Češi rozdělují své finance stále častěji mezi více finančních institucí, a to i proto, že je zajímají nové možnosti, které nabízejí banky i takzvané FinTech společnosti. Na 43 procent klientů českých bank má letos své peníze rozdělené dokonce mezi tři a více finančních institucí, v roce 2012 to byla pětina klientů. Svou primární banku však stále vnímají jako bezpečný přístav, důvěřuje jí 99 procent Čechů.

Banky by se však podle průzkumu měly co nejvíce přizpůsobit měnícímu se trhu. Důvěra v banku je přímo úměrná pozitivní zkušenosti klienta s ní. „V ČR jsou bankovní poplatky a úrokové sazby stále nejčastějším důvodem motivujícím klienta k odchodu od banky," uvedl vedoucí partner oddělení poradenství pro finanční instituce EY v ČR Pavel Riegger.

Vyšší citlivost v otázce bankovních poplatků je českým specifikem. Zatímco globálně považuje poplatky za hlavní důvod zvážení odchodu od banky 38 procent respondentů, v Česku je to až 47 procent. Mezi dalšími důvody pro změnu banky Češi jmenovali lepší kvalitu služeb (34 procent), jednoduchost založení účtu (30 procent) a lepší online zkušenost a funkcionalitu (27 procent). Z toho vyplývá, že Češi kladou velký důraz také na pozitivní klientskou zkušenost.

Online nástroje

Díky různým online nástrojům si Češi dokážou své finance spravovat sami. Zároveň ale 46 procent českých klientů přiznává, že díky tomu je pro ně těžší se ve svých financích orientovat. Nicméně digitální gramotnost a komfort, který se proti předchozím rokům významně zvýšil, vedou Čechy k ochotě využívat nové technologické služby i v bankovnictví.

„Cestou pro banky je zjednodušit nabízené služby a poskytnout klientům příjemnou klientskou zkušenost. Je třeba být flexibilní a zkoušet uvádět na trh inovativní online služby, které budou pro klienty atraktivní, jednoduché a ušetří jim čas. Banky si to již začínají uvědomovat a uvádějí na trh nové revoluční produkty, a to v časových termínech, které dříve nebyly obvyklé," upozornil Riegger.

Průzkum EY 2016 Global Consumer Banking Survey shromáždil názory 55.000 respondentů z 32 zemí světa. EY v ČR provedla mezi klienty českých bank paralelně lokální průzkum, na základě stejných kritérií a dotazů, jehož se zúčastnilo 1000 respondentů z řad českých drobných klientů bank.

V ČR působí bez České národní banky celkem 45 bank a poboček zahraničních bank.