VYBERTE SI REGION

Prvních 35 tisíc klientů bank podalo žaloby kvůli poplatkům za úvěr

Praha – Prvních 35.000 klientů bank se prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz obrátilo na soudy s žalobami o vrácení údajně neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků. Další desítky tisíc klientů čekají na zkompletování jejich žalob před podáním na soudy. Službě Poplatkyzpět.cz za čtyři měsíce od jejího vzniku projevilo důvěru 340.000 nespo­kojených klientů bank.

19.6.2013 AKTUALIZOVÁNO 19.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Archiv

Služba se snažila s bankami dohodnout na vrácení poplatků jejich klientům, ty ale jednání odmítly. Nyní je na jednotlivé soudy doručeno prvních 35.000 žalob klientů bank, kteří v nich požadují přes 200 milionů korun. „Podané žaloby jsou ty případy, jež splňují potřebné náležitosti, tedy klienti uhradili soudní poplatek a žaloba má všechny potřebné přílohy a kopie dokladů. V tomto týdnu se kompletují další dokumenty tak, abychom v následujícím dvou týdnech mohli na soudy podat dalších 30.000 žalob," uvedl Daniel Paľko, šéf představenstva společnosti BSP Lawyer Partners, který Poplatkyzpět.cz zastupuje.

„Trváme na tom, že banky postupují plně v souladu se zákonem. Přes prozatím ojedinělé dubnové rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 5 se domníváme, že bankám dávají za pravdu tisíce dříve vyhraných sporů vyvolaných nesplácením úvěru, v rámci nichž soudy poplatek za vedení úvěrového účtu nerozporovaly. Věříme, že náš názor obhájíme i v dalších případech," komentoval zprávu náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.

Kvůli obstrukcím některých bank při doručování výzev se proces příprav protahuje. „Byli jsme nuceni zahájit doručování výzev do bank společně s notářem a nyní doručujeme výzvy formou notářského zápisu," upozornil Paľko. K dnešnímu dni služba Poplatkyzpět.cz doručila výzvy necelé poloviny všech klientů a skoro 80.000 z doručených byly bankami zamítnuty. V následujících dnech by měla obdržet od bank reakci na zbylé doručené výzvy.

Rozhodnutí soudů

Některé soudy již v podobných případech rozhodly. Obvodní soud pro Prahu 5 koncem května zamítl žalobu na ČSOB o vrácení poplatku za správu úvěru. Soud podle banky v odůvodnění rozhodnutí konstatoval, že žalobkyně vstoupila do smluvního vztahu s ČSOB dobrovolně a o výši poplatku, stejně jako o výši dalších plateb, byla informována. Soud dále uvedl, že ujednání o poplatku je určité a neshledal ani jeho nepřiměřenost ani jiný rozpor s českými či unijními předpisy o ochraně spotřebitele. Podle zástupců iniciativ, které bojují za vrácení těchto poplatků, nešlo o jejich klienta a neví se, o co v tomto případě konkrétně šlo.

Stejný soud 18. dubna naopak rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky. Podle představitelů iniciativy Poplatkyzpet.cz byl rozsudek průlomový. Hypoteční banka tehdy reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní. Názory právníků na to, zda jde o průlomové rozhodnutí, se liší.

Také finanční arbitr před několika týdny v prvnímu nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu rozhodl o tom, že banka je povinna poplatek klientovi vrátit. Navíc má zaplatit pokutu podle zákona o finančním arbitrovi. Vydání prvního nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu či správu úvěru ale podle arbitra neznamená, že všechny další případy budou posuzovány shodně.

Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února.

Autor: ČTK

19.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko chystá nové spalovny. Zbytečně, tvrdí ekologové

Ochránci přírody se obávají, že za patnáct let bychom museli odpady do spaloven dovážet.

Stomatolog Roman Šmucler: Máme rekordní počet zubařů

Celorepublikovým problémem je nedostatek zubařů v regionech, Příbramsko nevyjímaje. Ačkoliv řada obcí nabízí i začínajícím lékařům vybavené ordinace i byty, ne vždy se to jeví jako dostatečně lákavá nabídka. Jakým způsobem chce situaci řešit nedávno zvolený prezident České stomatologické komory Roman Šmucler?

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies