Celkový loňský domácí růst táhl zejména zájem o prémiová piva. Ležáku Pilsner Urquell lidé na českém trhu vypili o sedm procent více. Úspěch zaznamenaly i ležáky Velkopopovického kozla s nárůstem o 14 procent a další dvě značky z portfolia Prazdroje Gambrinus a Radegast tento trend podtrhly růstem o šest, respektive devět procent.
Pivovaru pomáhá podpora restaurací. „Podporujeme hospodské nejen našimi marketingovými aktivitami nebo proškolováním personálu, stále více s hospodskými pracujeme společně také na větších projektech, jako jsou konceptové restaurace nebo tankovny. Loni jsme otevřeli již 800. tankovnu, prodeje tankového piva se loni zvýšily o čtyři procenta," uvedl Tomáš Mráz, obchodní ředitel restaurací a hospod Plzeňského Prazdroje.
Klíčovou loňskou aktivitou byla také organizační a technická pomoc při přípravě na novou legislativu v čele se zaváděním EET. Prazdroj tím posiluje spolupráci s provozovateli hospod a zvyšuje se mu výtoč.
„Fungování českých hospod od letoška výrazně ovlivní další legislativa jako například zákaz kouření. I na tyto změny aktivně pomáháme hospodským se připravit, aby mohli ve svém podnikání pokračovat a zlepšovat ho," vysvětlil Mráz.
Konzumace cideru Kingswood oproti roku 2015 stoupla o pětinu, zároveň roste i značka nealkoholického piva Birell. Na loňském růstu se významně podílely ochucené varianty.
I po nedávné změně vlastníka, to jest nově s japonskou společností Asahi, chce Plzeňský Prazdroj pokračovat ve své strategii. „V minulém roce se nám podařilo na domácím i zahraničním trhu růst a ještě zvýšit vnímání prémiovosti našich produktů. V tomto směru chceme pokračovat i nadále," řekl generální ředitel pro ČR a Slovensko Tom Verhaegen.
Marketingový manažer Pilsner Urquell Luděk Baumruk: Chceme dál posilovat u nás i v zahraničí
Svaz oznámil výsledky vývoje pivního trhu v loňském roce. Za klíčový faktor růstu produkce byl označen podobně jak v roce předešlém rostoucí export. Jak hodnotíte loňské zahraniční prodeje plzeňského ležáku?
Pro Pilsner Urquell byl uplynulý rok nejúspěšnějším v jeho téměř 175 leté historii. Zaznamenali jsme rekordní zájem o naše pivo ve světě, zahraniční prodeje dosáhly téměř jeden milion hektolitrů. Velkým úspěchem pro nás je i to, že se nám daří společně s naším pivem vyvážet i českou pivní kulturu. Pomalu učíme výčepní v nejrůznějších zemích světa správné péči o pivo a styly čepování, aby i pivo na Manhattanu či v londýnské Soho bylo hezké s vysokou krémovou pěnou jako v nejlepších českých hospodách.
Kde se například mohou zákazníci v zahraničí na takové pivo těšit?
Obrovský úspěch zaznamenaly naše zahraniční tankové hospody. Plzeňské pivo z tanků se pije už i v Římě nebo v Anglii. Například v tankovně v Manchesteru je tak oblíbené, že se vypije téměř jeden tank ležáku denně.
Domácí pivní trh mírně rostl. Ale pouze prodejem lahvového a plechovkového piva. Naopak spotřeba čepovaného piva v českých hospodách v minulém roce mírně klesala. Zaznamenalo podobný trend i pivo Pilsner Urquell?
Musím říct, že si ze všech našich výsledků loňského roku nejvíce považuji mírného růstu spotřeby právě piva v hospodách.
Prozradíte, jakým způsobem jste toho docílili?
Pomáháme hospodským zlepšovat kvalitu péče o pivo a čepování. Stavíme další a další tankovny, podílíme se na nejrůznějších akcích pro pivaře. A výsledky se dostavují. Pokud je dnes celkový český trh rozdělen v poměru 39:61 ve prospěch baleného piva, u našeho piva je tento poměr téměř padesát na padesát, přesněji 49:51.
Jaký je váš hlavní cíl pro letošní rok?
Chtěli bychom posílit naše pozice na domácím i zahraničním trhu, pokračovat s vývozem české pivní kultury i zlepšováním pivní kultury u nás. Přáli bychom si, aby naše pivo chutnalo v hospodě stejně dobře jako u nás v pivovaru.
Letos také slavíte 175. výročí od uvaření první várky plzeňského ležáku.
A právě toto výročí je naším hlavním tématem. Vždyť plzeňský ležák ovlivnil celý pivní svět. Šlo o pivo, které se stalo předobrazem pro dnes největší kategorii na světě. Tomuto tématu se věnujeme už od počátku roku. Uspořádali jsme výstavu historických pivních předmětů z celého období, natočili novou, pivaři dobře hodnocenou, televizní reklamu. Vytvořili jsme desítky nejrůznějších jubilejních obalů a reklamních předmětů, které popisují milníky a osobnosti, které dohromady vytvořily nenapodobitelný příběh piva Pilsner Urquell.
Například?
Jeden z dílčích příběhů pojednává o císaři Františkovi Josefovi I., který si svého času obdivně stěžoval, že v Rakousku žádné takové pivo uvařit nedokážou. Dokonce nám jej záviděl natolik, že své jméno vtiskl na jednu z jubilejních plechovek naší limitované edice místo našeho prvního sládka Josefa Grolla. Ale abych mluvil vážně, je nám to líto a za nedopatření se omlouváme všem věrným příznivcům plzeňského piva a našeho prvního sládka Josefa Grolla. Zároveň si ale myslím, že tak vznikla docela zajímavá možnost pro sběratele.
Plánujete pro milovníky vašeho piva k výročí také nějaké speciální akce?
V současné době chystáme další části oslav. Některé bychom ale ještě neradi zveřejňovali. Můžeme však slíbit bohatý výroční Pilsner Fest na počátku října a celou řadu akcí v domácích i zahraničních hospodách. Taky chceme zůstat věrni odkazu zakladatelů našeho pivovaru – plzeňských právovárečníků, kteří věnovali v letech výročí významné částky na charitu.
Co byste popřál Pilsner Urquell?
Jsem přesvědčen, že se našemu národnímu nápoji bude dařit i letos a přál bych si, aby kouzlo dobré tradiční hospůdky objevovalo stále více domácích i zahraničních pivařů. Aby se česká hospoda stala nejužívanější sociální sítí u nás.