Jednou z možností výroby elektroautomobilů je založení nového společného podniku společně s čínským partnerem. V tomto případě je však nutné s ním sdílet většinu technologií i zisků. Druhou možností je vyrábět v zóně volného obchodu a uchránit tak svá výrobní tajemství. Nevýhodou jsou však vysoká cla, kterým podnik musí čelit.

Většina investorů obvykle skončí ve společném podniku. Avšak dohoda, kterou uzavřela Tesla a čínská vláda, je podle NY Times odlišná. Americká společnost by tak mohla získat z tohoto systému výjimku a dojednat si s úřady jiné podmínky. Mohlo by jí pomoci, že Čína již dlouhodobě hovoří o snaze dominovat automobilovému průmyslu na světovém trhu.

První možnost, tedy případné partnerství s místním výrobcem je pro Teslu, vzhledem k jejímu unikátnímu know how a počtu patentů, nepřijatelná.

Koncept Volkswagen I.D. Crozz.
Volkswagen tvrdí, že je schopen zastavit Teslu v rozmachu. Nebude to ale ihned

"Tesla zatím předběžně jednala s městem Šanghaj, které by jí poskytlo prostor, potřebné zařízení i pracovní síly pro novou továrnu," uvedly pro list dva zdroje, které byly přítomny jednání a nepřály si být jmenovány. Továrna by se podle nich oficiálně nacházela v zóně volného obchodu a měla by na ni tudíž platit vysoká cla. Jejich výši by mohla upravovat právě ona výjimka, kterou se Tesla snaží dojednat.

Předběžná dohoda nabízí společnosti kontrolu nad jejími obchodními tajemstvími a může jí pomoci do budoucna k vyjednání lepších podmínek. Jakákoli komplexní úprava by však ještě vyžadovala schválení šanghajské samosprávy a souhlas centrální čínské vlády. Pekingské orgány v minulosti často využily své pravomoci k odložení obchodů nebo požadovaly ústupky ze strany zahraničních investorů. Tesla však doufá, že dohodu k oboustranné spokojenosti uzavře do konce roku.

Pokud by se opravdu podařilo v oblasti Šanghaje zavést výrobu nejslavnějších elektromobilů, bylo by to pro čínskou vládu převrat a mimo jiné i impulz pro tamější ekonomiku. Tesla by totiž mohla díly a materiál potřebný k výrobě vozů odebírat od čínských dodavatelů.

Nabíjení elektromobilů Tesla. Ilustrační foto.
Norsku začínají vadit velké elektromobily, země zavádí daň za Teslu

To by znamenalo posílení Číny jako velmoci elektromobilů. V současnosti není nikde více elektrických aut než právě tam, hlavně díky dotacím, které na ně obyvatelé dostávají. Úřady tímto způsobem bojují proti znečištění ovzduší, jehož míra je v mnoha oblastech neúnosná. Ekonomové předpokládají, že se zájem o elektromobily bude v Číně nadále zvyšovat.

Stane se tak z velké části proto, že čínské vládní předpisy budou v budoucnu vyžadovat, aby automobilky začaly po roce 2019 vyrábět stále více elektrických automobilů. Čína také začala zkoumat situaci na trhu a vážně uvažovat o tom, že by v budoucnu zcela zakázala prodej vozidel se spalovacími motory.

Elon Musk pózuje v továrně Tesly v kalifornském Fremontu.
Problémy Tesly pokračují, automobilka propustila stovky lidí