VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Končí příjmy z privatizace, fond dopravy hledá další zdroje

PRAHA - Státní fond dopravní infrastruktury hledá nové zdroje peněz, které by nahradily příjmy z privatizace. Na dopravní konferenci to dnes řekl ředitel fondu Pavel Švagr. Podle něj je možným řešením zvýšení podílu fondu na spotřební dani z pohonných hmot.

3.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Příjmy z privatizace se vyčerpají pravděpodobně v roce 2009; poté se očekává diskuze o další budoucnosti fondu. Příjmy z privatizace státního majetku byly v posledních letech nejvýznamnější položkou v rozpočtu fondu dopravy. Jenom v letech 2000 až 2006 dostal fond z privatizace 150 miliard korun. Z prodeje sedmi procent akcií ČEZ chce získat vláda pro fond 36 miliard také letos. "Privatizace však končí a neumím si představit, že fond vystačí s těmi příjmy, které má," řekl Švagr.

Rozpočet fondu na letošek je zhruba 60 miliard, dalších 12 miliard je určeno na předfinancování projektů hrazených z fondů EU a čtyři miliardy poskytnou úvěry od bank. Na léta 2008 a 2009 slíbilo ministerstvo financí fondu 50 miliard ročně, což se zdá Švagrovi málo. "Přitom vláda rozhodla o rozvoji nošovické průmyslové zóny, která si sama v následujících letech vyžádá přes 50 miliard," sdělil. Státu také hrozí, že kvůli nedostatku vlastních peněz nebude moci čerpat z fondů Evropské unie.

Evropské fondy totiž hradí výstavbu až dodatečně, takže je nutné ji nejdříve zaplatit z vlastních zdrojů. V rámci operačního programu Doprava může přitom ČR v následujících sedmi letech čerpat rekordních 161 miliard korun. To je zhruba 23 miliard ročně. Již nyní je ale jasné, že letos se částku vyčerpat nepodaří. Podle Švagra to bude letos pouze deset miliard. Zbylou částku bude sice moci stát čerpat následující rok, ovšem pouze v případě, že se mu podaří najít peníze na předfinancování projektů. Proto se nyní vedou jednání o úvěru 25 miliard korun od Evropské investiční banky. "Byl bych velmi rád, kdyby tento úvěr byl k jednání od roku 1. ledna 2008," řekl Švagr.

Nejlepším řešením, jak nahradit výpadek příjmů z privatizace, by podle Švagra bylo navýšení podílu fondu na spotřební dani z paliv. Fond nyní dostává zhruba devět procent z výnosu daně, což je asi 7,5 miliardy korun. Švagr chce postupně zvyšovat podíl až na 50 procent tak, aby příjem fondu z daně byl v roce 2010 přibližně 45 miliard korun. Podle Švagra je základní výhodou takového řešení stabilizace příjmů a možnost dlouhodobého plánování. Proti tomu postavil nejistotu ohledně výše příjmů ze státního rozpočtu, zvláště v době chystaných úsporných opatření. Dalším možným řešením neutěšené finanční situace může být spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. projekty PPP. "Není zcela jisté, jak se budou tyto projekty promítat do státního rozpočtu, já chci, aby to šlo přes rozpočet SFDI," řekl Švagr. Příprava projektů však trvá zhruba tři roky.

Podle Švagra se dá od soukromých investorů očekávat od roku 2010 zhruba pět až šest miliard korun. Do roku 2020 by fond chtěl investovat do dopravní infrastruktury 1,5 bilionu korun. Z toho přes 80 miliard spolknou již zahájené nebo odsouhlasené stavby, dalších 440 miliard si vyžádají akce, s jejichž zahájením se počítá v následujících třech letech. Švagr se s odborníky shoduje, že roční investice do dopravní infrastruktury by měla být dohromady ze všech zdrojů minimálně 100 miliard korun. "O co méně prostředků budeme mít pod 100 miliard, o to déle budeme na prioritní projekty čekat," uzavřel Švagr svůj konferenční příspěvek.

3.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útočná puška ČZ 805
6 7

Právo na obranu se zbraní získá podporu poslanců, tvrdí šéf výboru

Kuriózní nehoda se stala v úterý 27.6. kolem sedmnácté hodiny v Čížkovicích.
6

S kombajnem se mezi zátarasy prostě nevešel

Lada Xray Exclusive chce být luxusní crossover. Je to nejdražší model značky

Ruská automobilka si chce také uzmout nějaký ten drobek z koláče oblíbenosti malých crossoverů. Co načala s modelem Xray, nyní rozvíjí s jeho mnohem komfortněji vybavenou verzí Exclusive.

Vlastní profil na Facebooku má už čtvrtina lidstva

Sociální sít Facebook už na celém světě využívá čtvrtina populace. Podle jejího zakladatele Marka Zuckerberga počet uživatelů přesáhl hranici dvou miliard.

Zákaz kouření nové pacienty do odvykacích center zatím nepřivedl

Zákaz kouření v restauracích nové pacienty k odborníkům, kteří pomáhají zbavit se závislosti na tabáku, zatím příliš nepřivedl. Podle lékařů možná dorazí na podzim, až nebudou moci sedět na zahrádkách, nebo zatím zkouší přestat kouřit bez odborné pomoci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies