Pomalu se blíží den, kdy řidiči budou muset vybavit své vozy zimními pneu-matikami. Na silničních úsecích označených značkou „zimní výbava" od 1. listopadu do 30. dubna dokonce riskují pokutu, pokud by byli přistiženi, jak po nich jedou na letních gumách, i kdyby na silnici neležela ani vločka. Na ostatních místech podle zákona zimní období končí o měsíc dříve a výslovně nestanoví „všeobecnou povinnost". Nikdo ovšem neví, co řidiče po cestě potká. A pojišťovny varují, že v případě způsobené škody budou hledět na to, jestli auto zimními pneumatikami vybaveno bylo.
„Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí," přiblížila mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.
Podle Davida Holého ze serveru e-Pojištění.cz může být třeba počasí jako v červnu, ale téměř každá pojišťovna přihlíží k tomu, jestli bylo auto zimními pneumatikami vybaveno. „Takže se může stát, že na škodu, kterou jsme způsobili, budeme doplácet ze svého, stejně jako třeba za škodu, kterou jiný viník způsobil na našem vozidle. Pojišťovny krátí výplatu pojistného za nepřezuté pneumatiky až o 20 procent," upřesnil Holý.
Na místech, kde není značka „zimní výbava", zákon sice nestanovuje vše-obecnou povinnost používat zimní pneumatiky, ale auta je musí mít, jestliže je vozovka pokryta vrstvou sněhu, ledu, námrazou, nebo je pravděpodobné, že se tomu může stát během jízdy. Takovou událost ale v zimním období v našich zeměpisných šířkách nelze nikdy vyloučit.
Jen voda a břečka
Zatím mohou být řidiči relativně v klidu. Meteorologové předpokládají, že během příštích několika dní se teploty udrží nad deseti stupni Celsia. Jenomže v polovině příštího týdne by mohlo začít na horách sněžit a o další týden později Český hydrometeorologický ústav předpovídá, že by se průměrné teploty mohly začít přibližovat k nule.
Při takových teplotách se ovšem zhoršuje přilnavost letních pneumatik a zvyšuje se riziko nehody. „Směs zimních pneumatik je výrazně měkčí, což způsobuje, že i za nízkých teplot nedochází ke snížení přilnavosti. Oproti tomu letní pneumatiky za nízké teploty tvrdnou, přilnavost k silnici se snižuje a to zhoršuje ovladatelnost vozu. Zimní pneumatiky jsou vhodnější již od teploty pod 7 °C," doplnil Holý.
Zimní pneumatika má navíc jiné drážkování. Skládá se z jednotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami, jež se při odvalování pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek. Zároveň lépe odvádějí vodu, takže takové pneumatiky snižují riziko, že bude vůz na silnici plavat. To je podle odborníků z organizace BESIP velmi důležité, protože ve středoevropských podmínkách jsou zimní silnice dlouhodobě pokryté sněhem jen z 15 procent.
Mnohem častěji jsou mokré s podílem sněhové břečky. A na takovém povrchu ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí.