Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rejdaři touží po dešti, klientů mají dost

Děčín - Na labské vodní cestě lodě zatím plují s omezeným vytížením kapacity, šífáci se obávají úbytku vody a dalšího zhoršení plavebních podmínek.

21.5.2009 1
SDÍLEJ:

Rejdařům by prospělo, kdyby zapršelo a hladina Labe se zvedla.Foto: DENÍK/Karel Pech

Hladina Labe na ústeckých zdymadlech se zatím stále pohybuje okolo dvoumetrové hranice. Pro provozovatele lodní dopravy je to stav, který umožňuje přepravu zboží labskou vodní cestou ještě nad bodem efektivního ponoru.

„Potřebovali bychom, aby plavební podmínky zůstaly delší dobu alespoň na této úrovni. Samozřejmě zvýšení vodních stavů by efektivitě přeprav prospělo ještě více. Zbožové zakázky jsou stále v převisu, takže máme co vozit. Výraznější pokles hladiny řeky by situaci zase zkomplikoval,“ tvrdil ředitel Československé plavby labské Milan Raba.

Exportují hlavně obilí

Děčínské rejdařství se v exportních relacích několik posledních týdnů soustřeďuje především na vývoz agrárních produktů. Jde zejména o vývoz obilí a šrotů.

„Do České republiky dovážíme z Hamburku a některých dalších německých přístavů převážně sojové šroty,“ dodal ředitel Raba.

Vodní stavy na hranici dvou metrů a dvaceti centimetrů, jaké vykazovala řeka na ústeckém vodočtu v průběhu čtvrtka, neumožňují plnosplavnost. Rejdaři by potřebovali zvýšení hladiny alespoň na dva metry sedmdesát. Dlouhodobější prognózy meteorologů sice nějaké dešťové srážky slibují, ale ty nebudou tak vydatné, aby plnosplavnost zajistily. Proto zatím spíše převládají obavy, že se plavební podmínky s blížícím se příchodem léta zase zhorší.

Přepravy nestíhají

Spousta požadavků na přepravy se u děčínského rejdařství nahromadila ještě z doby, kdy lodě plout nemohly. „Teď skoro nestíháme zboží vozit. Situaci ztěžuje i to, že kvůli sníženým vodním stavům nemůžeme plně využít kapacitu našich plavidel,“ vysvětlil Milan Raba.

Kdyby se přepravní podmínky ještě zhoršily, zkomplikovalo by to život českým zemědělcům. Rejdaři mají totiž stále dost obilí, které potřebují vyexportovat k zahraničním odběratelům. Pokud by na plánované vývozy právě kvůli dalšímu omezení plavby nedošlo, nemohli by sklady včas uvolnit pro příjem obilí z nové úrody.

Není co vykládat

„Pro všechny, kteří jsou závislí na přepravách labskou vodní cestou, ta momentální situace není příliš příznivá. Týká se to samozřejmě i naší firmy. Vedle zvýšených požadavků na exportní přepravy dochází v opačné relaci k tomu, že některé lodě se ze zahraničí vracejí do Děčína prázdné. Není co vykládat,“ uvedl jednatel společnosti Česko-saské přístavy Jiří Aster.

Kvůli dlouhodobě trvajícím problémům s nedostatkem vody na labské vodní cestě začali někteří zákazníci využívat kombinovaných způsobů přeprav. Znamená to například, že si nechají náklady přepravit loděmi do některého ze středoněmeckých přístavů. Tam dojde k překládce na nákladní auta, která pak zboží dopraví do České republiky. Z dopravního řetězce je tak v těchto případech podstatnou měrou vyloučena překládková a další činnost v českých přístavech. To jejich hospodářské výsledky zhoršuje.

Nízké vodní stavy a další omezení přeprav by ztížilo i vývoz některých technologických celků do zahraničí. Na přepravy labskou vodní cestou spoléhá zejména děčínská společnost Chart Ferox. Firma by totiž objemné tlakové nádoby na kapalné plyny jiným způsobem, než po Labi, ke svým zahraničním zákazníkům nedopravila.

Autor: Josef Suk

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
1 13

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.
8

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Hrozba terorismu: V Rotterdamu zrušili koncert, našli auto s plynovými lahvemi

Nizozemská policie se dnes rozhodla zrušit kvůli teroristické hrozbě koncert americké rockové skupiny Allah-Las v Rotterdamu. Nedaleko místa konání se totiž našla dodávka se španělskou poznávací značkou. V ní byly plynové bomby.

Venkovní dlažba: beton versus přírodní kámen

Beton na sebe umí brát rozličné podoby a často se jím nahrazuje i přírodní kámen. Je imitace kamene opravdu o tolik výhodnější než jeho nefalšovaná předloha?

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Britský soud rozhoduje o vině mladého cyklisty, který srazil a usmrtil chodkyni

Před britským soudem v Londýně se začal projednávat případ dvacetiletého cyklisty Charlieho Allistona, který loni v únoru srazil na kole čtyřiačtyřicetiletou Kim Briggsovou, když přecházela silnici. Matka dvou dětí podlehla pár dnů po nehodě vážnému zranění hlavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení