VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitelství zvažuje změnu v technologii oprav dálnice D1

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažuje zásadní změnu v přístupu k opravám dálnice D1. Další práce by se už mohly provádět metodou takzvané fragmentace, kdy se nevyměňuje podkladová betonová vrstva, ale pouze se rozbije a přetáhne silnou vrstvou asfaltu. Je to rychlejší a levnější, ale podle dřívější studie ČVUT méně trvanlivé. Rozestavěné úseky budou dokončeny současnou technologií. U budoucích oprav se ale bude o změně diskutovat, řekl dnes generální ředitel ŘSD Jan Kubiš.

23.6.2014 4 AKTUALIZOVÁNO 24.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Fragmentaci, která umožní zkrátit uzavírky, prosazuje majitel Student Agency Radim Jančura.

„U nových úseků, které budou soutěženy v tomto roce, považuji za nutné zvážit a projednat, jakou technologií bude ŘSD při modernizaci postupovat, a to například z časového hlediska. Kompletní změny projektů by totiž znamenaly oddálení modernizace," uvedl Kubiš.

Fragmentace spočívá v rozbití zvlněného povrchu vozovky, který se pak místo odtěžení překryje silnou vrstvou asfaltu. Při nynější metodě se vybourá původní povrch a včetně zhruba dvaceticentimetrové podkladové vrstvy se z dálnice odveze a nahradí novým cementobetonovým.

Podle Jančury by ale fragmentace zkrátila čas stavebních prací na třetinu, stejnou měrou by se prý snížily náklady. Podobně optimistické ale ŘSD při hodnocení této metody není a poukazuje na to, že ani cena, ani časová úspora není nikterak prokázána. Pokud by se kromě vozovky měly opravovat i mosty a kanalizační systémy, nepodařilo by se takového zkrácení času a úspor zřejmě dosáhnout, sdělil mluvčí firmy Jan Rýdl.

Spor měla rozhodnout studie

Původní plán ministerstva dopravy kalkuloval s cenou zhruba 20 miliard korun. Kvůli snižování objemu peněz plynoucích do stavebnictví a s tím souvisejícím hladu stavebních firem po zakázkách se ale v posledních letech daří ceny stavebních prací snižovat na zhruba 60 procent projektových cen. Ministerstvo proto původní cenu přehodnotilo a čeká náklady za opravy dálnice kolem 15 miliard korun.

Spor odborníků o použití nejvhodnější technologie na opravu D1 měla rozhodnout studie ČVUT, kterou si objednalo bývalé vedení ŘSD. Ta jako vhodnější metodu určila modernizaci s rozšířením vozovky o 75 centimetrů, kterou ŘSD použilo na prvních čtyřech úsecích. Přestože fragmentace by podle studie vyšla na zhruba pět miliard korun, nešlo by o trvalou opravu, a dálnice by tak po dalších deseti až 15 letech vyžadovala další velkou investici. Pro opravy dálnice by navíc nebylo možné použít peníze z Evropské unie a povrch vozovky by se musel zvýšit o desítky centimetrů.

S tím se ale počítalo při samotné výstavbě D1, argumentuje Jiří Petrák, bývalý šéf poradenské firmy Mott Macdonald a jeden z největších kritiků nynější modernizace. Nadjezdy na D1 byly postavené s patnácticen­timetrovou rezervou, aby bylo možné na dálnici nové asfaltové vrstvy přidávat, dodal člen Jančurova stínového ŘSD, který v otázkách D1 radí i novému šéfovi skutečného ředitelství Kubišovi.

O místo přišel ředitel pražské správy

Oprava dálnice D1 je jedním z projektů, na které chce ministerstvo dopravy čerpat evropské dotace. Celkem by na stavbu mohla EU podle studie ČVUT přispět osmi miliardami korun. Zatím ale není vůbec jisté, zda by EU prostředky vynaložila i na opravu metodou fragmentace, upozornil mluvčí ministerstva Martin Novák. Peníze z Operačního programu doprava totiž mají primárně směřovat do rozvoje infrastrukturní sítě, nikoliv na údržbu a opravy.

Kvůli Komplikacím s první fází oprav D1 už přišel o místo ředitel pražské správy Jiří Kroupa, který ji měl na starosti. Další fáze, ať bude prováděna jakoukoliv metodou, bude vycházet z důkladnějších diagnostických a geologických průzkumů, doplnil Kubiš. Neměla by se tak opakovat situace z úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde práce kvůli problémům s podložím stály a harmonogram stavby je tak o 200 dní posunutý.

Autor: ČTK

23.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Dům ve Wuppertalu, který nechaly úřady vystěhovat kvůli nebezpečné hořlavé izolaci.
30

Němci se bojí, že po Wuppertalu vystěhují kvůli obavě z požáru další domy

Ghanský prezident Nana Akufo-Addo při inauguraci
9 8

Pražská trafika? Velvyslankyní Ghany v Česku bude exmilenka prezidenta

Východní Čechy dnes zasáhnou silné bouřky, sever čekají vydatné lijáky

Velmi silné bouřky, které mají ukončit současná vedra, zasáhnou dnes zejména východní polovinu Čech, na ostatním území by tak silné být neměly. Po půlnoci budou bouřky a přeháňky slábnout a přecházet do deště, přičemž v Ústeckém a Libereckém kraji bude vydatný.

Katar odsoudil své arabské sousedy. Nechtějí s ním prý vyjednávat

Katarský ministr zahraničí odsoudil své sousedy v Perském zálivu za to, že odmítli vyjednávat o jejich požadavcích na obnovu leteckých, námořních a pozemních vazeb.Šejk Mohammed Al Thani uvedl, že postoj je "v rozporu se zásadami" mezinárodních vztahů.

Pro motorkáře zraněného na lhenickém náměstí letěl vrtulník

/VIDEO/ V poledne se na náměstí ve Lhenicích na Prachaticku srazilo osobní auto s motocyklem. Podle informací z místa nehody motorkáře odvezl záchranářský vrtulník.

Po letadlové lodi i torpédoborec. Čína si modernizuje flotilu sama

Čína dnes představila nový typ torpédoborce vlastní výroby. Loď je součástí dlouhodobého plánu na modernizaci vojenského arzenálu země. V dubnu Čína představila svoji první letadlovou loď.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies