VYBERTE SI REGION

Prodej osobních aut v EU loni rostl poprvé od roku 2007

Brusel - Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se za celý loňský rok zvýšil o 5,7 procenta, a vykázal tak první nárůst po šesti letech poklesu. Vyplývá to z dnešních údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Mezi značkami, které zaznamenaly nejsilnější růst prodeje, figurovala česká Škoda Auto.

16.1.2015
SDÍLEJ:

Dacia Logan MCV.Foto: Dacia

V prosinci se prodej nových vozů zvýšil meziročně o 4,7 procenta na 951.230 kusů. Byl to už šestnáctý měsíc vzestupu za sebou.

Za celý rok se v EU prodalo 12,550.771 osobních automobilů. Podle českého Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodej nových aut na českém trhu loni zvýšil o 16,7 procenta na rekordních 192.314 vozů. Po pětiprocentním poklesu z roku 2013 se tak český trh opět vrátil k růstu.

Vzestup v Evropě táhl silný růst na trzích Španělska a Británie. Solidně rostl prodej v Itálii a v Německu, Francie naopak stagnovala.

Odbyt vozů největší evropské automobilové skupiny Volkswagen, k níž patří i česká Škoda Auto, vzrostl loni o 7,2 procenta. Volkswagen Group si díky tomu zvýšila podíl na trhu na 25,4 procenta z úrovně 25 procent v roce 2013.

Škoda předčila většinu konkurentů

Skupině k silnému růstu podstatně dopomohla Škoda Auto, jejíž prodej vzrostl o 14,2 procenta. Škoda svým loňským nárůstem předčila většinu konkurentů a z evropských masových výrobců zaznamenala vyšší tempo prodejní expanze jen rumunská Dacia.

Dva největší trhy Německo a Británie jsou pro Evropu podle analytika poradenské firmy KPMG Jana Linharta určitým prvkem stability a prodeje aut se příliš nelišily od předkrizových let, jakkoliv v uplynulých letech také čelily výkyvům v důsledku poklesu prodejů a také uměle vyvolané poptávky po zavedení tzv. šrotovného. V Německu se loni prodalo o tři procenta méně vozů než před krizí, v Británii o tři procenta více.

„Celoroční růst evropského trhu dává dobrou naději i do budoucna. Očekáváme, že i v roce 2015 trh poroste jednociferným tempem. Výbornou zprávou pro české dodavatele automobilek je, že se daří především německým automobilkám, do kterých míří významná část dílů vyráběných v České republice. Společně s nárůstem výroby všech výrobců působících v České republice to znamená další navýšení pozitivního efektu automobilového průmyslu pro celou ekonomiku," dodal Linhart.

Evropský automobilový trh se v druhé polovině roku 2013 začal zotavovat ze šestiletého útlumu. Nadále však zůstává hluboko pod svým vrcholem z období před příchodem světové finanční krize. v porovnání s rokem 2007 se prodalo o tři miliony vozů méně.

Autor: ČTK

16.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies