VYBERTE SI REGION

První škodovka na elektřinu vyjede na silnice příští rok

Paříž /FOTOGALERIE/ - Novou škodovku si místo na benzince natankujete v garáži v elektrické zásuvce. Na silnice vyjede z Mladé Boleslavi příští rok.

29.9.2010 7
SDÍLEJ:
Fotogalerie
24 fotografií
Šéf Škody Auto Winfried Vahland představil novinářům novou Škodu Octavia E GreenLine.

Šéf Škody Auto Winfried Vahland představil novinářům novou Škodu Octavia E GreenLine.Foto: čtk

Zvýší se vám sice účet za elektřinu, za benzin však ušetříte a ušetříte také přírodu. S podobnou ideou přichází automobilka z Mladé Boleslavi. Škoda Auto totiž ve středu ve 20 hodin představila na pařížském autosalonu v podobě konceptu Octavia Green E Line poprvé studii vozu s čistě elektrickým pohonem.

Na silnice v roce 2011

A tento vůz není žádné scifi. „Konkrétní automobily s elektrickým pohonem vyjedou na české silnice už v roce 2011,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf. Je však možné, že elektromotor bude v jiném voze, než ve Škodě Octavii.

„Octavia Green E Line ideálně ztělesňuje hodnoty naší značky. Spojuje přání individuální mobility s naším cílem chránit životní prostředí,“ řekl Winfried Vahland, předseda představenstva Škody Auto při představení vozu.

Výkon elektromotoru až 85 kW

Studie Green E Line vychází z modelu Škoda Octavia Combi. Svou modulární konstrukcí podlahy je sériový model ideálně vhodný pro montáž baterie, elektronické řídicí jednotky a elektromotoru. Elektromotor podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW.

Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici už při rozjezdu, což je dáno charakteristikou tohoto pohonu, Díky tomu je možné výrazné zrychlení z místa. Tato agilita je ideální zejména v městském provozu. Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých dvanáct sekund. Maximální rychlost je omezena na 135 km/h.

Dojezd na "baterku" 140 kilometrů

Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z moderního ion-lithiového akumulátoru. Dojezd 140 kilometrů splňuje požadavky většiny řidičů, kteří v Evropě dojíždějí do zaměstnání. Baterie se skládá ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků o průměru 150 mm a délce 650 mm. Akumulátor má kapacitu 26,5 kilowatthodin, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů.

Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Prostor pro posádku a objem zavazadlového prostoru to téměř neomezuje. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení. Prostor pro posádku je totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem.

Řidič Octavia Green E Line zůstává díky inteligentním ukazatelům na přístrojové desce vždy pánem situace. Permanentně dostává důležité informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu. Displej navigačního systému navíc zobrazuje aktuální tok energie. Řidič tak v každé situaci ví, zda právě proud spotřebovává nebo zda je energie získávána zpět – například při brzdění nebo brzděním motorem při sjíždění svahu.

"Ekologický" design

Ekologický pohon Škody Octavia Green E Line se projevuje také na vnějším vzhledu. Studie je nalakována v odstínu perlová bílá. Chromované prvky na přídi, zádi a na kolech tvoří decentně elegantní akcent. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří lesklá černá střecha vozu. V ní se nachází panoramatické střešní okno s integrovanými fotovoltaickými články.

Už v průběhu roku 2011 plánuje Škoda vyslat na silnice testovací flotilu vozů Octavia Green E Line. Od tohoto praktického testu automobilka očekává doplňující poznatky pro další vývoj elektrického pohonu.

„S konceptem Octavia Green E Line Škoda prokazuje svou schopnost inovace a svou technologickou kompetenci i v této perspektivní oblasti. Mobilita pro lidi a čisté automobily pro životní prostředí – to jsou závazky společnosti Škoda. To je budoucnost – mobilita bez emisí,“ zdůraznil Krauskopf.

Autor: Pavel Svačina

29.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies