VYBERTE SI REGION

Prodej aut v EU klesá, zažil nejhorší květen za 20 let

Brusel - Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v květnu meziročně snížil o téměř šest procent na 1,043 milionu vozů. To představuje nejslabší květnový výsledek za posledních 20 let. Oznámilo dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Evropský automobilový trh se tak vrátil k poklesu, ačkoli v dubnu zaznamenal první nárůst od konce roku 2011.

18.6.2013 1 AKTUALIZOVÁNO 18.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

Dubnové oživení prodeje bylo pouze technické, protože za ním stál vyšší počet pracovních dnů připadajících na letošní duben. Prodej aut v Evropě je nyní pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Od začátku letošního roku se prodej v EU snížil o téměř sedm procent na 5,071 milionu vozů.

V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej v květnu propadl o téměř deset procent. Poptávka po autech se výrazně snížila i ve Francii a v Itálii, Velká Británie však naopak vykázala jedenáctiprocentní nárůst prodeje.

Prodej automobilky Škoda Auto v EU se v květnu podle sdružení ACEA meziročně snížil o pět procent na 41.205 vozů. Její tržní podíl však mírně vzrostl, a to na čtyři procenta ze 3,9 procenta před rokem.

Svaz dovozců automobilů již minulý týden uvedl, že v České republice prodej nových osobních aut v květnu klesl o sedm procent na 14.822 vozů. Od začátku roku se tak propadl o téměř 13 procent na 66.336 vozů.

Pokles poptávky

Podle agentury Reuters se očekává, že evropská poptávka po osobních automobilech v celém letošním roce opět klesne. Už loni se přitom dostala na 17leté minimum. Analytik PwC Jan Malý očekává, že letos registrace v Evropě poklesnou přibližně o čtyři procenta.

„Dubnový nárůst byl sice příjemným oživením, ale květnová čísla nás vrátila do nepříjemné reality. Evropští spotřebitelé ani firmy v nejbližší době neočekávají, že by se ekonomika vzpamatovala a jakékoli větší výdaje či investice raději odkládají," uvedl.

Podle Jana Linharta z KPMG se tempo poklesu začíná snižovat. „Pro české firmy ale není dobrou zprávou poměrně významný pokles trhů v Německu a ve Francii, na které míří významná část produkce českých výrobců aut a především pak jejich součástí," dodal.

„Evropský trh pokračuje v poklesu a zotavovat se bude jen pomalu," uvedl v rozhovoru pro německý list Börsen-Zeitung šéf francouzského dodavatele automobilových součástek Faurecia Yann Delabrière.

Evropští spotřebitelé nyní kvůli stoupající nezaměstnanosti omezují nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. Výrobci se tak potýkají s nadbytečnými výrobními kapacitami a jsou nuceni uzavírat továrny a propouštět.

Autor: ČTK

18.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies