VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodej aut v EU loni opět klesl, i přes prudký růst v závěru roku

Brusel – Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii loni klesl o 1,7 procenta na 11,85 milionu vozů. Zaznamenal tak už šestý pokles za sebou a dostal se na nejnižší úroveň od roku 1995. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). V samotném prosinci však prodej meziročně stoupl o 13,3 procenta na 906.294 vozů. To představuje nejprudší tempo růstu od konce roku 2009.

16.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Poptávka po autech v Evropě se dostala pod zvýšený tlak kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Evropští spotřebitelé kvůli rostoucí nezaměstnanosti omezují nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. V poslední době se však na evropském automobilovém trhu objevují známky oživení.

„Obrat skutečně nastal. Odbyt nových aut roste už čtvrtý měsíc v řadě. Evropský automobilový trh se ve druhém pololetí 2013 vzchopil a téměř se mu podařilo smazat hrozivou ztrátu z prvního čtvrtletí loňského roku," uvedl analytik Jan Linhart ze společnosti KPMG Česká republika.

Studie německého Centra automobilového managementu z minulého měsíce například předpověděla, že prodej osobních automobilů v západní Evropě by se letos měl zvýšit o čtyři procenta. Západní Evropa se na celoevropské poptávce po automobilech podílí více než 90 procenty.

V loňském roce vykázaly pokles všechny velké západoevropské trhy s výjimkou Velké Británie a Španělska. V České republice prodej klesl o 5,3 procenta na 164.736 vozů, v samotném prosinci však o 13,7 procenta vzrostl a činil 14.539 vozů.

Škodě prodej vzrostl

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v prosinci v zemích EU zvýšila prodej o 24 procent na 40.593 vozů. V celém loňském roce jí prodej vzrostl o 4,2 procenta na 483.086 vozů. Podíl značky na trhu v EU se tak zvýšil na 4,1 procenta z předloňských 3,8 procenta.

Navzdory růstu evropské poptávky v závěru loňského roku si podle listu The Wall Street Journal nejsou vedoucí představitelé automobilového průmyslu jisti silou jejího oživení. "Evropský automobilový trh začíná nový rok v nejlepším stavu za dva až tři roky. Zatím však nelze říct, že máme jasnou představu ohledně oživení," uvedl generální ředitel evropského výrobce automobilových součástek Faurecia Yann Delabrière.

Někteří analytici upozorňují, že na výraznější oživení si bude muset evropský automobilový trh ještě počkat. "Bude trvat minimálně dva roky, než tento trh zažije skutečné oživení prodeje," uvedl analytik Peter Fuss ze společnosti Ernst & Young. Zisky automobilek tak podle něj asi zůstanou v Evropě pod tlakem nejméně do konce příštího roku.

Linhart upozornil, že prodej v 15 původních členských zemích Evropské unie za uplynulých šest let klesl o 22,8 procenta. Dodal, že v tomto období vykázaly růst pouze čtyři země EU, a to Česká republika, Slovensko, Rakousko a Dánsko.

Autor: ČTK

16.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Miloš Zeman
58 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
2 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Lesní mateřské školky žijí rytmem přírody. Zájem o ně roste

Děti se v lesní školce sice více umažou, ale zažijí víc dobrodružství než ve městě. Do programu se často zapojují i rodiče. Tyto školky stojí více peněz než ty běžné. Přesto o ně zájem roste.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies