Prodávající si v mnoha případech vybírají zdánlivě nejjednodušší a nejlevnější cestu a tou je osobní prodej. Prodávající si podá klasický inzerát. Nevyhledá služby konzultanta ani realitního makléře, hodnotu nemovitosti odhadne podle uvážení a pak netrpělivě vyčkává, zda se ozve nějaký zájemce. Případně jen využije nástěnky v obchodním centru nebo na poště. Mnohdy se však se s žádnou reakcí nesetká.

A nejenom, že se žádný kupující neozývá, ale inzerent se navíc stává terčem nevěrohodných realitních kanceláří, které si takto shánějí zákazníky. V konečném důsledku pak nezbývá než se obrátit na skutečné odborníky, kteří již s prodejem bytů mají bohaté zkušenosti.

Ptejte se odborníka

Důvodů k výběru služeb realitní kanceláře je hned několik. Seriózní kanceláře totiž prodávají byt fakticky jménem majitele, což znamená, že vše potřebné domluví a udělají za něj. V mnoha případech tak lidem ušetří množství starostí, tedy i spoustu napjatých situací. Inzerování, předvádění bytu zájemcům, shánění a podepisování podkladů i samotný prodej, to vše v takovém případě obstará realitní makléř.

Zejména v dobách hospodářského útlumu, kde zájem o nemovitosti všeobecně klesá, může být prodej bytu či domu záležitostí několika měsíců, nemusí tedy jít o dílo okamžiku. Renomované kanceláře nabízejí i další přidané služby. A jak je poznat?

„Dobrá je ta kancelář, která zákazníkovi poradí také při vyřizování právních formalit a poskytne mu účetní či daňové konzultace. Dobrá je ta kancelář, která spolupracuje se širokou skupinou finančních partnerů a je schopna každému předložit řešení na míru. Když pak kupujícímu nabídne i financování nemovitosti, ať už z úvěrových zdrojů nebo ze stavebního spoření, o to lépe,“ tvrdí Vladimír Zuzák, obchodní ředitel společnosti Finep – finanč­ní služby.

Asi největším argumentem občanů, kteří se realitnímu poradenství vyhýbají, bývá skutečnost, že za tyto služby se platí.

Úloha provize

Provize, jež si realitní kanceláře účtují, se pohybují obvykle mezi třemi až pěti procenty, což se vzhledem k milionovým hodnotám nemovitostí v konečném výsledku může někomu zdát mnoho.

V absolutních částkách může jít tedy o desítky tisíc korun. Je však třeba vzít v úvahu, že provize pokrývá veškeré vedlejší náklady realitní kanceláře, jakými jsou mzdy, náklady na smlouvy a podobně.

V konečném důsledku může pak prodávající dostat více peněz, než kdyby realitní poradenství nevyužil.

Na tomto faktu mívá velký podíl zkušenost agenta, který již prodal mnohem více nemovitostí nežli vlastník bytu, který tak činí jednorázově.

Okamžik prodeje a konečná částka závisí z větší části na zkušenostech realitního makléře. Proto je velmi důležité vybrat si seriózní realitní společnost. Subjektů, jež se zabývají těmito službami, je celá řada. Ne všechny jsou však spolehlivé. Nicméně každý ví, že prodat lze jakoukoli nemovitost. Otázkou zůstává jen kdy a za kolik.

Odborník

V současnosti si už lidé pomalu zvykají, že realitní makléř je skutečným odborníkem na prodej bytu, a tak tuto zásadní záležitost v osobním životě nenecháva­jí na náhodě.

A jak říká Vladimír Zuzák, zákazníci se už i vracejí: „Díky dobrým zkušenostem z předchozí spolupráce se na nás obracejí také zákazníci, kteří si koupili byt již před několika lety a v současnosti opět hledají nové bydlení. Například kvůli větší rodině nebo proto, že potřebují změnu kvůli zaměstnání.“

Při přijímání nemovitosti do nabídky realitní kanceláře je mimořádně důležitá otázka výchozí ceny. Povaha člověka je už taková, že většina prodávajících si myslí, že jejich nemovitost je hodnotnější, než je tomu doopravdy a než tvrdí pracovník kanceláře.

Jsou kanceláře, které přistoupí na jakoukoli cenu, kterou majitel objektu požaduje, a to hlavně z toho důvodu, aby získaly do nabídky dal­ší nemovitost.

Řada kanceláří však na přehnanou cenu nepřistoupí, neboť za takových podmínek považují objekt za neprodejný. Představa mnoha prodávajících, že nejdříve zkusí vyšší cenu, a když se zájemce nenajde, cenu sníží, bývá to­tiž ošidná.

Potenciální zájemci, kteří v určitém místě hledají takovou nemovitost po jistou dobu, pokles zaznamenají a považují jej za varovný signál – o koupi pak ztratí zájem.

seriózní partner

- Jedním z kritérií může být na­příklad členství v Asociaci realitních kanceláří, která je největším profesním sdružením subjektů působících na trhu s nemovitostmi v České republice.

- Na internetové stránce této asociace (www.arkcr.cz) najdete i Brevíř návštěvníka realitní kanceláře, což je vlastně návod, jak rozlišit dobrou a špatnou kancelář. O lecčem vypovídá už interiér, oblečení pracovníků a způsob přijetí zájemce o službu.

- Při výběru realitní kanceláře platí obdobné zásady jako u jiných služeb. Běžným kritériem jsou reference lidí, kteří už pomoc dané společnosti něk­dy využili.

Čtěte také: Realitní agenti prozradili nejčastější triky