Ne vždy je ale odebraná kapalina pro auto vyhovující. Řidičům v těchto případech nezbývá nic jiného než oči pro pláč a účet z autoservisu. „Po špatných zkušenostech tankuji jenom u vsetínské provozovny ČSAD. To mi doporučili i v autoservisu. Už dvakrát jsem musela v autě měnit ukazatel paliva. Z nekvalitní nafty se totiž zadřel,“ řekla nespokojená řidička z Leskovce, která nechtěla zveřejnit své jméno.

Kvalita nafty se projeví na výkonu motoru

Výměna ukazatele podle ní přitom není nijak levná záležitost. „Nový pořídíte za šest až osm tisíc,“ dodala. Na benzinové stanice se nespoléhá ani majitel stavební firmy Richard Šulák. Kvalita nafty je podle něj poznat na výkonu motoru auta. „Do moderních aut se oplatí čerpat kvalitní naftu. S tím, že by se auto ze špatného paliva vyloženě pokazilo, zkušenosti nemám. Víc ředěné palivo se ale na výkonu motoru odrazí,“ řekl.

Podle Šuláka se nafta u čerpacích stanic znehodnocuje například tím, že je delší dobu v kanystrech. „Na kvalitě se podepíše i to, jak moc je nafta zředěná řepkovým olejem,“ popsal Šulák. O nekvalitní naftě u benzinových stanic výkonný ředitel ČSAD Vsetín Josef Růčka zatím neslyšel. „Lidé často menším čerpacím stanicím nedůvěřují. U nás jsou ale zákazníci spokojení, a když u nás začnou naftu nakupovat, vracejí se rádi,“ řekl Růčka.

Pod dohledem České obchodní inspekce

Stížnosti nezazněly ani na adresu oslovené společnosti Benzina, jejíž benzinka je v centru Vsetína. „Na Valašsku jsme žádnou stížnost nezaznamenali. Paliva, která zde prodáváme, máme pod kontrolou,“ upozornil tiskový mluvčí Benziny Václav Loula.

Na kvalitu pohonných hmot dohlíží Česká obchodní inspekce. V červenci zkontrolovali pracovníci inspekce ve Zlínském a Jihomoravském kraji třiadvacet vzorků, z nichž nevyhovoval pouze jeden. „Čerpací stanice, u kterých vzorky odebíráme, jsou vybírány namátkově. Cíleně pak na základě podání stížnosti spotřebitelem či opakované kontroly z důvodu zjištění nekvalitního paliva,“ vysvětlil mluvčí České obchodní inspekce Tomáš Vozáb.

Iveta Barabášová