VYBERTE SI REGION

Prodej pohlednic se za 20 let propadl o 90 procent, odhadl vydavatel

Brno - Internet a drahé známky jsou zřejmě hlavní důvody, proč se za posledních 20 let výrazně propadly prodeje turistických pohlednic. Jeden z největších vydavatelů a organizátor každoroční soutěže o nejkrásnější pohlednici Marcel Goetz odhaduje propad za toto období až o 90 procent. Přesto jsou podle něj stále lidé, kteří si pohled rádi koupí jako suvenýr do sbírky, nebo jej posílají přátelům. "Je to tak půl na půl," řekl dnes na brněnských veletrzích cestovního ruchu Go a Regiontour.

16.1.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Pohlednice vydává od roku 1992, v Českých Budějovicích založil Turistické informační a mapové centrum a byl u založení Asociace turistických a informačních center ČR. "K pohlednici jako k jednomu z nejstarších suvenýrů mám úctu, bohužel nyní prodělává značnou krizi," řekl Goetz. České pohlednice podle něj patří ke světové špičce, co se týče kvality fotografií a výtvarného zpracovaní.

Podle něj je to i tím, že u nás stále existují drobní výrobci, jejichž počet je obtížné odhadnout. "Máme výborné fotografy. V předchozích třech letech vyhrál soutěž o nejhezčí pohlednici Ladislav Renner se svými pohledy," zmínil Goetz mladého fotografa, který spojil cestování s fotografií a tvořením pohlednic. Letos skončil s pohlednicí Panské skály v soutěži druhý, předstihl ho Martin Rak s motivem Českého Švýcarska. Třetí je Michal Vitásek s katedrálou svatého Víta.

Kromě turistů starší generace podle něj existenci pohledů zachraňují takzvaní postkrosaři. "Jsou to lidé, kteří si je posílají s lidmi ze zemí po celém světě. Myslím, že je to pro Česko velmi dobrá propagace a také levná. Bohužel jsme si tuto propagaci prakticky znemožnili cenou známek," poukázal Goetz na to, že v tuzemsku stojí 13 korun, v Evropské unii 25 a mimo Evropu 30 korun. Před rokem 2000 dodával pohlednice v sadách po 100 kusech, později po 50 a dnes už si trafikanti či informační centra vybírají mix pohlednic v mnohem menším množství. Kvůli tomu už se nedaří držet dlouholetou tržní cenu pět korun a pohledy jsou dražší.

Říká, že by se nerad díval na pohlednice jen v muzeu jako na suvenýr, který zanikl. Bojí se však chystané elektronické evidence tržeb. "Pro informační centra bude hrozně náročné označit veškeré drobné předměty, všechno evidovat. Raději tento sortiment zruší a budou toho tisknout víc zadarmo, aby s tím neměla starosti, a někteří drobní prodejci skončí. Přirovnávám to k tomu, když komunisti zlikvidovali živnostníky," řekl Goetz.

Autor: ČTK

16.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tři lidské životy si vyžádala vážná dopravní nehoda, k níž došlo v pátek kolem půl šesté ráno na železničním přejezdu ve Vejprnicích.
AKTUALIZOVÁNO
15 10

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Ilustrační foto
2

Autorské poplatky dramaticky neporostou, zvýší se maximálně o inflaci

Dožijí se astrologové povinných účtenek?

/Pohledem Deníku/ - V duchu slavného výroku Andreje Babiše – je možné, že „všeci kradli". Myšleno hospodští.

Boj o Harrachov. Jansta se zlobí na lži v České televizi

Harrachov - Vzpomínáte? Tady pod můstkem slavil úspěšný skokan na lyžích Pavel Ploc. Hned vedle zase udělala první krůčky biatlonistka Eva Puskarčíková. Teď ale Harrachov poutá pozornost jinak. Krkonošské středisko má problém.

Prošlé i neznámé výbušniny. Třetina prodejců před Silvestrem porušila předpisy

Třetina prodejců pyrotechniky v prosinci, tedy v rušném období před Silvestrem, porušila předpisy. Nabízeli třeba neznámé a prošlé výbušniny, a v Praze dokonce skladovali trhovci na jednom místě půl tuny výbušnin, ačkoli povoleno je nejvýše 80 kilogramů. Vyplývá to z kontrol České obchodní inspekce (ČOI), která dnes zveřejnila výsledky v tiskové zprávě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies