VYBERTE SI REGION

Řidiči na D1 získají přehled o zpožděních a dojezdových časech

Praha – Řidiči na D1 získají od dnešního dne přesnější informace o aktuálních uzavírkách, čekacích dobách v jednotlivých dálničních úsecích a dojezdové době do cíle. Na dnešním setkání s novináři to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák. Umožnit to má nový systém, který sbírá data o pohybech vozidel s navigací, od kamionů projíždějících mýtnými branami a informací od operátorů o pohybu mobilních telefonů.

7.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Alena Šatrová

„V první fázi jsme se zaměřili na to, co asi tíží nás všechny nejvíce, a tím je D1. Ta mnohdy bývá jako sázka do loterie, zdali dojedete včas, nebo nedojedete," uvedl Ivo Vondrák, rektor vysoké školy báňské v Ostravě, která vznik Rozvoje dopravních systémů (RODOS) zastřešovala. Kromě mapování kolon na nejstarší tuzemské dálnici, která se nyní opravuje, má systém zefektivnit řízení dopravních toků i na dalších komunikacích. Záležet bude hlavně na tom, zda se v současném zkušebním provozu osvědčí.

Od dnešního dne mohou řidiči všechny dostupné informace z nového systému najít na internetových stránkách dopravniinfo.cz, uvedl Čermák. Veškeré údaje se aktualizují každou minutu, a poskytují tak prakticky věrný obraz situace na dálnici. Systém postupně doplní síť přenosných elektronických tabulí, které na základě dat o pohybu automobilů budou regulovat nejvyšší povolenou rychlost. S jejich zkoušením se začne od září na uzavírce u Vyškova, doplnil jeden z tvůrců aplikace Martin Hájek. Podle odhadů by se tímto způsobem řízení mohlo dosáhnout až o 30 procent vyšší plynulosti provozu, uvedl.

V současnosti se pro získávání informací o aktuální dopravě používají takzvané profilové detektory, které jsou rozmístěny jen na zlomku silniční sítě. Největším přínosem nového systému je tak podle Hájka množství dat, která zpracovává. Přijímá totiž informace od projíždějících vozidel vybavených takzvanými elektronickými knihami jízd, které každou minutu odesílají informace o tom, kde se vozidlo nachází a jak rychle jede. Každou minutu je tak systém zásoben daty od zhruba 100.000 vozidel, tedy od zhruba každého dvacátého vozidla v provozu, dodal.

Pokračování nové aplikace i po skončení jejího tříměsíčního zkušebního období bude podle Čermáka rovněž záležet i na jeho finanční náročnosti. Na systému totiž spolupracují i soukromé subjekty, které do zkušebního projektu poskytují data bezplatně. Po zpuštění konečné verze se ale dá předpokládat, že budou za tyto služby požadovat úhradu, doplnil Vondrák s tím, že peníze už vyžadoval Český hydrometeorologický ústav za dodání předpovědi počasí. Celkově by se tak podle odhadu náklady na provoz systému mohly ročně vyšplhat na několik desítek milionů korun.

Autor: ČTK

7.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Zaorálek míří do Turecka, jednat bude i o zadržených Češích

Ankara/Praha - Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek odlétá v pondělí na dvoudenní návštěvu Turecka. Chce jednat o migrační krizi a podpořit vzájemné obchodní vztahy, bude se ale zabývat i případem dvojice Čechů, kteří byli v zemi zadrženi kvůli údajné příslušnosti ke kurdským milicím. Věnovat by se měl i problematickému projektu stavby turecké elektrárny Yunus Emre, na který poskytla úvěr Česká exportní banka (ČEB) a pojistila ho státní pojišťovna EGAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies