VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rakušané ještě sice nemají smlouvy, ale základny pro vrtulníky už chystají

Jihlava, Ostrava - Nový provozovatel vrtulníků záchranné služby v Jihlavě a Ostravě chce spolupracovat s lidmi z firmy, která končí.

27.11.2016
SDÍLEJ:

Nyní provozuje záchranářské vrtulníky na Vysočině brněnská firma Alfa-Helicopter, jejíž piloti létají z Jihlavy od roku 1993. Od roku 2003 přepravuje pacienty stroj Bell 427. Foto: Deník/Libor Plíhal

Ještě před podepsáním smluv s českou stranou začala rakouská firma Helikopter Air Transport (Heliair) s přípravou na převzetí základen letecké záchranné služby v Jihlavě a Ostravě. „Připravené už máme dva vrtulníky i piloty, kteří s nimi budou létat, a spolupracujeme se současnými týmy základen," řekl obchodní ředitel společnosti Marco Trefanitz.

Firma Heliar, která má ve své domovské zemi celoročně šestnáct základen letecké záchranné služby a další čtyři v zimním období v horských oblastech, by měla zajišťovat leteckou záchrannou službu z Jihlavy a Ostravy od ledna příštího roku.

„Náš tým už spolupracuje s týmem základen, máme zajištěné helikoptéry, vybavení i piloty. Naším cílem je maximální kvalita a bezpečnost, proto jsme se rozhodli riskovat a zahájit přípravy ještě předtím, než jsme měli podepsané dokumenty," řekl Trefanitz.

Informace o výsledku tendru sice byly v médiích zveřejněny v září, ministerstvo zdravotnictví ale kvůli stížnostem jednoho z uchazečů podepsalo smlouvy na tyto dvě základny podle svého mluvčího Ladislava Štichy až zhruba v posledních dnech.

Trefanitz připouští, že nebylo jednoduché najít vhodné piloty, protože základna v Ostravě má nepřetržitý provoz, a piloti tak musejí být schopni létat s přístroji pro noční vidění. Pomohla jim spolupráce s firmou Alfa-Helicopter, která nyní provozuje část tuzemských základen, a také to, že někteří čeští piloti absolvovali trénink v akademii, kterou rakouská firma vlastní.

Pro každou základnu potřebuje Heliair tři piloty, další dva pak pro nepřetržitý provoz v Ostravě. „Našli jsme zkušené české piloty, kteří znají oblast, kde budou působit. A jsme rádi, že u nás chtějí pracovat," uvedl Trefanitz.

Heliar je členem rakouské záchranářské asociace a v Rakousku působí podle Trefanitze čtyřiatřicet let. Přes deset let poskytuje také vrtulníky pro záchrannou službu v Maďarsku. Dohromady i s vrtulníky pro Česko tak má k dispozici dvaatřicet helikoptér.

Ministerstvo zdravotnictví letos vypsalo zakázku s předpokládanou hodnotou miliardy a dvou set milionů korun bez DPH na provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Firma Heliair uspěla u dvou základen. Po dvou by měly mít také tuzemská firma DSA a slovenská Air-Transport Europe (ATE). Stížnost na výsledek tendru u základny v Ústí nad Labem ale řeší antimonopolní úřad. Ze čtyř stanovišť bude létat stát.

Leteckou záchrannou službu v Rakousku provozuje především spolek Christophorus, který zřídil rakouský autoklub ÖAMTC, společně s Rakouským Červeným křížem. Podle webových stránek ÖAMTC loni letečtí záchranáři startovali k 18 270 případům. Jeden zásah letecké záchranné služby stojí v průměru tři a půl tisíce eur (94 600 korun), náklady se v naprosté většině případů hradí z pojištění pacientů.

Náklady na nákup jednoho vrtulníku s plnou výbavou přesahují 113 milionů korun, roční údržba stojí kolem dvou a půl milionu korun. Na financování provozu záchranek se podílí spolková vláda, jednotlivé spolkové země a zdravotní pojišťovny.

Autor: ČTK

27.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
13 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies