VYBERTE SI REGION

Přívozem? Na lyže i do divadla

Praha - Ať mrzne nebo sněží, čtyři z pěti pražských přívozů brázdí vodu Vltavy stále. A rozhodně neplují prázdné, ač se na nich, na rozdíl od autobusů, cestující moc neohřejí.

18.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Bělka

Fanoušky lodní dopravy vozí den co den, od brzkého rána až do 19 až 22 hodin večer. Obliba cestování přívozy navíc rok od roku roste, jen vloni se jimi svezlo přes 640 tisíc lidí, což je zhruba o 150 tisíc více než v roce 2010.

„Jezdíme pořád, i v mrazu,“ svěřil se převozník Lubomír Polák na trase Nádraží Modřany Lahovičky. Na maličkou loďku, kterou od rána do večera řídí, sice včera mnoho lidí nenastoupilo, úplně sám ovšem v zimě nejezdí. „Závisí to na počasí, ale lidi jezdí pořád. I stálí cestující, kteří jezdí třeba do práce,“ vyprávěl. Nadšence pro přepravu po vodě přitom prý neodradí ani nepřízeň počasí.

„Mám stálého zákazníka, co jezdí každý den. Říkal jsem si, že se v tom sněhu sem nemůže dostat a on přijel na běžkách,“ usmíval se převozník. V létě přepravuje hlavně cyklisty přijíždějící sem po cyklostezce z Modřan. I maminky s kočárky se do jeho nevelkého plavidla vejdou.

„Když jsem jezdil na P4, dal jsem tam i 4 kočárky najednou,“ vzpomínal Polák. Coby převozník se denně setkává se zajímavými cestujícími. Převážel prý i paní, která se chtěla dostat do branického divadla, ženu s koloběžkou jedoucí do práce či devadesátiletého cyklistu. „Lidi tudy jezdí i pro ryby do rybárny, kolikrát se ptají, jestli je tam mají, ale jak to já mám vědět,“ smál se převozník. Oproti řidičům autobusů si pak nemůže stěžovat na opilé a neukázněné cestující.

Na většinu přívozů je možné přestoupit z jiných dopravních prostředků MHD. Např. na zastávce autobusů Lihovar či zastávce tramvaje, autobusů a vlaků Nádraží Modřany. Možnost přestupu na přívoz je vyznačena na zastávkových sloupcích malým symbolem kotvy. Přívoz P6 také spojuje cyklotrasy na obou březích.

Cestovat přívozem je možné s opencard či přestupní jízdenkou za 24 nebo 32 korun. Každá loď je vybavená označovačem jízdenek, opencard vám čtečkou zkontroluje převozník hned při nástupu na loď. Kola a kočárky se na Vltavě přepravují zdarma.

Nejoblíbenější přívoz

Nejoblíbenějším přívozem je P2 plující mezi Podhořím a Podbabou, který v uplynulém roce převezl 323 240 cestujících, nejméně využívaným je pak P6 spojující Nádraží Modřany s Lahovičkami, jímž se přeplavilo pouze necelých 18 tisíc lidí. Návštěvnost plavidel MHD závisí na sezóně a aktuálním počasí.

„U většiny přívozů je znát, když je hezké počasí, lidí je daleko víc. Dvojnásob to platí o víkendech,“ vysvětlil mluvčí ROPID Filip Drápal. „Ve všedních dnech mají však početnou základnu pravidelných cestujících do práce či do školy zejména přívozy P1, P2 a P3,“ dodal.

Právě tyto tři podle něj umožňují rychlou dopravu z jednoho břehu na druhý v místech, kde neexistuje rychlejší varianta cesty pomocí ostatních prostředků MHD. Velmi sezónní charakter měl již zrušený přívoz P4 a také P5, který začne jezdit od 31. března na nové trase. „Bude spojovat Císařskou louku s oběma vltavskými břehy a zároveň pojede dvakrát častěji, tedy každých 30 minut,“ uvedl Drápal.

Nové přívozy v brzké době zřejmě Vltavu brázdit nebudou. „Jediné, o čem se v dlouhodobějším horizontu uvažuje, je zařazení některých již existujících přívozů v okolí Prahy do pražské integrované dopravy, například Vrané nad Vltavou nebo Úholičky,“ sdělil Drápal.

JIŘINA ZÁVODSKÁ

18.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Tejc se nechce vracet k chybám, ČSSD nabídne programové priority

Praha - Kandidát na prvního místopředsedu ČSSD Jeroným Tejc na sobotním jednání širšího vedení strany v Praze představí konkrétní návrhy programových priorit. Řekl to dnes v Poslanecké sněmovně. V projevu se nechce příliš vracet k chybám, které podle něj strana udělala v krajských a senátních volbách, ale hledat cestu, jak zatraktivnit značku ČSSD a stranu zlepšit a modernizovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies