VYBERTE SI REGION

První žadatelé dostanou dotace na farmářské trhy

Praha – Prvních 23 žadatelů o dotace na vznik a pořádání farmářských trhů dostane z revolvingového fondu ministerstva životního prostředí dohromady skoro 3,2 milionu korun.

26.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Petr Sochůrek

Dotace jim umožní pořádat farmářské trhy například v Karlových Varech, Třeboni, Havlíčkově Brodu nebo v Praze 12. Rozhodnutí o dotaci pro prvních 23 žadatelů podepsal v minulých dnech ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS), informovala dnes ČTK jeho mluvčí Michaela Jendeková.

„Snažili jsme se o maximální urychlení celého procesu hodnocení žádostí, které tak trvalo pouze dva týdny,“ komentoval svoje rozhodnutí Chalupa. První kolo podávání žádostí o dotace skončilo 6. dubna. Hodnotící komise ze 30 obdržených žádostí podpořila 23. Žádosti předložily obce i občanská sdružení. Další kolo žádostí o dotace skončí 6. května.

K rozvoji farmářských trhů má přispět i kodex, který by měl být hotový do konce května. Bude to seznam pravidel pro fungování trhů, na nichž zemědělci či malovýrobci potravin nabízejí své zboží a které se staly hitem loňského roku. V ČR funguje už více než stovka těchto trhů, z toho zhruba čtvrtina v Praze. V některých případech ale prodejci klamali zákazníky, když nabízeli zboží, které předtím pořídili ve velkoobchodě a vydávali je za čerstvý výrobek přímo od pěstitele či regionální specialitu. Tomu by měl kodex zabránit.

Logo kodexu

Kodex určí minimální základ pravidel prodeje farmářských produktů. Trhy, které se k němu přihlásí a budou kodex dodržovat, budou moci používat speciální logo. Ministerstvo zemědělství zároveň na svých internetových stránkách zveřejní organizátory farmářských trhů, kteří se ke kodexu přihlásí. Spotřebitel, který si na tržišti označeném jako „farmářské“ v budoucnu koupí potravinu, by díky jednotným pravidlům měl získat záruku domácího původu a čerstvosti produktu.

Jednou z uvažovaných variant je také vznik Asociace pořadatelů farmářských trhů.

Trhy obnovují v ČR téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců.

Zájem farmářů a menších výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v neobvyklých způsobech prodeje hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.

Autor: ČTK

26.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies