I tak Češi zaostávají. U Slováků dlouhodobě činí privátní značky asi 27 procenta obsahu jejich nákupních košíků, v Rakousku 32 a v Německu 37 procent.

Těsno na regálu

V Česku je ovšem daleko ostřejší konkurence. Na sedmdesáti procentech trhu operuje deset hlavních řetězců – a především – skoro polovina zboží se u nás prodává v „akci“, takže privátní výrobky mají na regálu mnohdy značkové konkurenty s podobnou cenovkou.

Ilustrační foto.
Lidovci chtějí zvýšit důchody ženám s dětmi

Řetězce si své vlastní značky každopádně chválí – hlavně kvůli tomu, že si u nich lépe pohlídají kvalitu
i cenu. „U privátních výrobků dokážeme být při dodržení stejné či lepší kvality levnější o 15 až 20 procent,“ popisuje Anna Linhartová, vedoucí oddělení nákupu řetězce Billa.

Na druhou stranu obchodníci bojují s tím, aby lidé považovali vlastní značky supermarketů ze podřadné zboží. „Zákazníci často zaměňují privátní značky za nejlevnější produkty, což je ovšem chybou,“ zdůrazňuje mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček.

I základní řada  „privátek“ podle něj zahrnuje výrobky srovnatelné se značkovými, ale za konkurenční ceny. A vyšší řada (Excellent) pak podle Marečka v poslední době roste o desítky procent

Zákazník a patriot

Zástupci Billy včera představil nový průzkum mezi zákazníky různých řetězců. Podle něj mimo jiné dvě třetiny lidí sledují údaje o složení na obalu a hlídají si, aby tam byl uveden český výrobce (44 % dotázaných).

Pražské tržnice - prodej ovoce a zeleniny.
Zjištění původu potraviny? Nejsnáze to jde u masa a vajec

Obezřetní jsou Češi třeba vůči polským výrobkům. „Dodavatele z Polska už dnes pro privátní značky téměř nepoužíváme, měli jsme pocit, že jejich kvalita kolísala,“ popsal Deníku Jaroslaw Szczypka, generální ředitel Billy, s tím, že dnes má zalistováno v celém sortimentu 59 procent dodavatelů z Česka a počet „privátek“ bych chtěl do pěti let zvýšit z nynějších 17,5 na 30 procent.

Řetězce se shodují, že velký potenciál mají biopotraviny. „Můžeme potvrdit rostoucí trend v poptávce po bio produktech, a to až v desítkách procent ročně,“ říká za Albert Jiří Mareček.

Kdo se však s řetězci i nadále dohaduje, jsou čeští potravináři. Osm let u nás sice platí zákon o významné tržní síle, který má srovnat podmínky vyjednávání, dodavatelé nicméně vidí jen dílčí změny. „Určitě se zlepšila splatnost, ovšem řetězce vyjednávají podle toho, jak zrovna stát tlačí. Namísto zadních marží, bonusů nebo vratek se dnes objevují tzv. promoční ceny nebo opravné daňové doklady,“ uzavírá Miroslav Koberna, ředitel pro strategii Potravinářské komory ČR.

Ilustrační foto
Z letáků za rok zmizela půlka "českých" potravin