Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

RegioJet se chystá od prosince jezdit z Bratislavy do Košic

Brno/Bratislava – Železniční dopravce RegioJet, který patří do holdingu Student Agency, chystá od prosince provozovat vlaky na lince Bratislava – Žilina – Košice. Uvažuje o čtyřech párech vlaků, což je stejný počet jako už jezdících spojů InterCity, které provozuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V tiskové zprávě to uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Chybějící lokomotivy si bude pronajímat.

14.4.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Majitel holdingu Radim Jančura se k tomuto kroku rozhodl poté, co nabízel českému ministerstvu dopravy převzetí provozování vlaků z Prahy na Slovensko bez dotací, avšak neuspěl. Jelikož disponuje 90 vozy, hledá pro ně využití, na linku z Prahy do Ostravy jich tolik nepotřebuje. Vzhledem k různým napájecím systémům na trati však potřebuje dvousystémové lokomotivy, počítá tedy s jejich pronájmem. „Půjde o lokomotivy pro rychlost 160 kilometrů za hodinu," upřesnil Ondrůj.

Jančura chce na slovenské železnice přinést stejné služby, na něž jsou cestující zvyklí na trati Praha – Ostrava. „Věřím, že budeme pro cestující volbou číslo jedna," řekl. Současné vlaky InterCity však poskytují to nejlepší, co nyní na slovenských železnicích jezdí. Dopravce tam nasazuje téměř výlučně vozy vyrobené v letech 2007 až 2012, ve všech vlakových soupravách je restaurační vůz a všechny mají také služební vůz pro přepravu cestujících na vozíku, kočárků či kol. Podle denní doby mají soupravy šest až devět vozů.

Slovenské vlaky zvládnou trasu dlouhou 445 kilometrů za pět hodin, zastavují ještě v Trnavě, Trenčíně, Žilině, Liptovském Mikuláši, Popradě a Kysaku. Spojení doplňují rychlíky, které jezdí o téměř hodinu déle. V průměru tam cestující platí za jízdenku 22 eur (cca 600 korun). Za kolik budou jezdit Jančurovy žluté vlaky, není jasné, tarif se bude vytvářet až v dalších měsících.

Ztrátový provoz

Vlaky vyšší kategorie přepraví na této trase 690.000 cestujících ročně, jejich provoz je ovšem pro společnost ztrátový. Podle šéfa nevládního Institutu pro dopravu a hospodářství Ondreje Mateje nebude ani RegioJet na této lince ziskový. „Náklady například na vagony či energii jsou tak vysoké, že by musel mít vždy plné vlaky," citovaly Mateje Hospodárské noviny.

„Máme respekt před konkurencí, ale nemáme z ní strach. Dokážeme zvednout hozenou rukavici," reagoval na plány RegioJetu generální ředitel ZSSK Pavol Gábor. Dodal, že obsazenost vlaků IC mezi Bratislavou a Košicemi nyní dosahuje 75 procent. Na českých kolejích je RegioJet přitom ve ztrátě 90 milionů ročně kvůli cenové válce s Českými drahami a Leo Expressem.

Na Slovensku plánuje Jančura provázat vlaky s linkou Praha – Ostrava – Žilina, spoj by chtěl nyní protáhnout až do Košic. RegioJet není na Slovensku nováčkem. Od roku 2012 zajišťuje státem dotovanou přepravu cestujících na regionální trati z Bratislavy do Komárna, kde nahradil vlaky ZSSK.

Autor: ČTK

14.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
z filmu Jana Svěráka Po strništi bos
9

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Autobus RegioJet
12

Vystupte si v Dejvicích. RegioJet už nebude ze severu zajíždět do centra Prahy

Zlatá bula sicilská na Hradě. Výročí sto let republiky připomene výstava

U příležitosti 100 let od založení Československa budou na Pražském hradě příští rok uspořádány tři výstavy. Ukázány na nich budou třeba Zlatá bula sicilská, pohřební insignie krále Přemysla Otakara II. a zemské desky. Memorandum k uspořádání výstav na Pražském hradě dnes podepsali zástupci pořádajících institucí.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Libanon zrušil zákon, který umožňoval pachatelům znásilnění vzít si své oběti

Aktivisté za práva žen se radují. Dlouho požadovali zrušení článku 522 trestního zákona, ke kterému nyní došlo. Jejich kampaň podpořil ministr pro záležitosti žen Jean Oghassabian, který uvedl, že zákon je "z doby kamenné". Podobné právní předpisy byly nedávno zrušeny také v Tunisku a Jordánsku.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení