VYBERTE SI REGION

Průzkum: Obchodů s potravinami ubývá, hlavně těch nejmenších

Praha - V Česku je celkem 15.294 obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, od roku 2013 jejich počet klesl o čtyři procenta. Nejvíc ubylo malých prodejen. Snížil se i počet supermarketů, za poslední tři roky o 28. Naopak přibylo 19 hypermarketů. Vyplynulo to z posledního průzkumu společnosti Nielsen. V pondělí 6. června to bude 25 let od otevření prvního supermarketu v Československu – Many v Jihlavě.

2.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Vít Černý

Jen během loňska v ČR ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Celkový počet malých a středních obchodů s potravinami a obchodů se smíšeným zbožím tak meziročně klesl o dvě procenta. Současně na českém trhu ubylo 11 supermarketů a otevřely se čtyři nové hypermarkety s prodejní plochou větší než 2500 m2.

Podle průzkumu Nielsen se celkový počet prodejen moderního trhu, tj. supermarketů (včetně diskontů) a hypermarketů, proti loňsku významně nezměnil. Vývoj ovlivnila zejména akvizice Intersparu řetězcem Ahold, která vedla k uzavření několika prodejen.

Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 80 procent celkového obratu sítě obchodů s potravinami a obchodů se smíšeným zbožím. Jde o nejvyšší podíl v rámci střední Evropy.

I loni pokračoval trend zavírání nejmenších obchodů s prodejní plochou pod 50 m2, které pro celkový obrat nehrají významnou roli. Celkově jich Nielsen eviduje 6619, o 350 méně než loni. Každý třetí takový obchod je vlastněn obchodníky vietnamského původu.

Naopak v rámci tradičního trhu loni přibylo 75 obchodů s prodejní plochou mezi 50 a 400 m2, jejichž růst do značné míry kompenzuje pokles nejmenších prodejen. Celková významnost tradičního trhu z hlediska obratu tak zůstala proti loňskému roku zachována, uvádí průzkum.

Roste počet on-line supermarketů

Celkem za posledních 20 let bylo v Česku zavřeno takřka 6000 malých prodejen a samoobsluh, což je třetina jejich původního počtu. Na letošní konferenci Sámoška to uvedl analytik Maroš Staruch ze společnosti Nielsen. Malé prodejny neodolaly tlaku zahraničních obchodních řetězců, jejichž podíl na tuzemském trhu naopak díky dravé expanzi prudce vzrostl.

Roste i počet on-line supermarketů, neboť stále více lidí si nákup nechává dovézt až domů. Loni Češi utratili podle odhadů v e-shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun. Letos by se obrat mohl zvýšit na čtyři miliardy korun. Nejdéle na on-line trhu působí Potraviny on-line obchodního řetězce Tesco. Dále např. Rohlik.cz, Kolonial.cz, Kosik.cz, Nakupdomu.com, Myfoodmarket.cz, Potravinydomu.cz či NakupteSi.cz. Na on-line trh se chystá vstoupit i diskontní řetězec Lidl.

Jedničkou na českém trhu je obchodní řetězec Kaufland s tržbami 55,2 miliardy korun. V první desítce jsou dále Ahold, Tesco, Lidl, Penny Market, Makro, COOP, Geco, Globus a Billa. Maloobchodní tržby bez prodejů aut loni dosáhly v ČR 985 miliard korun.

Autor: ČTK

2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
2

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Ilustrační foto
1 10

Komora prošetří odpovědnost lékárníků u nelegálních vývozů

Nový prezident? Nebude to tak černé, říkají krajani

Washington – Od Trumpova prezidentství si americký Čech Daniel Sidzina slibuje snadnější podnikání, pokud jde například o jednání s úřady či výši daní. „Černé to určitě nebude. To se říká vždycky, říkalo se to i za Obamy," řekl Sidzina, který je v USA od konce 90. let a provozuje tu restauraci Bistro Bohem.

Muž se snažil přebrodit řeku. Zabil ho krokodýl

Sedmačtyřicetiletého muže zabil krokodýl na severu Austrálie, když se muž společně se dvěma ženami snažil přebrodit řeku. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na místní policii.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolou kotlů si bude lámat hlavu Ústavní soud

Praha – Poslanci TOP 09 a ODS v pátek u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší. Podle ní mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies