VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průzkum: Obchodů s potravinami ubývá, hlavně těch nejmenších

Praha - V Česku je celkem 15.294 obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, od roku 2013 jejich počet klesl o čtyři procenta. Nejvíc ubylo malých prodejen. Snížil se i počet supermarketů, za poslední tři roky o 28. Naopak přibylo 19 hypermarketů. Vyplynulo to z posledního průzkumu společnosti Nielsen. V pondělí 6. června to bude 25 let od otevření prvního supermarketu v Československu – Many v Jihlavě.

2.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Vít Černý

Jen během loňska v ČR ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Celkový počet malých a středních obchodů s potravinami a obchodů se smíšeným zbožím tak meziročně klesl o dvě procenta. Současně na českém trhu ubylo 11 supermarketů a otevřely se čtyři nové hypermarkety s prodejní plochou větší než 2500 m2.

Podle průzkumu Nielsen se celkový počet prodejen moderního trhu, tj. supermarketů (včetně diskontů) a hypermarketů, proti loňsku významně nezměnil. Vývoj ovlivnila zejména akvizice Intersparu řetězcem Ahold, která vedla k uzavření několika prodejen.

Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 80 procent celkového obratu sítě obchodů s potravinami a obchodů se smíšeným zbožím. Jde o nejvyšší podíl v rámci střední Evropy.

I loni pokračoval trend zavírání nejmenších obchodů s prodejní plochou pod 50 m2, které pro celkový obrat nehrají významnou roli. Celkově jich Nielsen eviduje 6619, o 350 méně než loni. Každý třetí takový obchod je vlastněn obchodníky vietnamského původu.

Naopak v rámci tradičního trhu loni přibylo 75 obchodů s prodejní plochou mezi 50 a 400 m2, jejichž růst do značné míry kompenzuje pokles nejmenších prodejen. Celková významnost tradičního trhu z hlediska obratu tak zůstala proti loňskému roku zachována, uvádí průzkum.

Roste počet on-line supermarketů

Celkem za posledních 20 let bylo v Česku zavřeno takřka 6000 malých prodejen a samoobsluh, což je třetina jejich původního počtu. Na letošní konferenci Sámoška to uvedl analytik Maroš Staruch ze společnosti Nielsen. Malé prodejny neodolaly tlaku zahraničních obchodních řetězců, jejichž podíl na tuzemském trhu naopak díky dravé expanzi prudce vzrostl.

Roste i počet on-line supermarketů, neboť stále více lidí si nákup nechává dovézt až domů. Loni Češi utratili podle odhadů v e-shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun. Letos by se obrat mohl zvýšit na čtyři miliardy korun. Nejdéle na on-line trhu působí Potraviny on-line obchodního řetězce Tesco. Dále např. Rohlik.cz, Kolonial.cz, Kosik.cz, Nakupdomu.com, Myfoodmarket.cz, Potravinydomu.cz či NakupteSi.cz. Na on-line trh se chystá vstoupit i diskontní řetězec Lidl.

Jedničkou na českém trhu je obchodní řetězec Kaufland s tržbami 55,2 miliardy korun. V první desítce jsou dále Ahold, Tesco, Lidl, Penny Market, Makro, COOP, Geco, Globus a Billa. Maloobchodní tržby bez prodejů aut loni dosáhly v ČR 985 miliard korun.

Autor: ČTK

2.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc: Dlouhá dráha docela bolí

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies