Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči na D1 získají přehled o zpožděních a dojezdových časech

Praha – Řidiči na D1 získají od dnešního dne přesnější informace o aktuálních uzavírkách, čekacích dobách v jednotlivých dálničních úsecích a dojezdové době do cíle. Na dnešním setkání s novináři to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák. Umožnit to má nový systém, který sbírá data o pohybech vozidel s navigací, od kamionů projíždějících mýtnými branami a informací od operátorů o pohybu mobilních telefonů.

7.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Alena Šatrová

„V první fázi jsme se zaměřili na to, co asi tíží nás všechny nejvíce, a tím je D1. Ta mnohdy bývá jako sázka do loterie, zdali dojedete včas, nebo nedojedete," uvedl Ivo Vondrák, rektor vysoké školy báňské v Ostravě, která vznik Rozvoje dopravních systémů (RODOS) zastřešovala. Kromě mapování kolon na nejstarší tuzemské dálnici, která se nyní opravuje, má systém zefektivnit řízení dopravních toků i na dalších komunikacích. Záležet bude hlavně na tom, zda se v současném zkušebním provozu osvědčí.

Od dnešního dne mohou řidiči všechny dostupné informace z nového systému najít na internetových stránkách dopravniinfo.cz, uvedl Čermák. Veškeré údaje se aktualizují každou minutu, a poskytují tak prakticky věrný obraz situace na dálnici. Systém postupně doplní síť přenosných elektronických tabulí, které na základě dat o pohybu automobilů budou regulovat nejvyšší povolenou rychlost. S jejich zkoušením se začne od září na uzavírce u Vyškova, doplnil jeden z tvůrců aplikace Martin Hájek. Podle odhadů by se tímto způsobem řízení mohlo dosáhnout až o 30 procent vyšší plynulosti provozu, uvedl.

V současnosti se pro získávání informací o aktuální dopravě používají takzvané profilové detektory, které jsou rozmístěny jen na zlomku silniční sítě. Největším přínosem nového systému je tak podle Hájka množství dat, která zpracovává. Přijímá totiž informace od projíždějících vozidel vybavených takzvanými elektronickými knihami jízd, které každou minutu odesílají informace o tom, kde se vozidlo nachází a jak rychle jede. Každou minutu je tak systém zásoben daty od zhruba 100.000 vozidel, tedy od zhruba každého dvacátého vozidla v provozu, dodal.

Pokračování nové aplikace i po skončení jejího tříměsíčního zkušebního období bude podle Čermáka rovněž záležet i na jeho finanční náročnosti. Na systému totiž spolupracují i soukromé subjekty, které do zkušebního projektu poskytují data bezplatně. Po zpuštění konečné verze se ale dá předpokládat, že budou za tyto služby požadovat úhradu, doplnil Vondrák s tím, že peníze už vyžadoval Český hydrometeorologický ústav za dodání předpovědi počasí. Celkově by se tak podle odhadu náklady na provoz systému mohly ročně vyšplhat na několik desítek milionů korun.

Autor: ČTK

7.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení