patnáctiprocentní podíl v cestovní kanceláři pro plyšáky, které posílají na dovolenou do Prahy hlavně Američané, Japonci a Číňané. A před šesti týdny navíc rozjel i první český Lolita butik s oblečením a doplňky pro mladé ženy, které se rády oblékají do svůdných oblečků. „Původní zboží už jsme téměř vyprodali, teď jsem dělal dalších pět velkých objednávek,“ popisuje zájem.

Jaké originální nápady se prosadily.
Generální ředitelka Asociace malých a středních podniků Eva Svobodová řekla Deníku: Lidé se chtějí také bavit, proto uspějí i bláznivé nápady

Praha – O neotřelé podnikatelské nápady není v době krize nouze. S neobvyklými výdělečnými aktivitami přicházejí hlavně studenti. O tom, kde všude je dnes možné prosadit se a jak nevypočitatelně se chovají spotřebitelé, už se přesvědčily stovky kreativních lidí. „Všechny ulítlé nápady mají v současné době šanci, protože lidé se chtějí také bavit,“ říká generální ředitelka Asociace malých a středních podniků Eva Svobodová.

Který podnikatelský nápad vás v poslední době překvapil?
Už před rokem jsem se jako porotce soutěže Firma roku a Živnostník roku divila, s jakými podnikatelskými projekty se dá prorazit. To když jsem se v regionu Praha seznámila s projektem provozovat hotel pro kočky. No a vida, po roce hodlá paní majitelka otevřít další takový hotel, aby uspokojila poptávku. A nově tu máme i zvířecí seznamku, kde pro domácího miláčka najdou nevěstu například z Francie a podobně.

Můžete uvést další příklady nezvyklostí, které také uspěly?
Zajímavý nápad měla například firma Mangaloo, která nabízí freshbary – čerstvé ovocné a zeleninové šťávy a ovocné koktejly. Jde o nápad přenesený na český trh z Austrálie. Prvním velkým testovacím pokusem jeho životaschopnosti byl letní hudební festival v Trutnově. Trochu se obávali reakcí rockerů, kteří jsou tradičně pivaři. Ale úspěch zaskočil i podnikatele samotné, za čtyři dny naspali kvůli neustálému zásobování a výrobě pár hodin. V závěru si řekli, že když džusy pijí rockeři v Trutnově, mohou je nabídnout i běžným zákazníkům. Dnes jsou velmi úspěšnou a kreativní firmou.

Jakou dnes mají lidé šanci, aby se i se zdánlivě „ulítlými“ nápady v současné krizi prosadili?

Podstatné je, kdo je cílovou skupinou a jak je daný „nápad“ cenově dostupný – zda je určený jen pro vyvolené (například luxusní oblečky pro domácí miláčky) nebo pro široké masy (fenomén Facebook).

Proč se zdánlivě bláznivých podnikatelských nápadů vyrojilo v poslední době tolik?
Hodně lidí přišlo kvůli krizi o práci a je jim žinantní přihlásit se na úřadu práce o dávky v nezaměstnanosti. A tak zkoušejí podnikat na volné noze. Zřizují si živnostenské listy a snaží se podnikat v oblastech, kde není nutný příliš vysoký vstupní kapitál – převažují mezi nimi například maséři, drobné domácí a řemeslné práce, hlídání dětí, osobní prodej, poradenství a podobně.

Je v současné krizi namístě spíš opatrnost, anebo se naopak vyplatí riskovat ve smyslu hop anebo trop?
Dnes je rozhodně namístě opatrnost.

Co všechno kromě odvahy potřebují podobné nápady, aby se na trhu prosadily?
Najít skulinu na trhu, kde mohu uspět. A to je v dnešní konkurenci velmi složité. Nastartovat firmu je těžké, ale udržet ji a dále rozvíjet je mnohem těžší.

Autor: Alena Zvěřinová

22.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies