VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Reaktor Temelína těsní. Zkouška dopadla dobře

Českobudějovicko - Pětidenní zkouška ověřila těsnost ochranného obalu prvního reaktoru, tedy jeho schopnost zamezit únikům radioaktivních látek. Výsledky prokázaly, že konstrukce ochranné obálky splňuje všechna kritéria.

2.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jaroslav Sýbek

Zkouška těsnosti ochranného obalu prvního reaktoru Jaderné elektrárny Temelín dopadla úspěšně. Informoval o tom mluvčí elektrárny Marek Sviták. Provádí se jednou za čtyři roky. V obalu, který je hlavní bezpečnostní barierou elektrárny, jsou při testu navozeny podmínky vyšší, než je atmosférický tlak. Zkouška se uskutečnila v rámci odstávky, jež začala 15. července a skončí v polovině září.

„Zkouška trvala pět dní a ověřila těsnost kontejnmentu, tedy jeho schopnost zamezit únikům radioaktivních látek. Výsledky prokázaly, že konstrukce ochranné obálky splňuje všechna kritéria,“ uvedl Sviták. V obalu jsou navozeny podmínky o 70 kilopascalů vyšší než je atmosférický tlak. K tomu bylo potřeba pomocí kompresorů do ochranné obálky natlačit 100.000 metrů krychlových vzduchu. Desítky čidel rozmístěných po celém ochranném obalu pak měří, zda se tlak nesnižuje, vysvětlil mluvčí.

Odolá zemětřesení

Obal je projektován a konstruován tak, aby ochránil reaktor před vnějšími vlivy a naopak zamezil případnému úniku radioaktivity do okolí. Jde o mohutnou železobetonovou konstrukci vysokou 56 metrů, která je hermeticky uzavřená. Stěny jsou silné 1,2 metru. Uvnitř je trvale udržován podtlak. Obal a bezpečnostní zařízení v něm jsou odolné proti zemětřesení. V bezpečnostní obalu jsou umístěny nejdůležitější části elektrárny – reaktor a další technologická zařízení primárního okruhu.

Odstávka potrvá do poloviny září

Odstávka prvního bloku je v poslední třetině. Technici dokončují montáž turbíny a provádějí další práce související s přípravou bloku na opětovné spuštění. Harmonogram odstávky předpokládá, že ve druhé polovině září obnoví první blok výrobu elektřiny, uvedl mluvčí.

Hlavním důvodem plánované odstávky je výměna paliva v reaktoru. Vyměněno bylo 45 palivových souborů, tedy čtvrtina z celkového počtu 163 souborů. Palivo dodává ruská firma TVEL, která loni zahájila plnění desetiletého kontraktu pro Temelín.

Důležitou investiční akcí byla podle Svitáka záměna lineárních krokových pohonů, jež zabezpečují pohyb a polohu regulačních klastrů s palivem. Důvodem výměny je ukončení jejich projektové životnosti. Nově jsou využity pohony s životností na 40 let.

Na odstávce se podílí více než 600 pracovníků z padesáti dodavatelských firem a téměř 400 pracovníků ČEZ.

Čtěte také: Temelín nastartuje reaktor druhého bloku

Autor: ČTK

2.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies