Automobilka Škoda úspěšně překonala odbytovou krizi a veze se na vlně stoupající výroby i zájmu zákazníků. V tomto okamžiku ale hrozí, že ji zasáhne jiný nečekaný nepřítel, než je krize na trzích, a to povodeň. To samé hrozí i kolínské TPCA.

Právě velká voda totiž zaplavila zásadního dodavatele automobilek, firmu Grupo Antolin Bohemia v Chrastavě, která vyrábí stropy do interiérů všech vozidel zmíněných značek, kromě škodováckého terénního modelu Yeti.

„Zvláště teď, když zažíváme konjunkturu v odbytu, by to pro nás byla rána,“ podotkl šéf škodovácký odborů KOVO Jaroslav Povšík. Ten Boleslavskému deníku řekl, že vedení firmy dělá vše proto, aby zajistilo potřebné dodávky interiérových stropů. „Stahují se zásoby ze všech skladů, firemní logistika využívá všech svých letitých zkušeností a umu, aby se výroba nezastavila,“ uvedl Povšík.

Automobilkám hrozí zastavení výroby

Pokud se však nepodaří produkci v Chrastavě včas obnovit, hrozí automobilkám i přes zatím dostatečné zásoby zastavení výroby. V takovém případě by zaměstnanci Škody Auto zůstaly doma, ale mzdu by pobírali. „Šlo by o překážku v práci ze strany zaměstnavatele a zaměstnancům tak ze zákona náleží nejméně 80 procent průměrné mzdy,“ vysvětlil Povšík. V kolínské TPCA mají zaměstnanci aktuálně hromadnou dovolenou.

Obě automobilky vyslaly do zatopené dodavatelské firmy vlastní lidi, aby pomohli urychlit obnovu výroby. „Naši technici a také firemní hasiči pomáhají na místě s odklízením škod,“ potvrdil Boleslavskému deníku mluvčí firmy Škoda Auto Jaroslav Černý. Podle něho však není vůbec jisté, kdy se produkci Grupo Antolin Bohemia podaří obnovit. „U nás zatím výroba vozů pokračuje, máme zásoby stropů, nedokážeme ale odhadnout, jak dlouho nám to vydrží,“ odmítl případné spekulace Černý.

V Kolíně je minimum zásob

Hůř je na tom ale kolínská automobilka. Pokud chrastavský dodavatel nezahájí výrobu nejpozději začátkem příštího týdne či například nezajistí náhradní dodávky z jiných zdrojů, kolínská TPCA bude muset řešit, co se svými zaměstnanci. Jede totiž systémem just in time, takže zásob má minimum.

„V této chvíli zjišťujeme situaci, zástupci automobilky vyjeli přímo na místo. Pokud dodavatel výrobu nezahájí, budeme situaci řešit převedením zaměstnanců na jinou práci, vzděláváním, na které za běžného provozu není čas, případně volnem. Po hromadné dovolené ale každopádně normálně nastupujeme do zaměstnání,“ uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava.

Poškozené je i výrobní zařízení

Podle nejnovějších informací se v Chrastavě minimálně tento týden vyrábět nezačne. Během povodní v noci ze soboty na neděli se totiž firmou prohnala téměř dvoumetrová vlna špinavé vody, která poškodila i výrobní zařízení. Obnovu výroby navíc komplikuje i fakt, že někteří zaměstnanci sami bojují s vodou ve vlastních povodní zničených domech.