Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proti udělení ochranné známky pro pražskou šunku jsou 4 státy

Praha – Proti návrhu českých uzenářů, kteří chtějí získat ochrannou známku Evropské unie (EU) pro pražskou šunku, jsou čtyři členské státy unie. Informaci zveřejnilo na svém webu ministerstvo zemědělství (MZe), podle něhož proti návrhu na zařazení šunky mezi zaručené tradiční speciality podaly v připomínkovém řízení námitky Itálie, Německo, Rakousko a Slovensko.

27.5.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Italové podle úřadu s navrhovaným zápisem nesouhlasí, protože jejich uzenáři používají název pražská šunka (Prosciutto di Praga) pro výrobky, které připravují podle odlišné receptury než čeští výrobci. Podobné výhrady mělo i Slovensko a Rakousko. Obě země společně s Německem namítají, že pražská šunka je název obecně známý a používá se dlouhodobě pro výrobky, které vyrábějí uzenáři v EU podle jiné receptury.

Při snaze o získání certifikátu Český svaz zpracovatelů masa spolupracuje s MZe. „Jsme připraveni pomoci jim při vyjednávání s členskými státy a pak i s Evropskou komisí, aby se Pražská šunka dostala mezi zaručené tradiční speciality. Mezi naše priority totiž patří ochraňovat kvalitní potraviny a tradiční receptury jejich výroby," uvedl ministr zemědělství Petr Bendl.

Podle Václava Tampíra z tiskového oddělení ministerstva má Česko nyní čtvrt roku na dohodu s nesouhlasícími státy, o výsledku jednání musí následně informovat Evropskou komisi. V případě komplikací je možné dobu o další tři měsíce prodloužit. „Pokud dojde k dosažení dohody mezi státy, bude název zapsán," uvedl Tampír. V opačném případě o výsledku rozhodne hlasování jednotlivých států na jednání Výboru pro politiku jakosti zemědělských produktů.

"Pražský řez"

V Česku se podle MZe označení pražská šunka používá pro šunku nejvyšší jakosti vyrobenou z vepřové kýty, kde je původní tradiční oválný tvar masa zachován použitím takzvaného pražského řezu. V zemích, které mají proti zařazení výrobku na seznam EU výhrady, většinou řezníci tento postup nepoužívají. Například na Slovensku šunku naráží do polyamidového obalu, uvedlo ministerstvo.

Pražská šunka se podle různých zdrojů vyrábí od druhé poloviny 19. století. Nejznámějším výrobcem pražské šunky býval Antonín Chmel, který měl firmu v Praze nad Nuselskými schody. Zejména v meziválečném období byla pražská šunka významným exportním artiklem.

Zaručená tradiční specialita je označení, které není spojené s určitou zeměpisnou oblastí. Pokud zákazník koupí takto označený produkt, měl by mít zaručeno, že výrobek je tradičním způsobem podle schválené receptury vyráběn nejméně 30 let. Evropská unie rozlišuje kromě tradiční zaručené speciality ještě chráněné zeměpisné označení (PGI) a chráněné označení původu (PDO). Tyto dvě ochranné známky zaručují, že se výrobek částečně nebo zcela vyrábí v určité zeměpisné oblasti. Jedno ze tří označení může v současnosti užívat přes tři desítky českých výrobků. Celkem je na unijním seznamu více než 1000 produktů.

Autor: ČTK

27.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
9

Další napětí mezi Íránem a USA? Írán úspěšně otestoval novou balistickou střelu

Ilustrační foto
4 8

Číně dochází trpělivost. Omezí vývoz ropných produktů do KLDR

Švestky z městské zahrádky. Ze stromů lze ovoce česat zdarma

Sklizeň podzimního ovoce je v plném proudu. Kdo chce získat české plody, může využít nabídku sadařů, kteří mívají výhodnější ceny než běžné obchody. Pražané však mají i jinou možnost: natrhat si jablka, hrušky i švestky zdarma v sadech hlavního města.

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Poledne co poledne otevřel modrou krabičku a vyndal z ní housku. Vždy se dvěma plátky stejného salámu a okurkou. Banální historka o spolužákovi z mých středoškolských let v Německu jako by do jisté míry symbolizovala nedělní volby. Proč ochutnávat něco jiného, když osvědčené šmakuje?

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení