VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předváděcí akce se snaží obejít zákon. ČOI rozdala pokuty za 5,6 milionu

Praha - Zákazníci na předváděcích akcích stále mnohdy čelí nekalým obchodním praktikám. Jejich pořadatelé se snaží obejít zákon tím, že akce nenahlašují nebo je vydávají za degustace a ochutnávky, ale pak tam agresivně nabízejí zboží sporné kvality. Uvedla to dnes Česká obchodní inspekce (ČOI). Při více než 150 kontrolách od začátku července do konce září našla ČOI pochybení v téměř 90 procentech případů a uložila pokuty za 5,6 milionu.

12.11.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Stulír Drahomír

Inspekce současně upozornila, že tak vysoký podíl akcí, u nichž našla chyby, není přesným obrazem situace, protože se při kontrolách cíleně zaměřila na problémové firmy.

Český trh sice podle ČOI některé problematické společnosti opustily, ale jiné, mnohdy ještě problematičtější, je nahradily. Jejich praktiky jsou prý v některých ohledech ještě nebezpečnější. Lidi lákají třeba na předváděcí akce, kam je zve údajný spotřebitelský ombudsman, který jim pomůže domoci se spotřebitelských práv v souvislosti s dříve uzavřenými smlouvami. Slibováno je i vrácení přeplatku za dříve zakoupené předražené zboží. Podmínkou splnění tohoto slibu je ale to, že lidé musí uzavřít další smlouvu na "VIP kartu", která stojí desítky tisíc korun.

"Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Inspekce má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.

Novela má omezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, jež je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci akcí jsou vystaveni i výhrůžkám.

Autor: ČTK

12.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Stojící tramvaje. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
7

Prahu postihly rozsáhlé výpadky elektřiny, nejezdily tramvaje

Michal Tung
4

Michal Tung o EET: Také Vietnamci pořizují pokladny na poslední chvíli

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

AKTUALIZUJEME

Hejtman Olomouckého kraje Košta odvolán, vládnout by měl Okleštěk

Krajští zastupitelé na svém pondělním zasedání hlasovali o odvolání Oty Košty (ANO). Na programu měli i volbu jeho nástupce.

AKTUALIZOVÁNO

Vraždu novorozence potrestal soud 15 lety vězení

Za vraždu novorozence potrestal dnes ústecký krajský soud ženu ze Štětí na Litoměřicku patnácti lety vězení. Matka dvou dětí těhotenství tajila, dítě porodila doma a životaschopného chlapce uložila do igelitové tašky, uvedla obžaloba. Tělíčko našel o měsíc později na poli traktorista.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies