VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prezident Aera: L-159 je znovu ve hře. Zájem mají další země

Praha /ROZHOVOR/ – Bitevníky L-159 Alca z produkce Aera Vodochody zřejmě chytají druhý dech. Nejenže o tato letadla projevila zájem řada zemí z celého světa, ale britský premiér David Cameron přislíbil, že se zasadí o zrušení britského veta pro prodej letadel do Iráku. Aspoň to o víkendu řekl český ministerský předseda Bohuslav Sobotka (ČSSD). Český výrobce má přitom do budoucna smělé plány, a nyní dokonce shání 400 nových zaměstnanců, zejména technology, nýtaře a konstruktéry.

25.1.2016
SDÍLEJ:

LEGENDA V NOVÉM. Na demonstrátor nové generace Albatrosu (L -39) se byl nedávno podívat i premiér Bohuslav Sobotka. Letadlo mu ukazoval zkušební pilot Miroslav Schützner (uprostřed) a prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek (vpravo). Foto: Deník/Martin Divíšek

Podle prezidenta Aera Ladislava Šimka by firma mohla výrobu letadel L-159 po letech znovu rychle rozjet.

S čím měli Britové při prodeji letadel do Iráku problém?

Měli problém se zařízením RWR. Je to zařízení, které detekuje zaměření jiným radarem. Je to už relativně stará technologie, kterou ale Britové v některých svých letounech ještě používají. Z toho plynula ta obava, tedy že pokud by technologie padla do nesprávných rukou, bylo by možné ji zneužít.

Koho se nejvíc báli?
Určitě mysleli nepřátele irácké vlády, takže v tomto případě Islámský stát.

Co by odvolání britského veta pro vaši firmu znamenalo? Obchod by se měl týkat asi dvanácti letadel. Dva stroje už v Iráku jsou.
Ta letadla jsou zatím bez zařízení RWR. Nejde o finanční hodnotu, ale o to, že toto zařízení je součástí dodávky jako takové, takže odblokování negativního stanoviska by bylo velmi pozitivní a velmi důležité.

Máte informace, že pokud David Cameron uspěje a Britové nakonec veto odvolají, kdy by to mohlo být?
Je to prostý administrativní úkon, který by mohl přijít velmi rychle. Není to žádná dlouhá procedura.

Blokace se týká letadel L-159, jejichž výrobu jste před časem zastavili. Jaká je vůbec budoucnost těchto letadel? Mají ještě šanci?Tato letadla nabírají druhý dech, protože máme uživatele na třech kontinentech, tedy v České republice, v Iráku a ve Spojených státech. Ve dvou případech jsou letadla používaná vládou, v jednom soukromou společností, která ovšem poskytuje služby vládě Spojených států amerických. To jsou samozřejmě velmi významné reference a je znát, že když se zahájila realizace těchto dvou zakázek – Amerika a Irák – objevil se zájem spousty dalších zemí. Pokud bychom se s některou z těchto zemí dohodli na objednávce, jsme schopni a připraveni znovu zahájit výrobu.

Můžete prozradit, které země projevily zájem?
Neřeknu vám to, ale mohu prozradit, že se jedná o asijské a africké země.

Alca tedy byla už na odpis a teď by se mohla dostat zpátky ke slovu?
Ano.

Každá technologie postupně zastarává, Alca poprvé vzlétla v roce 1997. Máte na rýsovacích prknech nějaké nové stroje, které byste mohli v budoucnu vyrábět?
„Elstopadesátdevítka" každý rok prodělává sérii modernizací, to znamená, že nezastarává. Těmi modernizacemi drží krok s těmi nejvyspělejšími technologiemi. Poslední modernizace prodělala v loňském roce. Z tohoto pohledu je to moderní stroj.

A máte nějaký nový stroj, který chystáte do výroby?
Připravujeme novou generaci známé L-39. Zatím nese označení L-39 NG jako Nová Generace. V tuto chvíli jsme ve fázi designu nového letadla. Právě jsme v první etapě, což je remotorizace stávajících „eltřicetdevítek". Jejím hlavním cílem je prokázat technologické řešení uplatnění motorů společnosti Williams International. Tento motor s označením FJ44-4M byl úspěšně otestován zkouškami na staré „eltřicetdevítce". Zárověň ale připravujeme úplně nové letadlo, které by vypadalo podobně, ale bylo by kompletně vybavené novými technologiemi. To znamená, že všechny systémy, veškerá avionika budou moderní a soudobé.

Jednalo by se tedy o cvičné letadlo?
Byl by to víceúčelový letoun, který by byl používán 
k výcviku, ale mohl by být nasazen v některých bojových misích.

Už o tento letoun někdo projevil zájem?
Na české straně je prvním zákazníkem LOM Praha, který provozuje Centrum leteckého výcviku, ze zahraničních bych uvedl Breitling Jet Team, to znamená nejznámější akrobatická skupina na světě. Dále Black Diamond Jack Team, což je tým Draken International, která je shodou okolností naším zákazníkem na letadla L-159.

Autor: Vilém Janouš

25.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.
4

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

OBRAZEM: Koncert kapely Rammstein

V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil koncert skupiny Rammstein.

AUTOMIX.CZ

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies