VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Končí příjmy z privatizace, fond dopravy hledá další zdroje

PRAHA - Státní fond dopravní infrastruktury hledá nové zdroje peněz, které by nahradily příjmy z privatizace. Na dopravní konferenci to dnes řekl ředitel fondu Pavel Švagr. Podle něj je možným řešením zvýšení podílu fondu na spotřební dani z pohonných hmot.

3.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Příjmy z privatizace se vyčerpají pravděpodobně v roce 2009; poté se očekává diskuze o další budoucnosti fondu. Příjmy z privatizace státního majetku byly v posledních letech nejvýznamnější položkou v rozpočtu fondu dopravy. Jenom v letech 2000 až 2006 dostal fond z privatizace 150 miliard korun. Z prodeje sedmi procent akcií ČEZ chce získat vláda pro fond 36 miliard také letos. "Privatizace však končí a neumím si představit, že fond vystačí s těmi příjmy, které má," řekl Švagr.

Rozpočet fondu na letošek je zhruba 60 miliard, dalších 12 miliard je určeno na předfinancování projektů hrazených z fondů EU a čtyři miliardy poskytnou úvěry od bank. Na léta 2008 a 2009 slíbilo ministerstvo financí fondu 50 miliard ročně, což se zdá Švagrovi málo. "Přitom vláda rozhodla o rozvoji nošovické průmyslové zóny, která si sama v následujících letech vyžádá přes 50 miliard," sdělil. Státu také hrozí, že kvůli nedostatku vlastních peněz nebude moci čerpat z fondů Evropské unie.

Evropské fondy totiž hradí výstavbu až dodatečně, takže je nutné ji nejdříve zaplatit z vlastních zdrojů. V rámci operačního programu Doprava může přitom ČR v následujících sedmi letech čerpat rekordních 161 miliard korun. To je zhruba 23 miliard ročně. Již nyní je ale jasné, že letos se částku vyčerpat nepodaří. Podle Švagra to bude letos pouze deset miliard. Zbylou částku bude sice moci stát čerpat následující rok, ovšem pouze v případě, že se mu podaří najít peníze na předfinancování projektů. Proto se nyní vedou jednání o úvěru 25 miliard korun od Evropské investiční banky. "Byl bych velmi rád, kdyby tento úvěr byl k jednání od roku 1. ledna 2008," řekl Švagr.

Nejlepším řešením, jak nahradit výpadek příjmů z privatizace, by podle Švagra bylo navýšení podílu fondu na spotřební dani z paliv. Fond nyní dostává zhruba devět procent z výnosu daně, což je asi 7,5 miliardy korun. Švagr chce postupně zvyšovat podíl až na 50 procent tak, aby příjem fondu z daně byl v roce 2010 přibližně 45 miliard korun. Podle Švagra je základní výhodou takového řešení stabilizace příjmů a možnost dlouhodobého plánování. Proti tomu postavil nejistotu ohledně výše příjmů ze státního rozpočtu, zvláště v době chystaných úsporných opatření. Dalším možným řešením neutěšené finanční situace může být spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. projekty PPP. "Není zcela jisté, jak se budou tyto projekty promítat do státního rozpočtu, já chci, aby to šlo přes rozpočet SFDI," řekl Švagr. Příprava projektů však trvá zhruba tři roky.

Podle Švagra se dá od soukromých investorů očekávat od roku 2010 zhruba pět až šest miliard korun. Do roku 2020 by fond chtěl investovat do dopravní infrastruktury 1,5 bilionu korun. Z toho přes 80 miliard spolknou již zahájené nebo odsouhlasené stavby, dalších 440 miliard si vyžádají akce, s jejichž zahájením se počítá v následujících třech letech. Švagr se s odborníky shoduje, že roční investice do dopravní infrastruktury by měla být dohromady ze všech zdrojů minimálně 100 miliard korun. "O co méně prostředků budeme mít pod 100 miliard, o to déle budeme na prioritní projekty čekat," uzavřel Švagr svůj konferenční příspěvek.

3.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

Na demonstraci proti EET a vládě se v Praze sešlo asi tisíc lidí

Sněm hnutí ANO 2017
1 7

Podle očekávání, Babiš je znovu šéfem ANO

Jaro se hlásí o slovo, příští čtyři týdny budou nad průměrem

Následující čtyři týdny by měly být teplotně nadprůměrné. Už příští týden se bude průměr maximálních denních teplot pohybovat okolo deseti stupňů Celsia. Vyplývá to z dlouhodobé předpovědi, kterou dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav. Srážkový úhrn by se v březnu neměl nijak výrazně odchýlit od dlouhodobého průměru, který je 40 milimetrů.

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

AKTUALIZUJEME

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

Budovy Národní galerie uzavřely své brány. Důvodem má být ukončení smlouvy s hlídací firmou.

Zima českých atletů: Svoboda boxuje, Helcelet medituje

Před lety se ho ptali: „Peťane, nechceš zkusit box?" Petr Svoboda se tomu vysmál. Nechápal, proč by měl překážkář boxovat. „Co je to za komedii?"

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies