VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První škodovka na elektřinu vyjede na silnice příští rok

Paříž /FOTOGALERIE/ - Novou škodovku si místo na benzince natankujete v garáži v elektrické zásuvce. Na silnice vyjede z Mladé Boleslavi příští rok.

29.9.2010 7
SDÍLEJ:

Šéf Škody Auto Winfried Vahland představil novinářům novou Škodu Octavia E GreenLine.Foto: čtk

Zvýší se vám sice účet za elektřinu, za benzin však ušetříte a ušetříte také přírodu. S podobnou ideou přichází automobilka z Mladé Boleslavi. Škoda Auto totiž ve středu ve 20 hodin představila na pařížském autosalonu v podobě konceptu Octavia Green E Line poprvé studii vozu s čistě elektrickým pohonem.

Na silnice v roce 2011

A tento vůz není žádné scifi. „Konkrétní automobily s elektrickým pohonem vyjedou na české silnice už v roce 2011,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf. Je však možné, že elektromotor bude v jiném voze, než ve Škodě Octavii.

„Octavia Green E Line ideálně ztělesňuje hodnoty naší značky. Spojuje přání individuální mobility s naším cílem chránit životní prostředí,“ řekl Winfried Vahland, předseda představenstva Škody Auto při představení vozu.

Výkon elektromotoru až 85 kW

Studie Green E Line vychází z modelu Škoda Octavia Combi. Svou modulární konstrukcí podlahy je sériový model ideálně vhodný pro montáž baterie, elektronické řídicí jednotky a elektromotoru. Elektromotor podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW.

Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici už při rozjezdu, což je dáno charakteristikou tohoto pohonu, Díky tomu je možné výrazné zrychlení z místa. Tato agilita je ideální zejména v městském provozu. Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých dvanáct sekund. Maximální rychlost je omezena na 135 km/h.

Dojezd na "baterku" 140 kilometrů

Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z moderního ion-lithiového akumulátoru. Dojezd 140 kilometrů splňuje požadavky většiny řidičů, kteří v Evropě dojíždějí do zaměstnání. Baterie se skládá ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků o průměru 150 mm a délce 650 mm. Akumulátor má kapacitu 26,5 kilowatthodin, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů.

Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Prostor pro posádku a objem zavazadlového prostoru to téměř neomezuje. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení. Prostor pro posádku je totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem.

Řidič Octavia Green E Line zůstává díky inteligentním ukazatelům na přístrojové desce vždy pánem situace. Permanentně dostává důležité informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu. Displej navigačního systému navíc zobrazuje aktuální tok energie. Řidič tak v každé situaci ví, zda právě proud spotřebovává nebo zda je energie získávána zpět – například při brzdění nebo brzděním motorem při sjíždění svahu.

"Ekologický" design

Ekologický pohon Škody Octavia Green E Line se projevuje také na vnějším vzhledu. Studie je nalakována v odstínu perlová bílá. Chromované prvky na přídi, zádi a na kolech tvoří decentně elegantní akcent. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří lesklá černá střecha vozu. V ní se nachází panoramatické střešní okno s integrovanými fotovoltaickými články.

Už v průběhu roku 2011 plánuje Škoda vyslat na silnice testovací flotilu vozů Octavia Green E Line. Od tohoto praktického testu automobilka očekává doplňující poznatky pro další vývoj elektrického pohonu.

„S konceptem Octavia Green E Line Škoda prokazuje svou schopnost inovace a svou technologickou kompetenci i v této perspektivní oblasti. Mobilita pro lidi a čisté automobily pro životní prostředí – to jsou závazky společnosti Škoda. To je budoucnost – mobilita bez emisí,“ zdůraznil Krauskopf.

Autor: Pavel Svačina

29.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
24 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Kancelář prezidenta republiky by měla mít v rozpočtu na příští rok na své výdaje 475,4 milionu korun. To je zhruba o 38 milionů korun víc, než jí přidělil letošní schválený rozpočet. Návrh rozpočtu na příští rok dnes schválil sněmovní rozpočtový výbor. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies