VYBERTE SI REGION

Renovátoři v Kopřivnici opravili jediný prototyp vozu Tatra 603 A

Kopřivnice - Jediný existující prototyp vozu Tatra 603 A, který měl být před půlstoletím pokračovatelem známé klasické "šestsettrojky", je po mnohaletém chátrání opět schopen provozu. Kompletně ho zrekonstruovali pracovníci renovátorské firmy Ecorra, kteří dnes unikátní vozidlo v Kopřivnici na Novojičínsku předvedli novinářům.

24.1.2013
SDÍLEJ:

Pracovníci renovátorské dílny Ecorra předvedli 24. ledna v Kopřivnici na Novojičínsku unikátní prototyp vozidla Tatra 603A, na jehož rekonstrukci pracovali čtyři roky. Foto: ČTK

Zakázku dostali poté co vůz koupil nový majitel a pracovali na ní čtyři roky. "Když se k nám auto dostalo, bylo ve značně zbědovaném stavu," řekl ředitel Ecorry Vítězslav Hinner. Původní podobu i funkčnost vrátili restaurátoři vozu s pomocí dobových fotografií a informací pamětníků. Opravené auto má podle Hinnera hlavně historickou hodnotu, vzhledem k tomu, že jde o jediný prototyp, dá se jeho cena v penězích vyčíslit těžko.

Vozidlo vzniklo v závěru roku 1962 a ve zkouškách bylo hned v zimě na přelomu let 1962 a 1963. Mělo být pokračovatelem vozidla Tatra 603, ale nakonec vedení automobilky rozhodlo, že do sériové výroby nepůjde. Zůstalo tak u jediného "funkčního vzorku". Ten odkoupil jeden ze zaměstnanců Tatry a jezdil s ním v běžném provozu.

"Majitel se snažil auto co nejdéle udržet v provozu za každou cenu. Tím pádem spousta originálních dílů, jako čelní sklo, zadní sklo, lampy zadní, podvozkové díly, díly motoru, byla vyměněna za díly v té době dostupné, ať už pocházející ze sériové Tatry 603, 613, škodovky či žigulíku," řekl Hinner.

Posledních 18 let podle pracovníků firmy stálo zrezivělé vozidlo pod plachtou na zahradě. "Přijela k nám de facto jen silueta, která nesla stopy úprav pro používání pro běžné ježdění. Karoserie byla v podstatě shnilá, jen střecha byla v pořádku," řekl mechanik Jaroslav Špaček.

Většina vozu se podle něj dělala komplet nová. "Problém byl i v tom, že to áčko má s šestsettrojkou společnou pouze podlahu a zadní nápravu, jinak je na všem oproti klasické šestsettrojce nějaká úprava," řekl mechanik.

Plastová okna

Nejsložitější bylo asi udělat okna. "Prototyp, když vyjel, tak jsme zjistili, že měl jenom plastová okna a nikdy se skleněná neudělala. Až to kupoval od podniku do soukromých rukou pan Boháč, aby s tím vůbec mohl na cestu, tak se v továrně navařilo přední okno z šestsettrojky," vysvětlil Špaček. Jinak všude zůstala okna plastová. To zadní zřejmě praskalo, a tak se tam později navařil sloupek a okno se rozdělilo na dvě menší.

"Pracoval jsem 27 let v muzeu. To auto jsem viděl, byl to prakticky světový unikát, to byl jediný auťák, který byl vyrobený s touhletou karosérii. Rarita byla, že to mělo motor vzadu chlazený vzduchem," řekl Karel Rosenkranz, který pamatuje, jak vůz Tatra 603 A před 50 lety vypadal. "Byla to taková modernizace. Ale od toho auta se upustilo a pokračovalo se ve vývoji šestsettrojky," řekl.

Rekonstruovaný vůz se mu velmi líbí. "Jsem nadšený. Ten původní prototyp neměl tak krásný lak jako je tady. To se tenkrát nastříkalo černou barvou na surovou karosérii, byl to prostě surový prototyp. Až potom ten nový majitel to dával dohromady," řekl Rosenkranz.

Autor: ČTK

24.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Soud nařídil francouzskému meštu Publier odstranit sochu Panny Marie

Paříž - Město Publier na východě Francie dostalo od soudu nařízeno, aby odstranilo z parku sochu Panny Marie. Důvodem je celostátní zákaz vystavování náboženských symbolů na veřejných prostranstvích. Informoval o tom zpravodajský server BBC News s odvoláním na starostu města.

Duka slouží mši k otevření německy mluvící farnosti v Praze

Praha - V souvislosti s otevřením farnosti německého jazyka v Praze na Novém Městě bude dnes pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka sloužit od 11:00 mši v kostele sv. Jana Nepomuckého Na Skalce. Německou farnost zřídil Duka k 1. říjnu, důvodem byl růst německy hovořící komunity a snaha o obrození staleté přítomnosti německého kulturního živlu v hlavním městě, uvedlo na webu pražské arcibiskupství.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies