VYBERTE SI REGION

Rejdaři žádají kompenzace za nesplavné dny na Labi

Praha - Současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý neumožňuje rejdařům efektivně podnikat.

18.8.2011
SDÍLEJ:

Peníze. Ilustrační snímek. Foto: DENÍK

Podle tuzemských rejdařů je situace v nákladní vodní dopravě v Česku dlouhodobě neudržitelná. Vadí jim zejména to, že není zajištěno celoroční splavnění Labe. Výstavba vodního díla v Děčíně, které by splavnost zajistilo, bude ale trvat ještě nejméně deset let. Rejdaři proto po vládě požadují finanční kompenzace, aby nemuseli s vodní dopravou skončit. Na dnešní tiskové konferenci to řekl předseda Sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy ČR Milan Raba. Kompenzace nejsou podle ministerstva dopravy nový požadavek, s rejdaři o nich prý aktuálně diskutuje.

Podle místopředsedy Sekce vodní dopravy Lukáše Hradského žádají rejdaři spolufinancování za období sucha, kdy nemohou kvůli nízké hladině řeky nakládat lodě na ekonomicky únosnou úroveň. Program kompenzací podle něj počítá s doplatkem za polovinu nenaloženého nákladu v situaci, kdy hladina Labe klesne pod 1,4 metru. Evropská unie tuto formu podpory podle Hradského schvaluje, nicméně stát program odmítá naplnit.

Nedobudovaná vodní cesta

Podle Raby čeští rejdaři na jediné přístupové cestě k moři z ČR nechtějí přestat jezdit, současná situace jim ale nic jiného neumožňuje. Stát sice deklaruje, že vodní dopravu podporuje, nic konkrétního pro to ale podle něho nepodniká. Vodní cesta je nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, na něm neumožňuje efektivně podnikat. Podle Hradského v roce 1990 na českých řekách rejdaři provozovali zhruba tisíc nákladních lodí, v současnosti jich je v provozu zhruba desetina.

„Není pravda, že by ministerstvo pro oblast vodní dopravy nic nedělalo,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Ohledně možných kompenzací resort s rejdaři stále jedná, a proto je prý překvapující, že v průběhu rozhovorů přichází sekce s takovýmto vyjádřením. Kromě toho se v Česku rekonstruují přístaviště, zvyšují mosty, existuje i program na obnovu lodí, doplnil.

Stavba v Děčíně se komplikuje

Ministerstvo zároveň preferuje systémové řešení, kterým podle Ptačinského je výstavba plavebního stupně v Děčíně. Tato stavba ale podle něj stále naráží na komplikace v podobě posudku dopadu stavby na životní prostředí. Ministerstvo životního prostředí vrátilo dokumentaci k dopadu zpracovateli vrátilo koncem letošního května. Výstavbou jezu by se významně zvýšila hladina v posledním celoročně nesplavném úseku řeky, což by podle ministerstva i dopravců problémy na Labi vyřešilo.

I z německé strany je v současnosti zřejmá snaha dopravu na Labi udržet. Přeřazení Labe do kategorie doplňkových vodních cest, o čemž Německo v průběhu letošního jara uvažovalo, nakonec odmítlo. Potvrdilo tím závazek vůči České republice z roku 2006, kdy slíbilo celoročně udržet minimální výšku hladiny Labe na 1,5 metru. Německá kancléřka Angela Merkelová o tom v květnu v dopise informovala premiéra Petra Nečase, řekl tajemník sekce Jiří Aster. Labe by naopak podle něj mělo být v nejbližší době zařazeno mezi prioritní dopravní projekty Evropské unie.

Jako nejhorší možnou variantu vidí tuzemští vodní dopravci odchod ze země na plavební kanály a řeky v západní Evropě. K tomu by ale podle Raby nemohli použít současné lodě, které jsou konstruované přímo pro labskou vodní cestu a jejich ekonomicky efektivní využití jinde by vyžadovalo množství prostředků na přestavbu. Právě na tyto úpravy lodí by podle Raby měly plynout peníze z útlumového programu, který po vládě rejdaři v případě nejčernějších perspektiv v minulosti žádali. Z požadovaných 600 milionů korun by měli podle dopravců být odškodněni také provozovatelé přístavišť a loděnic, aby se mohli přeorientovat na logistická centra pro ostatní druhy pozemní dopravy, uvedl Raba.

Čtěte také: Lodní dopravě v Čechách hrozí zánik, varují rejdaři

Autor: ČTK

18.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies