Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předváděcí akce se snaží obejít zákon. ČOI rozdala pokuty za 5,6 milionu

Praha - Zákazníci na předváděcích akcích stále mnohdy čelí nekalým obchodním praktikám. Jejich pořadatelé se snaží obejít zákon tím, že akce nenahlašují nebo je vydávají za degustace a ochutnávky, ale pak tam agresivně nabízejí zboží sporné kvality. Uvedla to dnes Česká obchodní inspekce (ČOI). Při více než 150 kontrolách od začátku července do konce září našla ČOI pochybení v téměř 90 procentech případů a uložila pokuty za 5,6 milionu.

12.11.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Stulír Drahomír

Inspekce současně upozornila, že tak vysoký podíl akcí, u nichž našla chyby, není přesným obrazem situace, protože se při kontrolách cíleně zaměřila na problémové firmy.

Český trh sice podle ČOI některé problematické společnosti opustily, ale jiné, mnohdy ještě problematičtější, je nahradily. Jejich praktiky jsou prý v některých ohledech ještě nebezpečnější. Lidi lákají třeba na předváděcí akce, kam je zve údajný spotřebitelský ombudsman, který jim pomůže domoci se spotřebitelských práv v souvislosti s dříve uzavřenými smlouvami. Slibováno je i vrácení přeplatku za dříve zakoupené předražené zboží. Podmínkou splnění tohoto slibu je ale to, že lidé musí uzavřít další smlouvu na "VIP kartu", která stojí desítky tisíc korun.

"Část prodávajících přesunula svoje aktivity přímo do domácností spotřebitelů, čímž je případná kontrola ještě více ztížená. Prodávající má možnost spotřebitele přesvědčovat o výhodách nabízeného produktu tak dlouho, až podlehne a podepíše smlouvu na zboží za desetitisíce. Odstoupit od smlouvy a získat zpět peníze se pak často neobejde bez problémů," upozornil ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Inspekce má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta.

Novela má omezit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vzhledem ke stejnojmennému filmovému dokumentu vžila přezdívka "šmejdi". Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, jež je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci akcí jsou vystaveni i výhrůžkám.

Autor: ČTK

12.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Plánovaná podoba dálnice D3 v okolí Českých Budějovic.
1 17

Po nové dálnici k voličům. Znalci: K smíchu, ale neškodné

Hlavní nádraží. Ilustrační foto.
6

Správce kamer na „hlaváku“ se mýlí, udeřil radní na SŽDC

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Palestinský ozbrojenec zabil tři Izraelce. Následně byl zastřelen

Ozbrojenec přijel k zadní části vstupu do židovské osady Har Adar na Západním břehu Jordánu spolu s dalšími dělníky z Palestiny, kde poté začal střílet na izraelské policisty. I útočník byl následně zasažen a později zemřel. Podle izraelské policie zatím ale nebyl identifikován. 

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Spojené státy odmítly prohlášení KLDR, že severokorejské zemi vyhlásily válku. KLDR v této souvislosti také uvedla, že má nyní možnost sestřelit americké bombardéry i mimo severokorejský vzdušný prostor.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení