Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Právník: Zkažená dovolená? Reklamací bude dvojnásobně více

Praha /INFOGRAFIKA/ – Podle nového občanského zákoníku můžete zájezd reklamovat, když slibované služby neodpovídají realitě nebo pokud odjíždíte z vysněné dovolené kvůli nenadálým komplikacím zklamaní. Jak při reklamaci postupovat, radí právník z portálu Vašenároky.cz Petr Novák.

3.6.2014 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Máte tušení, kolik přibude reklamací?
Na nás se obrací přes sto klientů ročně, předpokládám, že letos jich bude až dvojnásobně více. Lidé vědí, že takový nárok mají, navíc díky novému institutu náhrady radosti z dovolené už nebudou váhat s řešením a řeknou si v případě zkažené dovolené o kompenzaci.

Na co se náhrada za narušení dovolené vztahuje?
Zákon nemajetkovou újmu za narušení dovolené definuje jako náhradu za zmařený nebo podstatně zkrácený zájezd. Pojetí ale bude daleko širší a přihlížet se bude ke konkrétním okolnostem. Jinak se bude posuzovat cesta novomanželů na svatební cestu do exotické země a cesta přátel do Chorvatska pod stan. Takové dovolené mají naprosto jiný význam. Obecně lze reklamovat nevyhovující ubytování, když realita neodpovídá tomu, co nabízela cestovní kancelář, nebo neodpovídající stravu. Často se stává, že potraviny nejsou dostatečně hygienicky ošetřeny, takže cestující mají střevní potíže celou dovolenou. Vycházet by se mělo také z psychologického hlediska, tedy z toho, že člověk se na dovolenou těší celý rok 
a nějaký čas na ni šetří peníze.

Jak by měl člověk postupovat, aby reklamace byla úspěšná?
Vady je dobré reklamovat už na místě u delegáta, tak může dojít ke sjednání nápravy hned. Pokud cestovní kancelář odmítá chybu napravit nebo nedodrží stanovenou lhůtu, díky novému zákoníku se může klient zařídit sám, po organizátorovi pak může požadovat proplacení nákladů. Dobrý příklad je strava, pokud je špatná, jednotvárná nebo na klienty žádné jídlo nezbylo, mohou se po zbytek pobytu stravovat sami, kancelář by jim zpětně měla jídlo proplatit.

Co je nutné udělat po návratu ze zkažené dovolené?
Vady je potřeba reklamovat nejpozději do jednoho měsíce po skončení zájezdu. Dříve byla lhůta tříměsíční, takže na to si je potřeba dát pozor. Obsah reklamace by měl být co nejvýstižnější, připojeny mohou být fotografie z místa nebo prohlášení jiných účastníků zájezdu. Vyplatí se na místě sepsat nedostatky, které podepíšou další lidé, kteří se s nimi na dovolené také setkali. Doporučuji, aby reklamace byla písemná a aby kancelář potvrdila přijetí kvůli lhůtě. Pokud by lidé posílali reklamaci poštou, je dobré poslat ji na dodejku, aby bylo zřejmé, kdy kancelář dopis převzala.

Kolik peněz mohou lidé získat?
Uvádí se, že zpět by člověk za zmařený zájezd měl získat polovinu jeho hodnoty. To je ale základní sazba. Pokud má dovolená mimořádný význam, to je případ novomanželů, náhrada může přesáhnout i cenu celé dovolené.

Reklamovat zájezdy šlo i doposud, byl s tím problém?
Ano. Odhadem bych řekl, že jen pětina cestovek reklamace vyřizovala odpovídajícím způsobem. Pokud reagují vstřícně, tak klientům nabízí pouze symbolickou kompenzaci, pět set nebo tisíc korun. Většina reakcí je ale zamítavých, často kanceláře svádí chybu na hotel, tím tvrdí, že službu nemohly ovlivnit. Ve skutečnosti za to odpovědné jsou, protože smlouvu s hotelem uzavírají ony. Pokud tedy zákazníkovi něco slíbily, tak by za to měly také zodpovídat.
U nás funguje téměř tisíc cestovních kanceláří a agentur. Mohou nová pravidla zredukovat jejich počet?
Kromě zúžení by mohlo dojít také ke zkvalitnění trhu. Pravděpodobně odpadnou cestovní kanceláře nebo agentury, které nedělají svou práci dobře a pouze chtějí získat zákazníka, oklamat ho a vydělat. 

Dovolená

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

3.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
6

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Archeologové našli u Přerova kostry dětí staré tři a půl tisíce let

Předmostí u Přerova, které kdysi proslavil nález hromadného hrobu lovců mamutů, vydává další svědectví o nepřetržitém osídlení tohoto místa. Archeologové, kteří nyní bádají na trase dálnice D1, našli v jedné z jam kostry dvou dětí ze starší doby bronzové. Další jáma ukrývala kostru mladého muže a ženy. Skelety, pochované v typické skrčené poloze, jsou staré zhruba tři a půl tisíce let.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení