VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předváděcí akce se snaží obejít zákon. ČOI rozdala pokuty za 5,6 milionu

Praha - Zákazníci na předváděcích akcích stále mnohdy čelí nekalým obchodním praktikám. Jejich pořadatelé se snaží obejít zákon tím, že akce nenahlašují nebo je vydávají za degustace a ochutnávky, ale pak tam agresivně nabízejí zboží sporné kvality. Uvedla to dnes Česká obchodní inspekce (ČOI). Při více než 150 kontrolách od začátku července do konce září našla ČOI pochybení v téměř 90 procentech případů a uložila pokuty za 5,6 milionu.

12.11.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Stulír Drahomír

Inspekce současně upozornila, že tak vysoký podíl akcí, u nichž našla chyby, není přesným obrazem situace, protože se při kontrolách cíleně zaměřila na problémové firmy.

Český trh sice podle ČOI některé problematické společnosti opustily, ale jiné, mnohdy ještě problematičtější, je nahradily. Jejich praktiky jsou prý v některých ohledech ještě nebezpečnější. Lidi lákají třeba na předváděcí akce, kam je zve údajný spotřebitelský ombudsman, který jim pomůže domoci se spotřebitelských práv v souvislosti s dříve uzavřenými smlouvami. Slibováno je i vrácení přeplatku za dříve zakoupené předražené zboží. Podmínkou splnění tohoto slibu je ale to, že lidé musí uzavřít další smlouvu na "VIP kartu", která stojí desítky tisíc korun.

"Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Inspekce má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.

Novela má omezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, jež je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci akcí jsou vystaveni i výhrůžkám.

Autor: ČTK

12.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Martin Schulz
1

Pohledem Tomáše Procházky: Volby jako koupě auta

Lednické lázně. Iustrační foto.

Česko bude mít už 35. lázně. Navzdory byrokracii

Živnostníci: Zákon zaspal v 90. letech. Chceme nový

Méně papírování slibuje novela živnostenského zákona. Podle podnikatelů přinese jen kosmetické změny.

Provozovatel kiosku u Pekla skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Polná na Jihlavsku hledá nájemce bufetu v rekreačním a sportovním areálu u rybníka Peklo. Současný provozovatel bufetu skončil, dle vyjádření starosty kvůli elektronické evidenci tržeb (EET).

Úřad zaplnili "mrtvolami". Upozornili tak na chvaletickou elektrárnu

/FOTOGALERIE/- Zaměstnanci krajského úřadu narazili včera cestou do práce na nečekanou překážku. Ve vestibulu bývalé reálky, kde úředníci sídlí, museli překračovat „mrtvoly" u kouřící makety chvaletické elektrárny. Konal se zde totiž společný happening spolku Zastavme elektrárnu Chvaletice a hnutí Limity jsme my.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies