Před důležitým nákupem tráví ve světě čas vyhledáváním informací o značkách 62 procent lidí, v České republice je tomu tak u 36 procent osob. „I když je toto procento nižší v porovnání se světem, i tak v ČR mírně převládá podíl hledajících informace nad těmi, kteří si informace o značkách dopředu nezjišťují (32 procent)," uvádí autoři průzkumu.

Zatímco ve světě je podíl mužů a žen mapujících si trh před důležitým nákupem přibližně stejný, v Česku si dopředu informace o značkách vyhledávají o něco více muži (38 procent) než ženy (33 procent).

Zatímco v 27 zemích světa kde průzkum proběhl vyhledává novinky mezi výrobky a službami vždy více jak polovina lidí (53 procent), Češi jsou v tomto směru méně proaktivní a novinky vyhledává jen 29 procent z nich. Rozdíly v zájmu o novinky jsou mezi ženami a muži jen velmi malé. „Spíše než novinky Češi od výrobků očekávají originalitu a potěšení, a to i v případě běžných výrobků (36 procent), podíl osob se stejným postojem je ve světě opět vyšší (53 procent)," uvádí GfK.

Když si lidé oblíbí nějaký výrobek či službu, pak více jak polovina spotřebitelů ve světě a 38 procent obyvatel ČR se snaží o těchto produktech a službách informovat druhé.

Jednoduchost je důležitá

Průzkum ukázal, že lidé preferují méně produktů v nabídce, 56 procent dotázaných souhlasí s tím, že mají-li menší počet produktů v nabídce, snadněji se pak rozhodují při výběru zboží a jeho nákupu. V ČR tento názor zastává o něco méně než polovina osob, negativně se k němu staví pětina Čechů.

Jednoduchost je pro lidi důležitá i v případě uživatelských vlastností výrobků a služeb. Pokud je produkt uživatelsky příliš složitý, ztrácí o něj zájem 56 procent lidí ve světě. Stejný názor převládá i mezi Čechy. Větší nechuť k uživatelsky složitým výrobkům přitom projevují jak ve světě, tak v Čechách ženy než muži.

Průzkum byl proveden loni mezi 30.000 respondenty staršími 15 let v 27 zemích.