Banky již dříve klientům ohledně změny ústavu vycházely vstříc – dobrovolně na základě takzvaného kodexu mobility, na kterém se usnesly před osmi lety. Měly na to 15 pracovních dní, od března bude lhůta na přechod o dva pracovní dny kratší.

Čtěte také: Vedení STAN se radí s Krejčířovým mužem. Vazby potvrdil i Gazdík

Možnost, aby si klient rychle vybral jinou banku, vítají zejména nově vznikající peněžní ústavy. „Už od svého startu před pěti lety naše banka kodex mobility aktivně podporuje. Za tu dobu k ní jen tímto způsobem přišlo více než 93 tisíc klientů," uvedla Jana Karasová z Air Bank. Bývalí zákazníci konkurence tak podle ní tvoří asi pětinu klientů této banky.

Neznalost klientů

Běžní zákazníci ovšem o snadné možnosti změnit peněžní ústav dosud často neměli ani tušení. „Z našeho výzkumu vyplynulo, že jen deset procent lidí, kteří uvažují o změně banky, se s pojmem kodex mobility už někdy setkalo," uvedl Tomáš Motl, který v Air Bank vede oddělení výzkumu. Když se dozvěděli, jak lze přejít k jiné bance, chtělo podle Motla změnit banku až 80 procent klientů.

Neznalost klientů potvrdil i test, který uspořádal server bankovnipoplatky.com. „Některé banky to na svých webových stránkách měly schované, takže lidé museli tak třikrát čtyřikrát klikat. A to ještě museli znát přesný název toho dokumentu," řekl Deníku majitel serveru Patrik Nacher. Změnu zákona ve prospěch klientů vítá. „Jakýkoli krok usnadňující přechod klienta z jedné banky do druhé, dokonce i jen jakýkoli krok, který rozvíří diskusi o přechodu a změně bank, považuji za užitečný," konstatoval.

Stejné číslo účtu i po převodu?

Klienti by podle Nachera měli při rozhodování o bance vycházet z různých kalkulaček a srovnávačů, které porovnávají cenu a kvalitu jejich služeb. Roli podle něj hraje také srozumitelnost sazebníků i naopak případná nepřehlednost. „Když mají ceník na dvaceti stránkách a já se z něj nejsem schopen dopočítat, kolik budu platit, tak si můžu říct, že o mě jako o klienta asi nestojí," míní Nacher.

Klienti by v budoucnosti zřejmě ocenili, kdyby si mohli při přechodu z jedné banky do druhé nechat stejné číslo účtu. „Dneska to vzhledem k unikátnímu kódu, který má každá banka, a ke generování těch čísel není možné. Ale myslím si, že je to téma k zamyšlení," konstatoval Nacher. „Před deseti patnácti lety se to samé říkalo o číslech mobilů při přechodu k jinému operátorovi a dneska už si lidé staré číslo mohou nechat," dodal.

Čtěte také: Vláda přidala GIBS 70 milionů z rozpočtové rezervy