VYBERTE SI REGION

Prezident Aera: L-159 je znovu ve hře. Zájem mají další země

Praha /ROZHOVOR/ – Bitevníky L-159 Alca z produkce Aera Vodochody zřejmě chytají druhý dech. Nejenže o tato letadla projevila zájem řada zemí z celého světa, ale britský premiér David Cameron přislíbil, že se zasadí o zrušení britského veta pro prodej letadel do Iráku. Aspoň to o víkendu řekl český ministerský předseda Bohuslav Sobotka (ČSSD). Český výrobce má přitom do budoucna smělé plány, a nyní dokonce shání 400 nových zaměstnanců, zejména technology, nýtaře a konstruktéry.

25.1.2016
SDÍLEJ:

LEGENDA V NOVÉM. Na demonstrátor nové generace Albatrosu (L -39) se byl nedávno podívat i premiér Bohuslav Sobotka. Letadlo mu ukazoval zkušební pilot Miroslav Schützner (uprostřed) a prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek (vpravo). Foto: Deník/Martin Divíšek

Podle prezidenta Aera Ladislava Šimka by firma mohla výrobu letadel L-159 po letech znovu rychle rozjet.

S čím měli Britové při prodeji letadel do Iráku problém?

Měli problém se zařízením RWR. Je to zařízení, které detekuje zaměření jiným radarem. Je to už relativně stará technologie, kterou ale Britové v některých svých letounech ještě používají. Z toho plynula ta obava, tedy že pokud by technologie padla do nesprávných rukou, bylo by možné ji zneužít.

Koho se nejvíc báli?
Určitě mysleli nepřátele irácké vlády, takže v tomto případě Islámský stát.

Co by odvolání britského veta pro vaši firmu znamenalo? Obchod by se měl týkat asi dvanácti letadel. Dva stroje už v Iráku jsou.
Ta letadla jsou zatím bez zařízení RWR. Nejde o finanční hodnotu, ale o to, že toto zařízení je součástí dodávky jako takové, takže odblokování negativního stanoviska by bylo velmi pozitivní a velmi důležité.

Máte informace, že pokud David Cameron uspěje a Britové nakonec veto odvolají, kdy by to mohlo být?
Je to prostý administrativní úkon, který by mohl přijít velmi rychle. Není to žádná dlouhá procedura.

Blokace se týká letadel L-159, jejichž výrobu jste před časem zastavili. Jaká je vůbec budoucnost těchto letadel? Mají ještě šanci?Tato letadla nabírají druhý dech, protože máme uživatele na třech kontinentech, tedy v České republice, v Iráku a ve Spojených státech. Ve dvou případech jsou letadla používaná vládou, v jednom soukromou společností, která ovšem poskytuje služby vládě Spojených států amerických. To jsou samozřejmě velmi významné reference a je znát, že když se zahájila realizace těchto dvou zakázek – Amerika a Irák – objevil se zájem spousty dalších zemí. Pokud bychom se s některou z těchto zemí dohodli na objednávce, jsme schopni a připraveni znovu zahájit výrobu.

Můžete prozradit, které země projevily zájem?
Neřeknu vám to, ale mohu prozradit, že se jedná o asijské a africké země.

Alca tedy byla už na odpis a teď by se mohla dostat zpátky ke slovu?
Ano.

Každá technologie postupně zastarává, Alca poprvé vzlétla v roce 1997. Máte na rýsovacích prknech nějaké nové stroje, které byste mohli v budoucnu vyrábět?
„Elstopadesátdevítka" každý rok prodělává sérii modernizací, to znamená, že nezastarává. Těmi modernizacemi drží krok s těmi nejvyspělejšími technologiemi. Poslední modernizace prodělala v loňském roce. Z tohoto pohledu je to moderní stroj.

A máte nějaký nový stroj, který chystáte do výroby?
Připravujeme novou generaci známé L-39. Zatím nese označení L-39 NG jako Nová Generace. V tuto chvíli jsme ve fázi designu nového letadla. Právě jsme v první etapě, což je remotorizace stávajících „eltřicetdevítek". Jejím hlavním cílem je prokázat technologické řešení uplatnění motorů společnosti Williams International. Tento motor s označením FJ44-4M byl úspěšně otestován zkouškami na staré „eltřicetdevítce". Zárověň ale připravujeme úplně nové letadlo, které by vypadalo podobně, ale bylo by kompletně vybavené novými technologiemi. To znamená, že všechny systémy, veškerá avionika budou moderní a soudobé.

Jednalo by se tedy o cvičné letadlo?
Byl by to víceúčelový letoun, který by byl používán 
k výcviku, ale mohl by být nasazen v některých bojových misích.

Už o tento letoun někdo projevil zájem?
Na české straně je prvním zákazníkem LOM Praha, který provozuje Centrum leteckého výcviku, ze zahraničních bych uvedl Breitling Jet Team, to znamená nejznámější akrobatická skupina na světě. Dále Black Diamond Jack Team, což je tým Draken International, která je shodou okolností naším zákazníkem na letadla L-159.

Autor: Vilém Janouš

25.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies