Z obcí Středočeského kraje vyjíždí do Prahy 140 000 lidí. Před 15 lety to přitom bylo jen 95 000 lidí. To představuje nárůst o více než 47 procent. Podobná situace panuje i u ostatních velkých měst. Studie také potvrdila, že pokračuje „vylidňování" venkova.

Oproti roku 2002 vzrostla výrazně orientace spádovosti na Prahu na úkor menších spádových center. Praha zvětšila své zázemí z 374 obcí na 562 obcí. Jde o obce, u kterých většina jejich dojíždějících obyvatel míří na Prahu.

Dříve byla Praze v tomto ohledu konkurencí bývalá okresní města Středočeského kraje. Dnes ale význam Prahy vzrostl natolik, že je schopna přilákat mnohem větší počet lidí, a to i z větší vzdálenosti. Tento efekt s menší intenzitou můžeme pozorovat i v ostatních regionech v České republice. Česká distribuční zjistila, že z 6250 obcí v Česku změnilo své převažující dojezdové centrum 1278 obcí, což je více než 20 procent.

Ilustrační foto
Venkovní tancovačky? Jsou, ale dost jich skončilo

O kolik procent silněji, než tomu bylo před 15 lety, dnes "odsávají" města život z okolních vesnic?

Šest měst s nejvyšší přitažlivou silou, která 'odsává' venkov.Zdroj: Česká distribuční

Při porovnání současného stavu se situací před 15 lety z roku 2002 je na první pohled jasné, že se zázemí velkoměst jako jsou Praha, Brno, Plzeň nebo Ostrava rozšiřuje. Ale nejen to. Některá dříve významná spádová centra se dramaticky zmenšila. Například Kladno. Případně ztratila význam jako kupříkladu Beroun, a to na úkor řádově větších měst jako je Praha či Plzeň.

Obyvatelé ze vzdálenějších obcí, kteří nebyli v minulosti ochotni tolik pendlovat mezi obcí a centrem, již v současnosti tuto bariéru odstraňují, a to i přes ne zcela dokonalou infrastrukturu. Rozšiřující se zázemí velkoměst a rostoucí intenzita mobility obyvatel na větší vzdálenosti má za důsledek také jistý společenský fenomén - vylidňování klasického venkova a posilování trendu suburbanizace.

V takzvaných suburbanizačních prstencích sice žije v současnosti více obyvatel než dříve, ti ale mají ekonomické a kulturní zázemí ve velkých městech a ve svých „venkovských" domovech jen přespávají. Klasický venkov disponující vlastním socioekonomickým zázemím postupně mizí.

Zákaz kouření.
Plošný zákaz kouření může venkovské hospody zlikvidovat

„Tato data nepřináší jen zajímavý pohled na aktuální situaci v České republice, ale velice dobře mohou sloužit pro obchodní účely nebo pro potřeby plánování rozvoje území či občanské vybavenosti. Ukazují totiž, kdy a kam jezdí potenciální zákazníci, kde je tedy vhodné je oslovit nebo kde se vyplatí uvažovat o vybudování obchodu. Mohou ale také pomoci stanovit priority ke zmodernizování dopravní infrastruktury," řekl, manažer geomarketingu ze společnosti Česká distribuční Jan Senohrábek.

Společnost Česká distribuční využívá data o spádovosti jako důležitý marketingový podklad pro správnou tvorbu distribučních plánů a analýzu území za účelem zefektivnění marketingu jednotlivých obchodníků. Pokud se navíc tato data zkombinují s údaji, které mají o svých zákaznících sami obchodníci, umožňuje nám to naprosto přesné zacílení do konkrétního území zadavatele.

Vylidňování venkova.Zdroj: Česká distribuční

Ivan Hoffman
Vylidňování venkova