VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rejdaři touží po dešti, klientů mají dost

Děčín - Na labské vodní cestě lodě zatím plují s omezeným vytížením kapacity, šífáci se obávají úbytku vody a dalšího zhoršení plavebních podmínek.

21.5.2009 1
SDÍLEJ:

Rejdařům by prospělo, kdyby zapršelo a hladina Labe se zvedla.Foto: DENÍK/Karel Pech

Hladina Labe na ústeckých zdymadlech se zatím stále pohybuje okolo dvoumetrové hranice. Pro provozovatele lodní dopravy je to stav, který umožňuje přepravu zboží labskou vodní cestou ještě nad bodem efektivního ponoru.

„Potřebovali bychom, aby plavební podmínky zůstaly delší dobu alespoň na této úrovni. Samozřejmě zvýšení vodních stavů by efektivitě přeprav prospělo ještě více. Zbožové zakázky jsou stále v převisu, takže máme co vozit. Výraznější pokles hladiny řeky by situaci zase zkomplikoval,“ tvrdil ředitel Československé plavby labské Milan Raba.

Exportují hlavně obilí

Děčínské rejdařství se v exportních relacích několik posledních týdnů soustřeďuje především na vývoz agrárních produktů. Jde zejména o vývoz obilí a šrotů.

„Do České republiky dovážíme z Hamburku a některých dalších německých přístavů převážně sojové šroty,“ dodal ředitel Raba.

Vodní stavy na hranici dvou metrů a dvaceti centimetrů, jaké vykazovala řeka na ústeckém vodočtu v průběhu čtvrtka, neumožňují plnosplavnost. Rejdaři by potřebovali zvýšení hladiny alespoň na dva metry sedmdesát. Dlouhodobější prognózy meteorologů sice nějaké dešťové srážky slibují, ale ty nebudou tak vydatné, aby plnosplavnost zajistily. Proto zatím spíše převládají obavy, že se plavební podmínky s blížícím se příchodem léta zase zhorší.

Přepravy nestíhají

Spousta požadavků na přepravy se u děčínského rejdařství nahromadila ještě z doby, kdy lodě plout nemohly. „Teď skoro nestíháme zboží vozit. Situaci ztěžuje i to, že kvůli sníženým vodním stavům nemůžeme plně využít kapacitu našich plavidel,“ vysvětlil Milan Raba.

Kdyby se přepravní podmínky ještě zhoršily, zkomplikovalo by to život českým zemědělcům. Rejdaři mají totiž stále dost obilí, které potřebují vyexportovat k zahraničním odběratelům. Pokud by na plánované vývozy právě kvůli dalšímu omezení plavby nedošlo, nemohli by sklady včas uvolnit pro příjem obilí z nové úrody.

Není co vykládat

„Pro všechny, kteří jsou závislí na přepravách labskou vodní cestou, ta momentální situace není příliš příznivá. Týká se to samozřejmě i naší firmy. Vedle zvýšených požadavků na exportní přepravy dochází v opačné relaci k tomu, že některé lodě se ze zahraničí vracejí do Děčína prázdné. Není co vykládat,“ uvedl jednatel společnosti Česko-saské přístavy Jiří Aster.

Kvůli dlouhodobě trvajícím problémům s nedostatkem vody na labské vodní cestě začali někteří zákazníci využívat kombinovaných způsobů přeprav. Znamená to například, že si nechají náklady přepravit loděmi do některého ze středoněmeckých přístavů. Tam dojde k překládce na nákladní auta, která pak zboží dopraví do České republiky. Z dopravního řetězce je tak v těchto případech podstatnou měrou vyloučena překládková a další činnost v českých přístavech. To jejich hospodářské výsledky zhoršuje.

Nízké vodní stavy a další omezení přeprav by ztížilo i vývoz některých technologických celků do zahraničí. Na přepravy labskou vodní cestou spoléhá zejména děčínská společnost Chart Ferox. Firma by totiž objemné tlakové nádoby na kapalné plyny jiným způsobem, než po Labi, ke svým zahraničním zákazníkům nedopravila.

Autor: Josef Suk

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Summit lídrů 27 zemí Evripské unie se v Římě.
AKTUALIZOVÁNO
2 5

Evropa je naší budouností, řekl Tusk. Lídři zemí EU jsou pro jednotu

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

DOTYK.CZ

Show se dá udělat i na téma: Jak jsme to podělali

Vystoupení v Caruso Show, rozjezd životně-stylového časopisu Krausmagazin, Stay Zmrd v Českých Budějovicích… Své největší krachy a průšvihy připomněli ve čtvrtek 23. března na večeru Fuckup Nights Prague v pražské Lucerně například zpěvák Monkey Business Matěj Ruppert, marketér a reklamní odborník Josef Havelka nebo stand up komik Nikola Džokič.

Americký konvoj projíždí ČR. Součástí jsou i obrněné vozy Stryker

Hraničním přechodem v Rozvadově dnes postupně projíždí konvoj britských a amerických vojáků. Prvních 18 z celkem 125 vozidel vyrazilo z Rozvadova směrem do vnitrozemí před půl desátou. Zhruba o dvě hodiny později přejely českou hranici čtyři části konvoje z celkových sedmi. Po dálnici D5 teď vojáci zamíří do Ostrova u Stříbra, kde natankují svou vlastní naftu.

AKTUALIZOVÁNO

Hnutí STAN povede do voleb staronový předseda, pozici lídra uhájil Gazdík

Šéfem hnutí Starostové a nezávislí (STAN) je nadále Petr Gazdík. Na volebním sněmu hnutí ho zvolilo 135 ze 145 hlasů. Získal tak 93 procent hlasů. Podpořilo ho 133 ze 145 delegátů. Jeho prvním místopředsedou je znovu náměstek středočeské hejtmanky Vít Rakušan. Dalšími dvěma místopředsedy byli zvoleni místopředseda Sdružení místních samospráv ČR Radim Sršeň, poslankyně Věra Kovářová a senátor Jan Horník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies