„Obchodní řetězce vyvíjejí značný tlak, aby firmy plošně snížily ceny o pět až o osm procent podle druhu zboží. Dalších 20 až 40 procent si obchodní řetězce berou jenom za to, že jejich výrobky prodávají,“ uvedla mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřova.

Tyto podmínky jsou však pro firmy už natolik neúnosné, že přestávají obchodním řetězcům svoje zboží dodávat. Naposledy se vzbouřila nadnárodní společnost PepsiCo, která vypověděla smlouvu řetězci Tesco.

„S Tescem jsme ukončili spolupráci, nedohodli jsme se na obchodních podmínkách,“ uvedla v Lidových novinách Olga Tóthová ze společnosti PepsiCo a označila podmínky dokonce za vydírání.

Žádná Pepsi

Mluvčí Tesca Eva Karasová řekla, že o obnovení dodávek s firmou jednají. Avšak dokud se nedohodnou, zákazníci v regálech nenajdou například limonády Pepsi a Mirinda nebo ledové čaje Lipton či brambůrky Lays.

PepsiCo ovšem není jediná firma, které se nelíbí obchodní podmínky řetězců. Už na začátku roku se rozhodl ukončit spolupráci s řetězcem Kaufland mlékárenský gigant Danone, takže zákazníci se v těchto obchodech musejí rozloučit například se značkou Actimel, Activia nebo Dobrá máma.

„Vzniklé situace a komplikací způsobených našim věrným zákazníkům litujeme. Po dobu, než dojde k uzavření oboustranně akceptovatelných podmínek, nebudou výrobky společnosti Danone v řetězci Kaufland k dostání,“ uvedl Miloš Štafen z Danone.

Krach dohody potvrdil 
i Kaufland. „Společnost 
Kaufland lituje především ve vztahu k velkému počtu svých stálých zákazníků, že uvedené zboží nemůže v současné době nabídnout. Náš sortiment je v této oblasti ale více než pokrytý zbožím od českých výrobců,“ vzkázalo tiskové oddělení společnosti.

Jenomže k revoltě se mohou připojit i čeští výrobci, kterým se podmínky obchodních řetězců také nelíbí. „Nevylučujeme, že některé české firmy uvažují o tom, že s obchodními řetězci dohodu ukončí,“ potvrdila mluvčí Večeřová.

O které firmy se jedná, ovšem neprozradila. „Byli bychom proti nim. Tyto firmy s řetězci ještě vyjednávají, takže bude záležet, na čem se nakonec dohodnou“ vysvětlila.

Dodala, že slabší české firmy jsou v trochu jiné pozici než než velké a silné nadnárodní společnosti, jako jsou například právě PepsiCo nebo Danone.