VYBERTE SI REGION

Sporné reklamace zboží se od dubna zjednoduší

Praha - Tuzemské spotřebitele čeká už za necelý měsíc malá revoluce při reklamaci nakoupeného zboží. Pokud si totiž zakoupí zboží, které jim obchodník odmítne přijmout k reklamaci, nemusí se obracet jenom na občanský soud, jak tomu bylo doposud.

10.3.2008
SDÍLEJ:

Nespokojený zákazník při reklamaci zboží. Foto: archiv

Ministerstvo průmyslu (MPO) ve spolupráci s Hospodářskou komoru (HK) totiž od začátku dubna spouští projet na mimosoudní řešení problémových reklamací, který by měl narozdíl od dlouhých a drahých soudů reklamaci zkrátit na dobu dvou až čtyř měsíců a výrazně ji zlevnit – celé mimosoudní řešení bude stát maximálně 800 korun a bude ho platit strana, která prohraje.

Systém bude fungovat poměrně jednoduše: Pokud se kvůli reklamaci zákazník dostanete do sporu s obchodníkem (či opačně), bude se moci obrátit na některé z kontaktních center HK či spotřebitelských organizaci jako je například Sdružení obrany spotřebitele (SOS), která se nacházejí v téměř všech okresních či krajských městech. Oslovit pracovníky těchto center bude moci buď poštou, osobně či elektronicky. Sepíše s nimi formulář, v němž vylíčí problematickou reklamaci a pracovníci kontaktního centra pak budou působit jako takzvaní mediátoři. Druhé straně doručí stížnost a do patnácti dní budou čekat na její vyjádření.

Pokud bude mít druhá strana snahu dojít ke smíru, sepíše zákazník s obchodníkem smírčí smlouvu, která bude právně vymahatelná. Tuto službu budou kontaktní centra poskytovat lidem zadarmo. „V případě, že k žádnému smíru nedojde, může kterákoliv ze stran požádat o arbitráž, která se bude konat u Rozhodčího soudu HK či Agrární komory ČR. Takové řízení se může konat i elektronickou formou,“ řekl Deníku prezident HK Jaromír Drábek.

Výsledkem takového „minisoudu“ bude nález rozhodce, který je soudně vykonatelný. Za tuto arbitráž bude strana, která prohraje, platit jednorázový poplatek 800 korun. „Systém bude řešit hlavně nejčastější reklamační spory, tj. reklamace elektroniky, spotřebního zboží apod. Výhodou bude také nižší finanční náročnost řešení sporů, než by tomu bylo u klasického soudního řešení,“ řekl Deníku Matyáš Vitík z tiskového oddělení MPO.

Ročně se v České republice řeší zhruba 50 tisíc spotřebitelských sporů, k soudnímu řešení jich přitom dospěje pět až deset tisíc. „Předpokládáme, že zhruba polovina těchto sporů, tj. 3 000, se bude řešit systémem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ dodal Vitík


Autor: Jan Klička

10.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Švédsko má poprvé v historii deset milionů obyvatel

Švédští statistici oznámili, že populace severského království dosáhla poprvé v historii deseti milionů obyvatel. Není dosud známé, kde k tomu dějinnému okamžiku došlo a kdo je oním desetimiliontým občanem, ani se zatím neví, jestli je jubilejní osobou nově narozený člověk, nebo přistěhovalec. 

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies