VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rejdaři touží po dešti, klientů mají dost

Děčín - Na labské vodní cestě lodě zatím plují s omezeným vytížením kapacity, šífáci se obávají úbytku vody a dalšího zhoršení plavebních podmínek.

21.5.2009 1
SDÍLEJ:

Rejdařům by prospělo, kdyby zapršelo a hladina Labe se zvedla.Foto: DENÍK/Karel Pech

Hladina Labe na ústeckých zdymadlech se zatím stále pohybuje okolo dvoumetrové hranice. Pro provozovatele lodní dopravy je to stav, který umožňuje přepravu zboží labskou vodní cestou ještě nad bodem efektivního ponoru.

„Potřebovali bychom, aby plavební podmínky zůstaly delší dobu alespoň na této úrovni. Samozřejmě zvýšení vodních stavů by efektivitě přeprav prospělo ještě více. Zbožové zakázky jsou stále v převisu, takže máme co vozit. Výraznější pokles hladiny řeky by situaci zase zkomplikoval,“ tvrdil ředitel Československé plavby labské Milan Raba.

Exportují hlavně obilí

Děčínské rejdařství se v exportních relacích několik posledních týdnů soustřeďuje především na vývoz agrárních produktů. Jde zejména o vývoz obilí a šrotů.

„Do České republiky dovážíme z Hamburku a některých dalších německých přístavů převážně sojové šroty,“ dodal ředitel Raba.

Vodní stavy na hranici dvou metrů a dvaceti centimetrů, jaké vykazovala řeka na ústeckém vodočtu v průběhu čtvrtka, neumožňují plnosplavnost. Rejdaři by potřebovali zvýšení hladiny alespoň na dva metry sedmdesát. Dlouhodobější prognózy meteorologů sice nějaké dešťové srážky slibují, ale ty nebudou tak vydatné, aby plnosplavnost zajistily. Proto zatím spíše převládají obavy, že se plavební podmínky s blížícím se příchodem léta zase zhorší.

Přepravy nestíhají

Spousta požadavků na přepravy se u děčínského rejdařství nahromadila ještě z doby, kdy lodě plout nemohly. „Teď skoro nestíháme zboží vozit. Situaci ztěžuje i to, že kvůli sníženým vodním stavům nemůžeme plně využít kapacitu našich plavidel,“ vysvětlil Milan Raba.

Kdyby se přepravní podmínky ještě zhoršily, zkomplikovalo by to život českým zemědělcům. Rejdaři mají totiž stále dost obilí, které potřebují vyexportovat k zahraničním odběratelům. Pokud by na plánované vývozy právě kvůli dalšímu omezení plavby nedošlo, nemohli by sklady včas uvolnit pro příjem obilí z nové úrody.

Není co vykládat

„Pro všechny, kteří jsou závislí na přepravách labskou vodní cestou, ta momentální situace není příliš příznivá. Týká se to samozřejmě i naší firmy. Vedle zvýšených požadavků na exportní přepravy dochází v opačné relaci k tomu, že některé lodě se ze zahraničí vracejí do Děčína prázdné. Není co vykládat,“ uvedl jednatel společnosti Česko-saské přístavy Jiří Aster.

Kvůli dlouhodobě trvajícím problémům s nedostatkem vody na labské vodní cestě začali někteří zákazníci využívat kombinovaných způsobů přeprav. Znamená to například, že si nechají náklady přepravit loděmi do některého ze středoněmeckých přístavů. Tam dojde k překládce na nákladní auta, která pak zboží dopraví do České republiky. Z dopravního řetězce je tak v těchto případech podstatnou měrou vyloučena překládková a další činnost v českých přístavech. To jejich hospodářské výsledky zhoršuje.

Nízké vodní stavy a další omezení přeprav by ztížilo i vývoz některých technologických celků do zahraničí. Na přepravy labskou vodní cestou spoléhá zejména děčínská společnost Chart Ferox. Firma by totiž objemné tlakové nádoby na kapalné plyny jiným způsobem, než po Labi, ke svým zahraničním zákazníkům nedopravila.

Autor: Josef Suk

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První závod autonomních vozů skončil nehodou.
14

V Argentině se jel první závod aut bez řidičů, Skončil nehodou

K vraždě došlo na ubytovně v Jevíčku, kde oběť i  vrah bydleli ve stejném pokoji.
AKTUALIZOVÁNO

Vražda na ubytovně otřásla Malou Hanou, muži hrozí až 18 let vězení

Vodojemy v Brně se podobají istanbulské památce, říká znalec podzemí

Brno /FOTOGALERIE/ – Již zanedlouho se Brňané i přespolní vyřádí na adrenalinových prohlídkách brněnského podzemí. Lidé při nich vstoupí na dosud nepřístupná, ale zato zajímavá místa, jen s helmami a čelovkami. Úzkými štolami a žebříky do podzemí, které návštěvníci zakusí, již nespočetněkrát prošel znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda. Právě on se velkou měrou na zpřístupnění nových tras podílí.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Praha - V České republice žijí téměř tři miliony důchodců a jejich počet trvale roste. I na tuto životní etapu by se měl člověk připravit.

AKTUALIZOVÁNO

Valachová se pře s gymnázii o termín maturity z matematiky

Zlomky, deskriptivní geometrie, nepřímá úměra a všechny další matematické dovednosti se mají zabydlet v myslích středoškoláků natolik, že bude přirozené z nich skládat maturitu. A to nejen na gymnáziích a lyceích, kde se bude maturita z matematiky poprvé konat povinně na jaře 2021, ale i na středních odborných školách. Tam tato novinka dorazí o rok později, jak v pondělí rozhodla vláda. Výjimku budou mít pouze umělecké, zdravotnické a sociální obory.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies