Od ledna do dubna se prodej meziročně propadl o sedm procent na zhruba dva miliony vozů. Prodej aut v Evropě je nyní pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Automobilky kvůli poklesu poptávky uzavírají továrny a propouštějí tisíce zaměstnanců.

„Dubnové statistiky registrací nových osobních aut jsou mírným povzbuzením především pro ty, kteří chtějí vidět evropský automobilový trh v růžových barvách. Růst je však zřejmě způsoben větším počtem pracovních dní oproti loňskému roku, takže přepočtené statistiky budou nadále vykazovat pokles, byť menší, než v předchozích měsících. To však můžeme považovat za pozitivní signál," uvedl analytik Jan Linhart ze společnosti KPMG. „Za letošní rok tedy s největší pravděpodobností trh udrží jednociferný pokles a mohl by dosáhnout svého dna," dodal.

V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej v dubnu zvýšil téměř o čtyři procenta po březnovém propadu o 13 procent. Ve Francii však prodej klesl o více než pět procent a v Itálii o více než deset procent.

Prodej automobilky Škoda Auto v EU se v prvních čtyřech měsících podle sdružení meziročně snížil o šest procent na 155.360 vozů. V samotném dubnu však pokles činil pouze 0,3 procenta.

Volkswagen zvýšil prodej v EU o desetinu

Nejprodávanější značkou v EU zůstal v dubnu Volkswagen s odbytem přes 140.000 vozů a tržním podílem 13,5 procenta. Celá skupina Volkswagen, do které patří rovněž Škoda Auto a další značky, zvýšila prodej v EU o desetinu na téměř 275.000 vozů.

Svaz dovozců automobilů už minulý týden oznámil, že v České republice se prodej nových osobních aut od ledna do dubna propadl o 14 procent na 51.514 vozů. V samotném dubnu klesl o devět procent.

Linhart upozornil, že vývoj evropského automobilového trhu bude záviset na tom, zda klíčové ekonomiky Německa a Británie porostou natolik, aby vyvážily očekávaný pokles ve Francii a Itálii. „V příštím roce bychom se tak mohli konečně dočkat alespoň stagnace," dodal.