VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rakušané ještě sice nemají smlouvy, ale základny pro vrtulníky už chystají

Jihlava, Ostrava - Nový provozovatel vrtulníků záchranné služby v Jihlavě a Ostravě chce spolupracovat s lidmi z firmy, která končí.

27.11.2016
SDÍLEJ:

Nyní provozuje záchranářské vrtulníky na Vysočině brněnská firma Alfa-Helicopter, jejíž piloti létají z Jihlavy od roku 1993. Od roku 2003 přepravuje pacienty stroj Bell 427. Foto: Deník/Libor Plíhal

Ještě před podepsáním smluv s českou stranou začala rakouská firma Helikopter Air Transport (Heliair) s přípravou na převzetí základen letecké záchranné služby v Jihlavě a Ostravě. „Připravené už máme dva vrtulníky i piloty, kteří s nimi budou létat, a spolupracujeme se současnými týmy základen," řekl obchodní ředitel společnosti Marco Trefanitz.

Firma Heliar, která má ve své domovské zemi celoročně šestnáct základen letecké záchranné služby a další čtyři v zimním období v horských oblastech, by měla zajišťovat leteckou záchrannou službu z Jihlavy a Ostravy od ledna příštího roku.

„Náš tým už spolupracuje s týmem základen, máme zajištěné helikoptéry, vybavení i piloty. Naším cílem je maximální kvalita a bezpečnost, proto jsme se rozhodli riskovat a zahájit přípravy ještě předtím, než jsme měli podepsané dokumenty," řekl Trefanitz.

Informace o výsledku tendru sice byly v médiích zveřejněny v září, ministerstvo zdravotnictví ale kvůli stížnostem jednoho z uchazečů podepsalo smlouvy na tyto dvě základny podle svého mluvčího Ladislava Štichy až zhruba v posledních dnech.

Trefanitz připouští, že nebylo jednoduché najít vhodné piloty, protože základna v Ostravě má nepřetržitý provoz, a piloti tak musejí být schopni létat s přístroji pro noční vidění. Pomohla jim spolupráce s firmou Alfa-Helicopter, která nyní provozuje část tuzemských základen, a také to, že někteří čeští piloti absolvovali trénink v akademii, kterou rakouská firma vlastní.

Pro každou základnu potřebuje Heliair tři piloty, další dva pak pro nepřetržitý provoz v Ostravě. „Našli jsme zkušené české piloty, kteří znají oblast, kde budou působit. A jsme rádi, že u nás chtějí pracovat," uvedl Trefanitz.

Heliar je členem rakouské záchranářské asociace a v Rakousku působí podle Trefanitze čtyřiatřicet let. Přes deset let poskytuje také vrtulníky pro záchrannou službu v Maďarsku. Dohromady i s vrtulníky pro Česko tak má k dispozici dvaatřicet helikoptér.

Ministerstvo zdravotnictví letos vypsalo zakázku s předpokládanou hodnotou miliardy a dvou set milionů korun bez DPH na provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Firma Heliair uspěla u dvou základen. Po dvou by měly mít také tuzemská firma DSA a slovenská Air-Transport Europe (ATE). Stížnost na výsledek tendru u základny v Ústí nad Labem ale řeší antimonopolní úřad. Ze čtyř stanovišť bude létat stát.

Leteckou záchrannou službu v Rakousku provozuje především spolek Christophorus, který zřídil rakouský autoklub ÖAMTC, společně s Rakouským Červeným křížem. Podle webových stránek ÖAMTC loni letečtí záchranáři startovali k 18 270 případům. Jeden zásah letecké záchranné služby stojí v průměru tři a půl tisíce eur (94 600 korun), náklady se v naprosté většině případů hradí z pojištění pacientů.

Náklady na nákup jednoho vrtulníku s plnou výbavou přesahují 113 milionů korun, roční údržba stojí kolem dvou a půl milionu korun. Na financování provozu záchranek se podílí spolková vláda, jednotlivé spolkové země a zdravotní pojišťovny.

Autor: ČTK

27.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies