Odhadovaných 45 milionů za rok a půl představuje proti dnešku částečnou úsporu. Jen za rok 2014 ministerstvo za provoz systému utratilo přes 43 milionů korun, uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Jde ale na druhou stranu o výrazně vyšší sumu, než kolik ve zrušené soutěži navrhovala společnost O2. Ta za tříleté období požadovala zhruba 40 milionů korun.

ÚOHS zdůvodnil zrušení soutěže tím, že ministerstvo v tendru použilo při prokazování kvalifikace pracovníků příliš obecný pojem "vzdělání technického směru", který musely firmy splnit. Zdůvodnění vyvolalo roztržku mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a šéfem antimonopolního úřadu Petrem Rafajem.

Obecný pojem připouští různé výklady

Podle Ťoka je kvalifikační požadavek na vzdělání technického směru obecně používaný, obsahuje jej devět z deseti výběrových řízení a tato formulace se vyskytuje i v řadě platných zákonů. Zároveň poukázal na to, že antimonopolní úřad ministerstvu dopravy v posledních měsících několikrát vstoupil do výběrových řízení a zvýhodnil tím vyšší cenové nabídky. ÚOHS se proti výtce šéfa dopravního resortu hájil rozhodnutím Nejvyššího správního soudu. Ten v září loňského roku určil, že uvedený pojem je pro oblast veřejných zakázek příliš obecný a připouští různé výklady, uvedl v tiskovém prohlášení úřad.

V současnosti běží lhůta pro podání opravného prostředku, kterým je rozklad proti rozhodnutí k předsedovi ÚOHS. Ministr Ťok už dříve uvedl, že rozklad podá a pokud by u předsedy Rafaje se rozkladem neuspěl, je ochoten se obrátit na soud.

Centrální registr vozidel vyřizuje žádosti spojené s přihlašováním a odhlašováním automobilů. Dosavadní provozovatel ICZ nahradil dřívějšího provozovatele, firmu ATS Telcom. Ta systém spravovala od léta 2012, kdy registr přešel pod ministerstvo dopravy. Komplikovaný přechod z jednoho úřadu na druhý způsobil dlouhé fronty žadatelů o změny v registru na přepážkách.