VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průzkum: Češi rádi střídají nákupní centra

Praha - Češi nejsou loajálními zákazníky a bezmála polovina jich chodí nakupovat do pěti a více obchodních center. Naopak jednomu nákupnímu centru je věrná jen necelá desetina lidí.

1.2.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to ze studie Mall Shopping 2012, jejíž výsledky dnes na konferenci Retail Summit v Praze zveřejnila společnost Incoma GfK.

Jedno nákupní centrum podle průzkumu navštěvuje sedm procent Čechů, dvě centra 14 procent a tři centra 17 procent zákazníků. Zhruba 16 procent účastníků průzkumu uvedlo, že chodí do čtyř nákupních center.

Pět nákupních center má v oblibě 12 procent lidí a šest center vyhledává devět procent nakupujících. Sedm nákupních center navštěvuje sedm procent zákazníků a osm komplexů střídá zhruba pět procent lidí. Více než devět nákupních center pak navštěvuje 13 procent zákazníků. "Nakupující jsou neloajální a pragmatičtí," komentoval studii Tomáš Drtina z Incomy GfK.

S poklesem loajality svých zákazníků se už delší dobu na tuzemském trhu potýkají obchodní řetězce, které rozpoutaly cenovou válku a zvýšily počet akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží. Lidé kvůli tomu častěji než dříve střídají například supermarkety a hypermarkety, které často tvoří srdce nákupních center, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny.

Útraty jsou stále vyšší

Češi v nákupních centrech utrácejí stále více peněz. V pokladnách obchodů, které fungují v nákupních centrech, skončí 37 procent jejich celkových útrat za textil a módu, 32 procent za obuv a kožené zboží či 28 procent výdajů za sportovní sortiment. Kina, která fungují v nákupních centrech, se na celkových výdajích Čechů za vstupenky do biografů podílejí třetinou.

Nákupní centra jsou fenoménem tuzemského obchodu od konce 90. let minulého století, kdy jejich stavba nabrala rychlé tempo. V ČR fungují zhruba tři stovky nákupních center různých velikostí. Nyní ale prožívají těžké časy, jelikož část jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Mnoho nákupních center zaznamenalo pokles obratu a některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i s odchodem nájemců.

V Česku je podle Drtiny už jen malý prostor pro nová nákupní centra. "Hlavní expanze je za námi, protože míra saturace tuzemského trhu je velmi vysoká," podotkl Drtina, podle kterého pozici nyní posílí centra v exponovaných lokalitách. Na okrajích měst je situace složitější, přičemž některá nákupní centra se budou potýkat s nízkou návštěvností. Klíčovou roli při úspěšnosti nákupních center podle Drtiny sehraje jejich umístění a skladba obchodů.

Zatímco v Evropě se loni plocha velkých nákupních center rozrostla o 26 procent, v Česku bylo otevřeno pouze obchodní centrum Lihovar. Rok 2011 tak byl v České republice jednoznačně ve znamení výstavby tzv. nákupních parků, jichž se do konce roku postavilo zhruba 60.000 metrů čtverečních.

Autor: ČTK

1.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Barbora Strýcová na Australian Open.
6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Na kolapsech se podílí horko, ale i alkohol. Lékaři: Omezte pobyt na slunci

Horké a dusné počasí se podepisuje i na zdravotním stavu lidí. Dopad horkých dnů na lidský organismus zaznamenávají hlavně kardiaci a "plicaři".

Jaroslav Plesl: Téma Hamleta? Oběť za pravdu může být ohromná

/ROZHOVOR/ S postavou Hamleta se Jaroslav Plesl setkal už před lety tehdy ji nastudoval v Dejvickém divadle. Nově (od 27. června) se jako Kralevic dánský bude objevovat v prostoru před Míčovnou v Královské zahradě Pražského hradu.

Tropické počasí vydrží i příští týden, teploty atakují 35 stupňů

Zbytek června bude nadprůměrně horký a deštivý. Příští týden teploty vystoupají až na 35 stupňů. V červenci se teploty vrátí k dlouhodobému průměru, ale aspoň z počátku bude dále velmi deštivo. 

AKTUALIZOVÁNO

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

/VIDEO/ Podezřelý, nebezpečně vypadající předmět ve zkušební kabince v obchodním centru ve Zlíně – Malenovicích vyhnal v sobotu krátce před polednem tři stovky zaměstnanců a zákazníků před budovu. Nakonec se ukázalo, že jde o fotopast, kterou si doma někdo vyrobil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies